Traktorn i skogen

För liten hyudraulpump på traktorn

32 inlägg 15776 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259422 Hej.
Har en FIat 780 som jag tycker har för liten kapacitet på hydraulpumpen, enligt oie.se har den denna:
http://www.oie.se/Produkt/hyd-pump-14-cm-(552-A14S)?sectionId=2830596

Funderar på att i nästan dubbla kapaciteten till 26cc, men kan det ställa till problem?
varmgång i hydraulpaket, trasiga packningar..?
förstår att en större pump kräver mer effekt, Fiaten har 78Hk. men det borde inte vara några problem, väll?

har hittat en pump med 26cm3/rev, men då har den exempelvis ett max intermittent tryck på 180 bar i stället för 270bar som min gamla har, har det någon betydelse, och kommer jag att märka av det?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

traktorz  
#259428 Det sämsta för pumpen är om sugledningen är för klen, så att kavitation uppkommer.
Även för klen dimensionering på tryckledningarna kan ge varmgång och läckande slangar på sikt, börjar som knappnålstora hål.

Systemtrycket är vanligtvis inställt efter vad pumpen klarar av. Har den nya pumpen lägre värde, mår den säkert inte bra med bibehållet systemtryck.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259441 Hmmm. Tack, för svaret, men ett intermittent tryck på 270bar, på en liten jordbrukstraktor, varför det tro? kanske den "nya" med 180bar räcker till?

Jag ser att min Patu kran vill ha 175 bar och 25 till 40 l/min. Returledningen uppskattar jag till 25mm. är det för klent till ett flöde på säg 25l/min vid 1000rpm?
jag ser nu dock att den "nya" jag tittat på har kontinuerligt tryck på 170bar, kanske lite dåligt? kanske bättre att välja lillebrodern, med190bar kontinuerligt men bara 22,5cc?

en fråga till.
Är cc och liter/minut och cm3/rev samma? vid 1000rpm borde det bli samma? eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259451 26cc pumpen sitter på Newholland TL modeller som är en efterföljare med liknande motor som i din.
Kan inte tänka mig att den har lägre tryck än din Fiat, fota och mät sugledningar så kan vi jämföra med min TL.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259454 här kommer en bild, får mäta i kväll, men uppskattar tryckledningen till 12mm. och sugledningen till 25mm..

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259457
gråtand skrev:här kommer en bild, får mäta i kväll, men uppskattar tryckledningen till 12mm. och sugledningen till 25mm..



Denna pumpen sitter montera bakom motorns transmission? Finns det uttag för en till framför transmissionen?

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259461 japp, men där sitter pumpen till servon, större bild kommer

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259480 Här kommer bilden..

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259482 Jag har ett svagt minne att OIE eller Weimers sålde sammankopplingssatser för hydraulpumparna så man kunde öka flödet när man stod still.
Egentligen är det inte svårare än en 3/2 ventil på servoledningen.
Om jag läser rätt på OIE så kan du då få ett totalt deplacement på 22,5cm3 fördelen med det är att servopumpen har sin egen sugledning nackdelen är naturligtvis att man inte kan styra och kran samtidigt.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259483 Det har inte förändrat sig så mycket till TL90:n som jag har.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259484 Det var inte dumt! styra och krana samtidigt tror jag inte blir aktuellet, ska kolla, tack för tippset.

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

rikard_e  
#259493 Vad är det du behöver snabbar pump till?

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259494 Ringde och kollade med Weimer, ingen sammankopplingsats till min Fiat, hitta ingen på oie.se heller.
Men killen på Weimer var mycket trevlig och verkade duktig, och menade på att max en 25cc pump skall jag ha, så jag beställde en sådan.

Man brukar gå upp en eller max två storlekar, sen kan transmissionen ta stryk, plus att det kan bli problem på sug-sidan, som han sa.

sen var det mycket enkelt, då alla anslutningar osv passar rakt av, smidigt.
Tack alla för mycket bra tipps.

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

rikard_e  
#259496 Weimer är riktigt bra och hyggliga, ska inte göra reklam för dom såhär, men verkligen hjälpsamma killar

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259499 Hej.

Timmerkran (patu 525) går lite väl sakta, sen så har jag problem att vända snöbladet (kellfri...), så lite högre flöde än i dag vore önskvärt, med en 25cc istället för en 14cc så borde det bli bättre.

Ja. han var mycket bra att ha att göra med,
till skillnad mot andra i denna bransch, i Jönköping ska man inte handla, i alla fall enligt mitt tycke...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).