Sida 1 av 2

Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 11:07
av tracktoralex
Hur är dem två hjulsdrivna traktorena?? Hur är dem i skogen??? Vet att en 4wd hade varit bättre men så mycket pengar har jag inte :sad:

Går det bygga om till 4wd i framtiden om man vill?? Finns det någon som har gjort det här ute.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 11:23
av Zalman
Den har ju stor hytt, bra frigångshöjd, snål på bränsle, smidig, lätt, hyfsat bra flöde+tryck, bra vändradie mm även utan 4wd.

Med minst 18.4-34 däck(vätskefyllda) och bra kedjor ska det gå att köra i skogen
om du har lättare körning och är en bra planerande pilot.
Har du drivning på vagnen så klarar du även svårare förhållanden.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 12:38
av rikard_e
Klart att 4wd är bättre. Men jag har kört med en liten ford 4000.
Enda problemet jag hade var när 5.50 timret låg på och gav absolut ingen vikt bak på hjulen.

En 605 borde duga gott, om du nu inte har världens jädra backar.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 12:43
av rikard_e
Jag går i samma tankar, funderar på att köpa en volvo bm 650 eller en valmet 505-605, vill dock bara ha 2wd. Jag kör såpass mycket transportkörning mellan gårdarna och ut till arrenderna som ligger utspridda.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 12:50
av 6-hjulingen
hej har kört mycke 2 wd och de går bra man kan ju tänka sej lite för vars man kör och att man skaffar ett par rejäla piggkedjor så går de fint + att den svänger snävare i skogen än en 4 wd

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 16:48
av hayabusa 08
Att det går köra i skogen med 2wd är nog inga problem men man bör nog tänka på att -05 serien av valmet är väldigt framtunga med 2 hjulsdrift.
Dom byggdes ju för 4hjulsdrift direkt från början.

En gammal volvo typ 650 eller 430 o liknade dom reser sig ju i framänden när dom börjar dra tungt.
Det gör inte en 2hjulsdriven valmet snarare tvärtom :smile:

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 17 aug 2013, 18:20
av rikard_e
Nä Valmet 505-905 byggdes så att att vikten skulle ligga jämnt över båda axlar.

Har för mig att det ligger hela 45% av vikten på framaxeln på tex 705:an.
Du behöver inte tynga framdelen om du kör i skogen.


Fast 650 borde väl vara hyffsat stabil ändå? 1300 kilo på framaxeln borde väl inte lyfta vid skogskörning så lätt?

Re: Valmet 605 2wd

Postat: sön 18 aug 2013, 21:43
av gnisten83
Nej en 2wd -05 valmet går inte att få drivning till framaxeln utan att byta växellåda pga den axeln inte är monterad i dom lådorna, samma axel används om en 4wd modell har drivhjulberoende kraftuttag och de gick inte heller få på en 2wd.
Vikt framaxel 605 2wd 1240kg totalvikt 3290kg
4wd 1420kg totalvikt 3490kg

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 08 aug 2015, 21:32
av Skogsmästarn
Vilken skillnad i motorn är det mellan 505 och 605? ser att det skiljer 10hk

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 08 aug 2015, 21:41
av skogsjan695xl
505 har väll 3cyl motor och 605 4cyl.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: lör 08 aug 2015, 22:34
av Valfridsson
505 och 605 har väl samma 3 cylindriga motorer bara att det är tagit ur olika mycket. 655 finns väl med både 3 och 4. 705 och 805 har 4 cylindrar.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: sön 09 aug 2015, 19:53
av Skogsmästarn
Valfridsson skrev:505 och 605 har väl samma 3 cylindriga motorer bara att det är tagit ur olika mycket. 655 finns väl med både 3 och 4. 705 och 805 har 4 cylindrar.

Ja, motorn är lika stor i 505 som 605, men effekten olika, vad har gjorts i 605 för att öka effekten är frågan?

Re: Valmet 605 2wd

Postat: sön 09 aug 2015, 20:44
av gnisten83
De är väl mängden bränsle insprutningspumpen ger vid varje slag

Re: Valmet 605 2wd

Postat: sön 09 aug 2015, 22:28
av Skogsmästarn
gnisten83 skrev:De är väl mängden bränsle insprutningspumpen ger vid varje slag

Är det lätt att öka lite på pumpen på 505`?

Re: Valmet 605 2wd

Postat: mån 10 aug 2015, 07:00
av valmet862
de är bara o ställa på en skruv på pumpen