Traktorn i skogen

Sortimentskiljare på skogsvagn??

55 inlägg 20600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

alias  
#692575 Var medskickat delningsstöttor till den 10-tons Mohedan vi hade i ca 20 år på föräldragården. Tror inte att de nyttjades mer än en handfull gånger under den tiden.

Har brukat göra som torpöbo, och dragit tillbaka vissa sortiment några dm från grinden, både vid körning med huggarvagn, gallringsskotare och miniskotare.

Barkborreangrepp och strövindfällen på senare år har fått bli sortiment 1600. Jäkligt smidigt sortiment både att hugga och skota!

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Erre  
#692581 Vi använde vår mest när vi samkörde löv å barrmassa.
För att lättare få full grip utan krabb.
Var ju aldrig svårt att se var delningen av dom olika sortimentet var. Men det går betydligt fortare att lossa när man kan sätta ner gripen i springan som blir emellan.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692583
molnia skrev:jag har funderat en del på en variant som sitter i vagnen med ett "gångjärn" i längsled på vagnen. när den inte behövs så fäller man ner den och då tar den inte någon plats i lasten, men för att rymmas i mellan balkarna längst bak kan de inte bli lika höga som de rätta stöttorna. Man behöver inte leta efter dem och kommer inte sakna dem då alltid finns med vagnen.


Funderade på samma sak, kanske det skulle gå att ha ett teleskoprör så kunde man få lite högre? Nackdelen är att jag brukar nypa gripen runt centrumröret, och det skulle gångjärnet och rören kanske inte gilla.

Tittade lite på Keslas vagnar som har den översta delen av stöttorna målade i gult istället för den svarta färgen som resten är målad i. Tänkte då att man kunde kapa av stöttorna en bit ner och ha förlängningsstöttor alltid sittandes i med den långa änden nedåt. Om man behöver förlängningarna så vänder man bara på dessa och vips får man 20-30 cm extra. Är det någon tillverkare som gör så som standard?

Annars kanske man kunde ha sortimentsdelarna i stöttorna. Egentligen tror jag inte att man behöver ha full längd på sortimentsdelarna. Ofta är det inte så mycket av en virkessort, så man kan sortera det i botten på lasset och fylla med den andra sorten över allt på toppen.

Är det inte risk för obalans i lasset om man lastar en sort åt gången? Det borde vara lätt att välta. Jag brukar att lägga olika lager, om det passar med hur virket ligger.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692588 Min erfarenhet är nog att oftast vet jag ungefär vad jag ska köra så jag vet sedan innan vad jag ska köra

Till gamla vagnen hade jag färdiga rör att stoppa i och få högre stakar när man körde efter väg.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692592 Nja, för min del gäller det nog att göra en plats till åtminstone förlängare, för inga fula ord hjälper i skogen när man har glömt dem hemma 😤

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

molnia  
#692645 Jag har många gånger tänkt att det skulle vara värdefullt med teleskopisk stöttor. Istället för ett bockat rör som stötta, har man en stötta sammansvättsad av flera delar. Lite som en skotare bankar där de laserskär ut en form för "bågen". Med lodräta rör som är teleskopiska med klena hydralcylindrar så man kan reglera stöttornas längd för om lasset är tomt är det ju onödigt att lyfta allt virke så högt upp i luften för att sedan lägga längst i botten..
Men då är det svårare om man vill få av stöttornas för att lägga på ett flak eller så..

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692734 Mekanisk teleskopering är ju betydligt enklare, driftsäkrare och billigare, men förstås inte lika kul att fundera på 😉

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692760 Kapade av de svetsade förlängningarna. Konstaterade att de gamla förhöjningsstöttorna passar. 4 hål att borra och nu kan jag använda de. Då har jag två rör att skicka upp och kan höja ca 0,6 m. Bultar och allt passar så kan jag välja om de sitter i nedfällt eller uppfällt läge.

Kapade även av avskiljarstöttorna lite och gav dem lite färg.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692779
molnia skrev:Jag har många gånger tänkt att det skulle vara värdefullt med teleskopisk stöttor. Istället för ett bockat rör som stötta, har man en stötta sammansvättsad av flera delar. Lite som en skotare bankar där de laserskär ut en form för "bågen". Med lodräta rör som är teleskopiska med klena hydralcylindrar så man kan reglera stöttornas längd för om lasset är tomt är det ju onödigt att lyfta allt virke så högt upp i luften för att sedan lägga längst i botten..
Men då är det svårare om man vill få av stöttornas för att lägga på ett flak eller så..

En intressant tanke som funnits här med,
De är 2 utmaningar, dels komma in o ut ur fästet och sen få plats med kolv med anslutning.
Även med banjobult för anslutning bygger de endel på sidan av kolveneller finns nån kolv med anslutning på änden?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692786 Använda en enkelverkande och se till att den har tillräcklig tyngd?

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692848
Vardon skrev:Kapade av de svetsade förlängningarna. Konstaterade att de gamla förhöjningsstöttorna passar. 4 hål att borra och nu kan jag använda de. Då har jag två rör att skicka upp och kan höja ca 0,6 m. Bultar och allt passar så kan jag välja om de sitter i nedfällt eller uppfällt läge.

Kapade även av avskiljarstöttorna lite och gav dem lite färg.


Höjer du 0,6 m ovanför normalhöjden på stakarna? Det låter onödigt högt? 🤔 Vad har du för storlek på hålen du borrade?

I gallring är det oftast lagom att fylla lasset tycker jag, fast om det är ett par gripar kvar så är det förargligt att behöva köra in på stickvägen en gång till. Då går jag gärna ut och sätter i förlängare, om dem finns med.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692905 53 cm blev det när jag mätte, Fullt utskjutna och ungefär hälften med bara innerröret. Sen kan jag låsa dem i nedskjutet läge slipper man glömma dem när man vält.

12 mm bult har jag men måste göra ett par nya nu såg jag.

Jag har dem typ bara för vägtransport. I skogen är min erfarenhet att det räcker upp till grinden. Det blir så lätt fel som kan ta obegränsat med tid och ett lass till tar bestämd tid.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692939 Jaha, jag missade att du hade två rör i varje, det var också en smart lösning! Dina stöttor är kanske grova för jag tyckte att hålen såg ut som 8 mm, 12 mm var betydligt grövre 😀 Med stoppen som sitter högst upp så behöver du inte ha i låsskruvarna om du inte vill?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692951 Sen när vagnen välter ligger stakarna i naturen. De är ju efter gamla vagnen, den välte på plan mark med vagnsstyrningen men stannade nästan alltid mot stödbenen så bara att resa upp den. Men spett och andra lösa attiraljer hade en förmåga att rymma.

Första röret är väl ca 60 med 5 mm gods och går precis i orginalet och andra röret är väl typ 45 med 5 mm gods. Det är valt enligt principen det passar. Men det är gjort efter en gammal patu vagn men passade i denna moheda. Patun bär flak idag och dröjer nog innan stakarna kommer i.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

550  
#692994 Händer det aldrig att gripen fastnar i en skruvskalle? Kanske är så nära stöttan att den inte får något tag.

Har man tre par stöttor skulle det gå att ha förlängare i två par och sortimentsskiljare inuti det tredje paret. Ska mäta hur långt man max kan sticka i ett rör i en stötta, det räcker kanske inte med två inre rör. Det översta får nog inte vara så långt om det inte ska krökas.

Välta är för mig ett substantiv och inget verb 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).