Traktorn i skogen

Sortimentskiljare på skogsvagn??

55 inlägg 20633 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#693008 Allt kan hända men jag orkar inte riktigt oroa mig för allt. 2a gången jag får laga något brukar jag hitta på något annat. Så hittils hinner jag slarva bort bultarna innan jag nyper av dem

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#693225 Har mätt lite på stöttorna och det går inte att ha sortimentsskiljare inuti. Dubbla rör räcker knappt (max instick i stöttan var ca 70 cm) och det skulle bli för tunna rör. Man ska nog sikta på att ha lika grova rör som originalstöttorna, belastningen (om man slår i gripen) blir nästan lika stor. Däremot skulle det kunna gå att göra hållare bredvid centrumröret, mellan första och andra banken. Horisontell förvaring på ena sidan centrumröret, och infästningar för när de ska användas på andra sidan. Mätte det till över 120 cm, räcker inte riktigt lika högt som stöttorna, men det skulle gå att sortera ungefär 3/4 av lasset.

@Vardon du ser ut att ha en större Mohedakärra, de ser förmodligen annorlunda ut på dessa? Dessutom behöver man längre rör. Visst skulle det gå att ha ett rör inuti (förlängare som på dina stöttor), för en sortimentsskiljare. Alltså om man vill hitta förvaringsplats på kärran.

Edit: @Vardon, såg att det var en bild på din vagn tidigare i denna tråden 🤣 M101 4WD. Men det ser ut att vara ganska kort mellan din första och andra banke, du kanske skulle kunna mäta någon dag? Kanske sitter några förstärkningar eller annat i vägen som skulle hindra från att göra förvaring där? Är boggien stum, eller går den att skjuta på centrumröret på dessa vagnar?
Senast redigerad av 550 sön 10 jan 2021, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#693229 Du menar förvara saker i stakarna, det sitter en förstärkningsplåt invändigt ( fråga mig inte hur man får bort den) så det blir inga långa saker typ 60 cm sen tar det stopp på denna modell.

Det var ungefär 1.45 från centrumbalken till stöttorna.

Jag har bara 2 fyrkantrör svetsade i balken och en stoppklack. Du ska ha tillräckligt stora stöttor så du får i gripen för att tömma en sida i taget

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#693236 Det är typ 2,70 från grinden. Sen finns det ett hack närmare grinden man kan sätta ett stöttpar men jag har dem längst bak nu av de två.

Se bilden var jag kan sätta stöttor


Tror den är flyttbar, ser så ut, hoppas det finns slack på slangar men gnisten eller källshult är nog bättre att svara på hur min vagn fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

hlb  
#693238 Jag hade tidigare två korta rör , fastsatta med platta och byglar runt centralbommen. Stöttorna med kort instick sedan vinkel till horisontalriktning ca 15 cm, därefter vinklade uppåt. Stöttan kunde snurra i hållar-röret och då fick man automatiskt mer utrymme i den avdelning, som hade mest virke. Fungerade bra, men har inte blivit av att göra på den nuvarande vagnen.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#693243
Vardon skrev:Det är typ 2,70 från grinden. Sen finns det ett hack närmare grinden man kan sätta ett stöttpar men jag har dem längst bak nu av de två.

Se bilden var jag kan sätta stöttor


Tror den är flyttbar, ser så ut, hoppas det finns slack på slangar men gnisten eller källshult är nog bättre att svara på hur min vagn fungerar.


Jag tänkte mer på det fria måttet mellan bankarna, alltså att man lägger rören parallellt utmed centrumröret. 2,7 m har vi också mellan grind och stöttorna, men på vår vagn sitter ju centrum av boggien ungefär där stöttorna sitter. Har inget hack/banke längre fram att sätta stöttorna i så jag tror att du har betydligt mindre än 1,2 m som det max går att förvara där.

hlb skrev:Jag hade tidigare två korta rör , fastsatta med platta och byglar runt centralbommen. Stöttorna med kort instick sedan vinkel till horisontalriktning ca 15 cm, därefter vinklade uppåt. Stöttan kunde snurra i hållar-röret och då fick man automatiskt mer utrymme i den avdelning, som hade mest virke. Fungerade bra, men har inte blivit av att göra på den nuvarande vagnen.


Hängde kanske inte riktigt med på din beskrivning. Antar att du inte kan ta en bild eftersom du har bytt vagn?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

hlb  
#693261 Jag är dålig på att beskriva. Vertikal rörhylsa 160 mm lång 65 mm inv sitter fast med platta o byglar i centralbom. Stötta, utv 60 mm 160 mm rakt upp (för instick i rörhylsan) därefter vinklad 90 gr ca 150 mm långt, sedan vinklad rakt uppåt igen med en längd på ca 800 mm. Hela stöttan kan då rotera i rörhylsan som en vev och och därmed ge olika utrymme till vänster eller höger.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#693800 Som jag förstår det så har dina ungefär samma form som en vanlig stötta. Har man nytta av att den kan vrida sig? Jag tänkte det var bättre med en stum, som sitter förskjuten. Ibland så lastar man mest av det lilla sortimentet först, och då vrider den sig väl så att det lilla sortimentet får stor plats? Har du någon möjlighet att låsa vridningen?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

hlb  
#693808 Kan inte låsa rotationen. Finns säkert saker att fundera vidare på.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#693819 Nu trillade polletten ner. Du kan få två olika varianter på fördelningen mellan höger/vänster i lasset. Ungefär 50/50 eller 30/70, beroende på hur mycket det är av respektive sortiment. Gäller bara att planera lastningen så du får det på rätt sida.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).