Sida 2 av 2

Re: Valmet 605 2wd

Postat: tor 13 aug 2015, 09:04
av Aqualize
Valfridsson skrev:505 och 605 har väl samma 3 cylindriga motorer bara att det är tagit ur olika mycket. 655 finns väl med både 3 och 4. 705 och 805 har 4 cylindrar.

Rätt om 505&605 men 655 var bara 4-cylindrig.
http://konedata.net/Traktorit/Valmet705_83.htm
http://konedata.net/Traktorit/Valmet705_89.htm (krypit in en 655T med turbo).

Re: Valmet 605 2wd

Postat: tor 13 aug 2015, 09:28
av Aqualize
Gnistens uppgifter känner jag igen från manualen. Blir 38% på framaxeln. En 650, som jag inte vet om men ni skriver 1300 kg får ju 33-34% (beroende på årsmodell, vet inte vilken 1300 kg gäller för).

Jag har en 6300 tvåhjulsdriven. Kör ju inte skogskörning och har slitna bakdäck men har klarat mig väl. Men bakhjulsvikter är nog väldigt bra att ha på 2wd i skogen.
Någon som vet om det där med drivhjulsberoende kraftuttag bara finns för 4wd också gäller 6000-serien? (jepp hade läst det för 05 men inte sett samma för 6000).

Köpte också min traktor för pengarna inte räckte till en 4wd och då det inte är markbearbetning så gick det ju inte att försvara att traktorn ska vara ungefär dubbelt så dyr. Komfortmässigt så finns det ju inte så många bättre än Mezzo-serien att få tag på i 2wd-utförande (få tag på=finnas på begagnatmarknaden för rimliga priser). Skulle jag lagt pengarna på en 4wd hade jag nog hamnat med något äldre och från östblocket.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: tor 13 aug 2015, 09:37
av Slurfi
2wd räcker till det mesta, det går även att köra 1wd på blöta ställen om man är försiktig.
Jag vet det eftersom min farbror kör med sin BM36 från 1955 här i skogarna, den har ingen
diffspärr så då blir det en del spontana parkeringar här och där. Allra helst eftersom
däcken ser ut att vara original Hyland, alltså nästan helt mönsterfria.
Ska man köra mer rationellt är såklart 4wd att föredra men tydligtvis inget krav.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: fre 14 aug 2015, 00:28
av Aqualize
Ja differentialspärr är den tvåhjulsdrivnes räddning. Bökat runt en del med BM Victorn (som också saknar det). Hamnar man fel är det kört. MF 175:an som har bra mönster och diffspärr klarar saker som Victorn gör bort sig totalt.

Re: Valmet 605 2wd

Postat: fre 14 aug 2015, 19:19
av th
Håller både med och inte. Jag har Grålle och en en MF100-serien med diffspärr och att koppla in diffspärren är ju lätt men med Grållen, som har handgas och bakhjulsbromsar som man kan manövrera med både vänster- och högerfoten, så kan man med lite erferenhet fixa en bra manuell "diffbroms" som gör att det går att ta sig ur de flesta situationer mycket bra. Jag har aldrig fastnat med Grållen men däremot någon gång med MF:en, kanske beroende på att det skiljer ca en faktor 2,5 i vikt :???:

Re: Valmet 605 2wd

Postat: fre 14 aug 2015, 20:10
av Skogsmästarn
En annan valmet 505 4wd fråga:
Har läckage av olja under traktorn, tror det kommer bakifrån, droppar från hasplåtar efter längre körning, finns det nåt ställe är titta extra på?

Re: Valmet 605 2wd

Postat: fre 14 aug 2015, 21:06
av gnisten83
Fram eller bak, sidor?
Jag hade problem med min 805a att sumppackningen hade svårt att va tät i motorn framkant.
Delade 2ggr under mina 12år med i skogen

Re: Valmet 605 2wd

Postat: ons 26 aug 2015, 15:52
av bengt.a
655 har enbart 4 cylindrig motor,lika som 705,har själv en 655 intagen från Norge,där är de sålda med turbo,svenska 655 har sugmotor.kolla http://www.konedata.net