Traktorn i skogen

Hur brett schaktblad?

9 inlägg 13187 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur brett schaktblad?

Olav  
#241969 Jag har en Case IH 895xl -91, funderar på att skaffa ett schaktblad till denna,
främst för snöarbeten men även annat om det finns behov för det.
Kellfri köper jag inte.
Hydraulikst vändbart skall det vara, eller möjlighet att göra om det till ett sånt.

Men främst undrar jag hur brett, och är det stor skilland mellan 2,50meter eller 3 metersbredd?

skriv gärna för och nackdelar och även annat man bör beakta.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur brett schaktblad?

ÅsaNisse  
#241972 Tänk på att då du snedställer ca 30 grader så minskar bredden till 80%. 2,5 m tar då bara 2,0 m effektivt. Ska du köra vägar så vill man ju ha lite marginal utanför hjulen.

Användarvisningsbild

Välj bladbredd till 1.16 gånger hjulbas

traktorz  
#241980 Om man snedställer bladet 30 grader, så minskas den effektiva bredden till till 87%, dvs cos(30°). Snedställer man bladet 45 grader, så minskas den effektiva bredden till till 71%, dvs sin(45°).

Räkna med att ett snöblad inte utsätts för samma påkänningar som ett schaktblad. T.ex. på vårt snöblad (hydrauliskt runtomsvängande JinWei på 250 cm) vågar vi inte ha hydraulcylindern påmonterad annat än vintertid för snöröjning. Vi kikade på Kellfris liknande hydrauliska, men bedömde det för stort för vår lilla 40hk Foton-traktor. Vårt JinWei är en kopia på Schaktblad "Olle" från Sonnys Maskiner,
http://www.sonnys.se/index.php/vagunder ... tblad-olle.

Användarvisningsbild

Re: Hur brett schaktblad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241982 Jag har en Fransgård GT275DK med hyd snedställning och sidoställning.
Den väger drygt 800 kg och funkar mkt bra bakom New Holland T5030
som är 210 cm bred.
Jag använder den både sommar och vinter.
Vintertid har jag på en breddningsvinge, men den behövs nog ej.
Vertikalställning behöver jag ej.

http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=550

Avatar Fallback

Re: Hur brett schaktblad?

rikard_e  
#241989 har en sami 250cm, den är lite för liten, men jag har hydraulisk snedställning och sidoställning så det går alltid.

Avatar Fallback

Re: Hur brett schaktblad?

Olav  
#242014 Min traktor torde vara dryga 80 hästar om alla är kvar, och jag har frontlastare på den så den torde väga knappa 4 ton.

Svågern som har en likande trakor sägder att 3 meter blir för brett, att traktorn inte orkar....
+ några till.

Andra säger att jag inte ska fundera på nåt annat än 3 meters.

Jag hör lika mycket för och emot....
Men är det så stor skillnad på 2,5 och 3 meter.... det är ju en halvmeter det är frågan om.

Som sagt främst snö... men säkert en del jord och kanske lite grus och kross i mindre mängder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur brett schaktblad?

jannee  
#242015 Köper du ett 3 meters kan du oftast ha det fullt vinklat och ändå få något gjort.
Traktorn eller motorn orkar säkert, det är väl fästet det hänger på.
Visst kör du i 50 cm djup blötsnö lär det nog gå tungt, å andra sidan är det då en fördel att kunna ha bladet fullt vinklat, förhoppningsvis släpper då det vita.

Avatar Fallback

Re: Hur brett schaktblad?

Fredrik N  
#242026 En liten fundering.
Om man ökar vinkeln på bladet. Då borde belastningen minska på traktorn och bladet?
Eller tänker jag helt fel nu?
Jag har för mig att det har hänt förut. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hur brett schaktblad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242093 Jag tycker 3m blir bökig att ha med sig och tycker 275 gör alldeles
nog jobb men kanske du ska prova en 3m, i värsta fall kan du ju kapa
bort nån dec om den går för tungt. Betydligt enklare än att bredda
om du köpt för smal.

Jepp, man kan trixa lite med vinklar och toppstång osv för att
variera belastningen, det kan vara bättre med flera lättare överfarter ibland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).