Traktorn i skogen

Kinatraktor plastskärmar/plåt

10 inlägg 6714 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kinatraktor plastskärmar/plåt

rokon  
#252737 Hej, är nyfiken på en mindre Kinatraktor som komplement till stadig Zetor längre fram i tiden, men jag undrar vilka av de märken som finns på Svenska marknaden som har plåthuv och plåtskärmar respektive plast dito?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

foton  
#252805 Jag kör med Foton 404 där är det plåthuv och plåtskärmar. När den levererades var yterhalvorna på bakskärmarna av plast men det var bara att montera av, dom satt med skruv.

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

traktorz  
#252830 Kanske är det också väsentligt hur undersidan på traktorn ser ut. På vår Foton FT404 går hydraulslangar från de bakre snabbuttagen och fram till joystick-ventilen för frontlastaren. Det är det mest utsatta på den traktorn. Visserligen har vi inte kört alltför ofta i skogen med en ca 4 tons vedvagn påkopplad, men allt har funkat bra under de 4.5 år och snart 700 timmar vi brukat vår Foton traktor. För oss har det varit en mycket bra investering, med huvudsakligen oljebyten som enda servicekostnad hittills.

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

rokon  
#252834
traktorz skrev:Kanske är det också väsentligt hur undersidan på traktorn ser ut. På vår Foton FT404 går hydraulslangar från de bakre snabbuttagen och fram till joystick-ventilen för frontlastaren. Det är det mest utsatta på den traktorn. Visserligen har vi inte kört alltför ofta i skogen med en ca 4 tons vedvagn påkopplad, men allt har funkat bra under de 4.5 år och snart 700 timmar vi brukat vår Foton traktor. För oss har det varit en mycket bra investering, med huvudsakligen oljebyten som enda servicekostnad hittills.

Min tanke är att ej anskaffa lastare men klättra runt rätt mycket i skogen med den i så fall så hydralslangarna slipper jag då, men en bukplåt vore nog inte dumt i alla fall då delar av trä brukar trycka upp både här och där samt ställa till det. Tack för svar har läst en hel del vad du skrivit tidigare också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

rokon  
#253430
foton skrev:Jag kör med Foton 404 där är det plåthuv och plåtskärmar. När den levererades var yterhalvorna på bakskärmarna av plast men det var bara att montera av, dom satt med skruv.

Hm, trodde jag redan svarat dig men svaret blev tydligen bara en förhandsgranskning.
Tack för ditt svar, bra att det bara var ytterhalvorna som var av plast.

Jag undrar om någon som har Jinma som kan förklara hur det är med dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

teinarsson  
#253438 Min Jinma 244E har både huv och skärmar i plast.

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

rokon  
#253441
teinarsson skrev:Min Jinma 244E har både huv och skärmar i plast.

Tack för ditt snabba svar på min fråga!
Hm, är de av hård glasfiberarmerad plast? Knepigt att Jinma som har sånt nära samarbete/ägande av Mahindra(Indien) som ju är en väldigt stor biltillverkare inte fixar pressverktyg att göra plåtskärmar och huv. Kör du i skogen med din traktor, hur gammal är den och har den funkad bra för dig i övrigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

teinarsson  
#253452 Plasten är glasfiberarmerad och gissningsvis rätt mycket tåligare än plåten på en personbil. Jag tycker nog inte heller att en överdriven hållbarhet är nödvändig på motorhuv och skärm på en så liten traktor. Man går inte gärna allt för nära träd o dyl då man själv sitter så utsatt. Skulle man ändå lyckas ha sönder dem lär de inte kosta mer än ett par hundralappar och sätts fast med ett par skruvar och muttrar.

Har haft den i tre år och har egentligen bara haft ett allvarligare problem. Jag var tvungen att regelbundet spänna en länkarm till kopplingen. Detta resulterade också i att en svetsfog lossnade. Det här var ju inte särskilt bra då jag antagligen slitit rätt mycket på växellådan pga av ett fel som i slutändan visade sig bero på en dåligt spänd låsmutter.

Jag kör inte på riktigt i skogen men jag har lunnat hem några vindfällen och jag slår en riktigt oländig betesmark med den så fram kommer man i ganska svår terräng. Vid ett nyköp för skogskörning ska man kanske fundera på att beställa den med monterade hasplåtar. Samtidigt innebär det förstås också att det blir mycket tråkigare den dagen man måste skruva undertill.

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

rokon  
#254099 Tack för ditt utförliga svar teinarsson!
Är nog extra viktigt med dessa maskiner att gå igenom och kolla allt vad som gäller fastsättning och justering redan vid leverans tydligen. Det där soltaket man ser på många bilder är det ett extra tillbehör? Köpte du din av polarprod ab?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor plastskärmar/plåt

teinarsson  
#254129 Jag tror att soltaket följer med i normala fall. Och ja, jag köpte den från Polarprod. Som jag har förstått det så går de igenom maskinerna ganska så noga innan de skeppar dem vidare till kund men mitt fel låg inne i kopplingen och så djupt hade de tydligen inte grävt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).