Traktorn i skogen

Valtra 700 gruppväxelspak.

11 inlägg 9116 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra 700 gruppväxelspak.

klnija  
#226800 Har köpt en valtra 700 för två månader sen och är missnöjd med gruppväxel spaken som går trögt att växla mellan L o R om man inte har stegväxelspaken i neutralläge.
Är det någon som vet om det går att justera på nåt sätt eller om det är större fel.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

Edner  
#227113 Hej.
Jag tycker det låter som att kopplingen inte riktigt släpper taget.
Om den ligger på och driver lite trots att man har kopplat ur så resulterar det i att synkroniserade växlar går trögt i och osynkade växlar skrapar.
Är det synkat i gruppen på din traktor?
Detta skulle förklara varför det går bättre när du har den andra lådan i neutral.
Då blir ju grupplådan helt fri oavsett.
Mvh Thomas E

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

eqlazer  
#227118 Har du provat någon annan liknande Valtra/Valmet? Så det inte bara är du som upplever det som trögt fast egentligen är det normala.

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

Midgård  
#227131 På gruppväxelspaken har du väl låg, mellan och hög? R har du väl bara på fram/back-spaken?

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

klnija  
#227158 Det är kopplingen jag också misstänker har justerat kopplingspedalen men det verkar inte hjälpa .Det är synkat.
PÅ valtran är det H o L o R på gruppväxelspaken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

Edner  
#227275 Ett sätt att kontrollera om kopplingen släpper taget.
Man kan hissa upp ett bakhjul och starta motorn, i med en låg växel och sedan se om hjulet stannar när man frikopplar.

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

klnija  
#227278 Tack för tipset. Har varit och testat och kopplingen verkar funka när jag har alla växlarna i men när man ställer stegväxeln i neutralläge så snurrar bakhjulet om gruppväxelspaken är på L eller R när man släpper kopplingen. Någon som vet om det ska göra det ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

tjæderskytten  
#227374
klnija skrev:Tack för tipset. Har varit och testat och kopplingen verkar funka när jag har alla växlarna i men när man ställer stegväxeln i neutralläge så snurrar bakhjulet om gruppväxelspaken är på L eller R när man släpper kopplingen. Någon som vet om det ska göra det ?

Har en A72 selv og den er på sammen viset.
Har i hvertfall hørt om en til som er likedan. Servicemannen for Valtra sa at det var normalt så da må vi vel leve med det.
Har opplevd at gir-stengene ble trege og da hjalp det og smøre overføringene (kule som går i ett spor) under hytta).

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

klnija  
#227380 Jag har bytt olja + filter och rengjort o smörjt leden under hytten men det var ingen skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

LasseP  
#231422 liten fråga bara? Går den lika tungt att växla om du har 4wd urkopplad? har ett liknade bekymmer på en Ford och börjar misstänka mina mer slitna framdäck. När man kör 2wd går växlingen lätt mellan back och fram låg men med 4wd i blir den mer tungväxlad

Avatar Fallback

Re: Valtra 700 gruppväxelspak.

klnija  
#231466 Min går trögt fast jag ändrar till 2wd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).