Traktorn i skogen

Farma huggarvagn vinsch

21 inlägg 15150 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#259041 Hej undrar om någon farma ägare haft problem med sin vinsch , själv har vi problem att dreven går sönder, verkar som dom går ihop för dåligt så att bara topparna på dreven drar och resulterar då i att kuggarna går sönder! Har fått nytt kugghjul på garanti men nu hände skiten igen och vinschen är knappt använd. Intressant och veta om fler haft problemet eller om vi har otur med våran, jäkligt nöjd med vagnen för övrigt 10 t 6,3 kran och 500 hjul , går fint



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

339  
#259184 Vad är det för vinsch? Sedan 2013 har de väl en ny?

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#259186 Ja det är den nya som sitter på sidan / ser ut som dom flesta andra märkena

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259263 Finns det justerbara eller fasta strypningar vid T-kopplingarna motor - "hydraulcylindrarna"?
Hur mycket hydraulflöde kör du ut?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Fredrik N  
#259270 Jag har den äldre varianten som jag tror heter RW53.
Jag har inte haft några problem med vinschen under dom år som jag har haft den.
Det låter som om du behöver ta kontakt med återförsäljaren om det här.

Användarvisningsbild

Re: Farma huggarvagn vinsch

stegmaster  
#259296
Fredrik N skrev:Jag har den äldre varianten som jag tror heter RW53.
.

Jag lyckas ochså få en av dom sista RW53 ifjol då jag bytte vagn. :grin:
Dessa er vel direktdrivna, altså motor drivar direkt på trumman, så man slipper kugghjul som ska hoppa i/ur.
Fasan, at Forsmw inte begriper at man INTE ska göra saker i Kina för at spara ca 2500,-kr. 😡
Åtminstone kunne dom fortsatt med samma typen som RW53, men något har nog blitt för dyrt under resans gång med denna modellen. :???:

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#259326 Nej det måste vara fasta strypningar för jag ser inga att justera. Har en Ford 7710 med dubbla pumpar och kranen går fint utan att behöva ligga på höga varv 1200-1400 om jag minns rätt ska den ge 70l och 170bar. Tror du att det kan vara trycket som är boven till haveriet? Hade patu vagn tidigare och den vinschen hade rem drift det funka fint!

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Fredrik N  
#259330 Jag har för mig att den är direkt driven, som du säger.
Vill korrigera mig lite, jag hade problem med det.
Men det var ett 9 volts batteri i handenheten som var slut, det tog ett tag att lista ut det. :???:

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

339  
#259335 I min bruksanvisning för vinschen står det något om behov av flödesreglering för oljan om pumpen ger ett för högt flöde. Minns att jag pratade med återförsäljaren om detta då jag köpte vagnen. Kolla på Farmas hemsida om det står något där?

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259390
robertstoralund skrev:Nej det måste vara fasta strypningar för jag ser inga att justera. Har en Ford 7710 med dubbla pumpar och kranen går fint utan att behöva ligga på höga varv 1200-1400 om jag minns rätt ska den ge 70l och 170bar. Tror du att det kan vara trycket som är boven till haveriet? Hade patu vagn tidigare och den vinschen hade rem drift det funka fint!


Är det vinsch som "alla andra" dvs en motor som vickar fram mot stora drevet på vinschtrumman kollar du:
1 Att motorn kan vicka fritt och med gott kuggingrepp.
2 Att det finns strypningar (kolla D-nipplarna på motorn). Ingen strypning och låg last/litet flöde = litet tryckfall = lågt ansättningstryck av motorn = kuggarna rappar över.

MN

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#259517 Ser inga strypningar tycker kuggarna går i varandra för lite men finns inget att justera får se va dom säger från farma innan man börjar exprimentera med det, är ju stort sett nytt ska ju inte krångla då tycker man. Men är alltid bra och veta om fler haft problemet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

kimme  
#260097 Jag har en FARMA RW1300 winch den har iallafall fungerat perfekt hitils, trycks inte motordrevet tillräckligt in så går det att justera med mellanlägg under "intrycks cylindern"

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#260163 Nja tycker dom går in lite för dåligt kikade på det häromdagen och såg att det låg en bricka bakom den i tryckande kolven, hur ser det ut på din vinsch en eller fler brickor??

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

robertstoralund  
#264806 Har efter kontakt med återförsäljaren som tittat på vinshen konstaterat att kuggarna går ihop för dåligt och inga justeringsmöjligheter finns. Blev till att byta hela vinschen, gjort detta idag och den nya går klockrent, ser även lite annorlunda ut än den förra så dom har nog utvecklat den lite till! Men bra service från farma och återförsäljare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Hallegol  
#634893 Jag har en Farma huggarvagn med en Vinsch RW 53. Vinschen fungerar utmärkt förutom att det är tungt att dra ut linan.
Enl. manualen gäller följande:
• Vid utdragning av vajern: se till att Du har oljeflöde till vinschen.
• Dra i vajern utåt. Hastigheten på utmatningen beror på hur hårt Du drar i vajern och naturligtvis varvtalet på traktorn. Hastigheten påverkas av en flödesventil som är kopplad till hävarmen som vajern löper över när den går ut från vinschen.
• Observera att ett flöde över 50 l/min kan orsaka mottryck. I det fallet behövs en kulventil monteras
Jag har aldrig lyckats att få ngn. utmatning utan den får jag stå för själv och det går tungt att dra linan.
Var kan felet ligga?
Mvh. Hallegol

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).