Traktorn i skogen

Viktfördelning på boggievagn?

5 inlägg 4755 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viktfördelning på boggievagn?

Focus  
#273291 Hur vet man att man har boggie-vagnen optimalt inställd för att fördela vikten så bra som möjligt mot traktorns drag?
Jag har en mindre boggievagn och har bara häktat på och kört... hittills.
Hur vet jag att trycket mot lantdraget är lagom?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på boggievagn?

rokon  
#273296
Focus skrev:Hur vet man att man har boggie-vagnen optimalt inställd för att fördela vikten så bra som möjligt mot traktorns drag?
Jag har en mindre boggievagn och har bara häktat på och kört... hittills.
Hur vet jag att trycket mot lantdraget är lagom?


Först så bör du kolla i din bruksanvisning till traktorn hur mycket du får belasta bakaxeln vilket varierar beroende på hur fälgarna är monterade (hjulbredden)
Om du kör nedför en brant slänt och där marken börjar plana ut i fall det är stenigt där och traktorns framaxel börjar lätta och dansa åt sidorna, då har du för mycke vikt på draget.
Viktigt även att huggarvagnen inte är baktung. Om det händer något med dragets infästning så att vagnen lossnar när du kör i nedförlut så skall dragstången ej lätta och fara in genom bakrutan på traktorn och kapa nacken på dig.

Avatar Fallback

Re: Viktfördelning på boggievagn?

OlaE  
#273305 När traktorn stegrar sig... då har du för mycket tryck på hitchen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på boggievagn?

Aqualize  
#273738 "Lantdrag", det vi brukar kalla jordbruksdrag? Det är oftast inte byggt för lika mycket som en hitchkrok.

Vad har du för ekipage?

Avatar Fallback

Re: Viktfördelning på boggievagn?

OlaE  
#273740 Jordbruksdraget brukar man inte använda, eftersom i kuperad terräng finns det stor risk att man kröker det, eller något värre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).