Sida 2 av 2

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 20 mar 2014, 20:42
av th
Kollade lite i instruktionsboken till en annan MF i 100-serien. 24,3 km/h på 8:an (utan Multipower) vid 2000 varv och 30,6 på 12:an (Multipower) men då begränsas maxvarvet till 1760 varv på de två högsta växlarna. Med Multipower får du dessutom mer flöde i hydraulen: 14 l/min för kolvpumpen (utan MP) och upp til 42 l/min vid två sammankopplade kugghjulspumpar (MP)

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 20 mar 2014, 21:41
av ATK
Ex. IH 574/674, Ford 4000, DB 990/
995, Fiat 580, 680. Deutz är låga priser på men jag vet inte hur reservdels priserna är.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 20 mar 2014, 22:55
av bengt.a
Fiat har jag fått uppfattningen om att ha bra priser på reservdelar,FiFo Motor finns det en firma som heter tror jag.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 20 mar 2014, 23:35
av Vardon
Jag skulle vilja spy lite galla över diffspärren på 165:an. Ialla fall den jag har så måste man trycka ner en pedal med högerhälen, som sitter ganska långt bak i hyttan med.

Så samtidigt som jag trycker ner den, så ska jag backa och se något och detta utan vrida benet ur led. Är det någon spärr som är trasig eller var någon full när de konstruerade den?

Annars är 165:an liten och smidig och köra med i skogen, tvär i styret men dålig sikt bakåt tycker jag

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: fre 21 mar 2014, 05:53
av Focus
Vardon- det beror nog på hur det ser ut baktill på hytten. En del har stort nedre fönster för att kunna hantera spakar till hydralerna mm vilket gör att det övre har begränsad sikt ...

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: fre 21 mar 2014, 06:58
av ATK
Jag har handlat en del på FiFo , köpte hydraulpump för några
år sedan till min Fiat. 1600kr
var ett helt okej pris.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 27 mar 2014, 21:56
av Aqualize
För 50 000 ska man ju inte ens titta åt MF 65:or.



th skrev:Kollade lite i instruktionsboken till en annan MF i 100-serien. 24,3 km/h på 8:an (utan Multipower) vid 2000 varv och 30,6 på 12:an (Multipower) men då begränsas maxvarvet till 1760 varv på de två högsta växlarna. Med Multipower får du dessutom mer flöde i hydraulen: 14 l/min för kolvpumpen (utan MP) och upp til 42 l/min vid två sammankopplade kugghjulspumpar (MP)

Enligt http://konedata.net/Traktorit/MF165.htm verkar den tidigare 6/2R-växlade lådan ha högre maxhastighet. 8/2R:an kom som standard på senare årsmodeller (med vanliga 12/4R MP som extra).
Osäker hur det varit på den svenska marknaden men det finns en svag pump som endast kan driva snabbväxelns koppling, sen den andra dubbelkugghjulspumpen som har krets för MP samt yttre hydraulik. Denna yttre (auxiliary) sammankopplat med vanliga kolvpumpen ger som sagt uppåt 42 liter/min. Men kugghjulspumpen har ett lägre maxtryck så det blir svagare också.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 27 mar 2014, 21:57
av Aqualize
Vardon skrev:Jag skulle vilja spy lite galla över diffspärren på 165:an. Ialla fall den jag har så måste man trycka ner en pedal med högerhälen, som sitter ganska långt bak i hyttan med.

Så samtidigt som jag trycker ner den, så ska jag backa och se något och detta utan vrida benet ur led. Är det någon spärr som är trasig eller var någon full när de konstruerade den?

Annars är 165:an liten och smidig och köra med i skogen, tvär i styret men dålig sikt bakåt tycker jag

Alla diffspärrar från den här tiden är väl höger-häl-aktiverade? Jag har inte tänkt på om det är problematiskt med den när jag backar med MF 175:an som förutom motorn är samma traktor.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: tor 27 mar 2014, 22:14
av Aqualize
Focus skrev:Har lite svårt att hitta uppgifter så jag vänder mig till forumets samlade kunskap :grin:

Har insett behovet av ny traktor och har tittat på en MF 65 alt 165 men är osäker på om alla mina "önskemål" finns?

Finns det modeller av dem som har:

Hitchkrok
Diffspärr
hög/låg växel
Multipower
minst 2 hydraluttag bak och fram- det sista borde gå att fixa själv om inte annat
Vad heter i så fall en sådan modell?

4 hjulsdrift?

Tack på förhand


Hitchkrok - Min (tidiga) 175:a har en väldigt liten hitchkrok. Tror det är samma på alla. Jag fick ve och fy slipa på hitchöglan på tippkärran för att få ner den på kroken. Men vet samtidigt att det finns öglor som är tunnare.

Diffspärr - Tror jag är standard på 165:an. Men man ska veta att den inte är trasig också.

hög/låg växel - Ja standard.

Multipower - Tycker jag är väldigt bra att ha. Kör inte skogsarbete där det kanske mycket viktigare med motorbroms och det har man ju på MP-hög, samtidigt som det (by design) nyper fast när man kopplar ur med MP-hög i så kanske det känns jobbigt att arbeta med det.

minst 2 hydraluttag bak och fram- det sista borde gå att fixa själv om inte annat
Vad heter i så fall en sådan modell?
- Som standard fanns det nog ingen separat ventil men har för mig det kan vara en extrautrustning. Två uttag bak (dubbelverkande?) får du nog fixa själv med eget ventilpaket (om du inte hittar en där någon tidigare ägare haft samma bekymmer och ordnat det).

4 hjulsdrift? - Finns inget från MF original men eftermarknadskit. Är väldigt ovanliga i Sverige så inget att leta efter. Men häftiga ser de ut tycker jag.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19634

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: fre 02 maj 2014, 09:38
av Kallsmeden
För 50' finns modernare varianter av samma traktor, t.ex 200 samt 300 och 500 serierna.
Dessa finns även med original 4 wd.
I övrigt är dessa slitstarka och lättmekade.
Mitt tips är att söka efter 290 eller 390:or, med 248 motorn.
Bm 400/430 är mindre samt att det är svårare med delar.

Re: Kravspec MF 65/ 165

Postat: sön 04 maj 2014, 20:02
av ATK
Jag var på auktion på Axima i Floby för ett tag sedan. Där såldes en 4WD MF ifrån 1995 med
3-punkt fram för 67 tusen plus moms.