Sida 1 av 1

Lämplig vagnvikt

Postat: ons 01 jul 2015, 23:38
av speja
Vad kan en lämplig vikt på en timmervagn vara för en en 4WD-traktor?
I Branson broschyren kan man läsa att max vikt för obromsad kärra är 900 kg/bromsad 2000 kg.
Själva traktorn väger 865 kg.
Är det en bra tumregel att en obromsad/odriven vagn får väga som traktorn?
Det stämmer ju inte med 1.6 tonskärra för fyrhjulingar te.x.

Vad är största faran med för lätt traktor? Stegring eller att man inte får stopp på ekipaget?

/speja

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: tor 02 jul 2015, 01:39
av Hema
speja skrev:Vad kan en lämplig vikt på en timmervagn vara för en en 4WD-traktor?
I Branson broschyren kan man läsa att max vikt för obromsad kärra är 900 kg/bromsad 2000 kg.
Själva traktorn väger 865 kg.
Är det en bra tumregel att en obromsad/odriven vagn får väga som traktorn?
Det stämmer ju inte med 1.6 tonskärra för fyrhjulingar te.x.

Vad är största faran med för lätt traktor? Stegring eller att man inte får stopp på ekipaget?

/speja

Risk för stegring gäller bara om vikten på vagnen är för långt fram, så att "kultrycket" blir för högt. Jag skulle nog säga att det kan bli rätt otrevligt i utförsbacke med för tung vagn. Klart ska man bara köra längs med grusväg är det en sak, men att köra i skogen med för tung vagn skulle jag inte rekommendera. Så jag skulle nog inte välja något större än en ATV-vagn möjligtvis kanske någon mindre traktorvagn från Kranman. http://www.minitraktorer.se har lite bilder på olika kombiniationer av vagnar och traktorer.

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: tor 02 jul 2015, 17:53
av Mikael
Jag körde med en 2-tons kranman vagn som vägde ungefär 500 kg efter en Jinma traktor 254 som väger 1200 kg och det var inga problem, behövde knappt använda driften på vagnen.
Dubbla traktorvikten borde inte vara några problem det är bara att se till att lasta efter vägförhållandena.

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: fre 03 jul 2015, 00:07
av speja
Vad kan man förvänta sig för kultryck på en tom griplastarvagn avsedd för ATV
(Exv Kellfri 21-SV27, som väger 640 kg)? Kan man transportera den efter personbil?

Här skall också bli en månskensskogsbonde, vad det lider...

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: fre 03 jul 2015, 00:35
av Hema
speja skrev:Vad kan man förvänta sig för kultryck på en tom griplastarvagn avsedd för ATV
(Exv Kellfri 21-SV27, som väger 640 kg)? Kan man transportera den efter personbil?

Här skall också bli en månskensskogsbonde, vad det lider...

Man kan nog, men det är nog för högt kultryck för att det ska vara ok, samt stor risk för att bilen kommer gå med nosen i vädret. Samt visst kan man köra på väg men med LGF-skylt och i 30Km/h, snabbare än 50km/h bör du inte köra då hjullagrena på vagnen inte är gjorda för snabbtransporter.

Om det är möjligt att flytta boggien, så kör den så långt fram som möjligt, så minskar kultrycket. (vagnen hamnar i mer balans)

Enklast är dock att hyra ett släp som passar. Vanliga biltransportkärror kan dock kräva BE-kort.

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: fre 03 jul 2015, 09:27
av ÅsaNisse
Man kan, men man får inte dra en oregistrerad atv-kärra efter personbil.

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: tis 04 aug 2015, 20:57
av speja
Jag fick en känsla av att man kan dra en kärra som väger mindre än 750kg i max 30 med LGF-skylt. (Gäller ej släp med körförbud)
Hittar dock inget stöd för mina påståenden vid en snabbkik hos transportstyrelsen.

Re: Lämplig vagnvikt

Postat: tis 04 aug 2015, 23:31
av speja
Mikael skrev:Jag körde med en 2-tons kranman vagn som vägde ungefär 500 kg efter en Jinma traktor 254 som väger 1200 kg och det var inga problem, behövde knappt använda driften på vagnen.
Dubbla traktorvikten borde inte vara några problem det är bara att se till att lasta efter vägförhållandena.


Då borde en Kranman T3000 och en Mahindra 404 kunna passa, det blir 2:1 i viktsförhållande.
Frågan är om traktorn har fler känsliga delar än avgasröret på undersidan och om vagnen kan hantera sågtimmer (200kg lyftkraft motsvarar en stock om 4,6x0,24 m, fast på youtube ser det annorlunda ut)