Traktorn i skogen

Gripskopa

38 inlägg 29220 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gripskopa

molnia  
#512961 funderar på en insats till gripen med lutande sidor. när man läser om profilskopa till grävmaskin vill många att det ska vara flacka dikessidor så det inte rasar igen så snabbt. men i skogen är dikena ofta handgrävda och mindre. Är dina proportioner bra @Robertberg ? 30 cm i botten och 50 i topp? hur hög är skopan? så kan jag räkna vinkeln som blir mot dina dikessidor....
far hade insatsskopor till förrförrra traktorn som hade kranen på taket, de satt utanpå gripen och blev buckliga då bulten som höll den blev stor påfrestning på. Tänker nu en modell med gripen på utsidan så att kraften fördelas på större yta i skopinsatsen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Gripskopa

hlb  
#512965 Titta på Kesla. Har kört dessa en säsong nu och är mycket nöjd. De kunde dock varit 5 cm smalare.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

rikard_e  
#512967 Ska man dikesrensa så är det bäst för miljön att man kör med gripskopa med raka sidor, då skapar det hack i dikeskanten där slam och partiklar kan fastna i. Det man kan göra för att få sluttande sidor är som jag gjorde att trycka skopsidan mot dikesväggen för att få lutningar. Men det är såklart mera arbete.

två andra tips, när ni gräver diken, lägg inte jorden i en lång länga, utan lägg det fläckvis i små högar, då har ytvattnet inga svårigheter att åka i mellan högarna och ner i diket.

Lägg ut jorden långt ut, jorden ska inte ligga när diket, vid regn så åker snart materialet tillbaka ner i diket.

Glöm inte att ha en slamficka innan diket mynnar ut i större vattendrag.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

Robertberg  
#513045 @Molnia jag har inte använt skopan än, men hlb har kört mycket med sin vet jag. Kan mäta höjden om du vill, men den är lika hög som originalgripen ungefär.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

Anton k  
#513080 Jag har en som ligger o kan säljas om du inte vill bygga en själv. Jag kan ta bilder på den senare ikväll möjligtvis

Användarvisningsbild

Re: Gripskopa

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513081 Vore det bra med tänder?
Kanske man kan riva rötter och sånt med tänder funderar jag

Användarvisningsbild

Re: Gripskopa

molnia  
#513200
Anton k skrev:Jag har en som ligger o kan säljas om du inte vill bygga en själv. Jag kan ta bilder på den senare ikväll möjligtvis

Bilder o mått är alltid intressant. :smile: Vet inte om far är intresserad av att köpa en gripskopa..

Ja tack ta gärna mått @Robertberg :-bd

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

Amatörhuggare 62  
#823757 Jag har en Moheda profilskopa, men när man ska montera den, så håller den på att slå av en bena.
Sitter nu och ritar lite på ett kuvert, som jag brukar göra.När jag är i mekartagen. Tänker mig en holk, I profilrör att ställa den i, och en uppfällbar bygel så man kan lyfta på den på vagnen eller släpkärra.
Har ju Sit rights snabbfäste, så man vill ju ha det rakt upp, för det ska gå smidigt.
Har kört fast lite, men det kanske löser sig i helgen.
Men tips tar jag,gärna i mot.

God Fortsättning
Mvh Amatörhuggarn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar