Volvo BM 400 kopplingsbekymmer
Postat: lör 21 mar 2015, 12:00
Hej,
Har en Volvo Bm 400 från -68, som dessvärre inte mår så bra. Lång historia kort, det låga vattenståndet som vi upplevde förra sommaren i södra Sverige gjorde att min morfar valde att ta traktorn ut i sjön för att dra ut bryggan lite mer. Vilket resulterade i att han missbedömde den brant som på bara en halvmeter får bottendjupet att slutta från 1/2 meter till 2 meter. Traktorn bärgades snabbt ur vattnet men problemen lät inte vänta på sig. Olja byttes i motor och den hoppade som vanligt igång på första start försöket! Men kvar står jag med en koppling som inte går att koppla ur. Lamellerna rostade väl förmodligen ihop och försök att dra/rycka ur dem har inte fungerat. Återstår väl bara att riva isär och byta koppling förmodar jag. Är detta ett stort ingrepp? Krävs specialredskap/verktyg? Vågar man som normalhändig ge sig på ett sådant jobb? Eller är det ett jobb för en verkstad ? Vad kan ett kopplingsbyte kosta? Har även urusla bromsar, är det läge att även byta det när man river i maskinen eller är de helt åtskilda? Är frälst i denna lilla traktor som jag lärde mig köra i som barn och som alltid startat sommar som vinter. Tips, råd och idéer mottages gärna!
MVH Johan
Har en Volvo Bm 400 från -68, som dessvärre inte mår så bra. Lång historia kort, det låga vattenståndet som vi upplevde förra sommaren i södra Sverige gjorde att min morfar valde att ta traktorn ut i sjön för att dra ut bryggan lite mer. Vilket resulterade i att han missbedömde den brant som på bara en halvmeter får bottendjupet att slutta från 1/2 meter till 2 meter. Traktorn bärgades snabbt ur vattnet men problemen lät inte vänta på sig. Olja byttes i motor och den hoppade som vanligt igång på första start försöket! Men kvar står jag med en koppling som inte går att koppla ur. Lamellerna rostade väl förmodligen ihop och försök att dra/rycka ur dem har inte fungerat. Återstår väl bara att riva isär och byta koppling förmodar jag. Är detta ett stort ingrepp? Krävs specialredskap/verktyg? Vågar man som normalhändig ge sig på ett sådant jobb? Eller är det ett jobb för en verkstad ? Vad kan ett kopplingsbyte kosta? Har även urusla bromsar, är det läge att även byta det när man river i maskinen eller är de helt åtskilda? Är frälst i denna lilla traktor som jag lärde mig köra i som barn och som alltid startat sommar som vinter. Tips, råd och idéer mottages gärna!
MVH Johan