Traktorn i skogen

Rasad snabbväxel valmet 605-84??

21 inlägg 23572 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#210724 Då slutade 605 an plötsligen att driva på plan backe,mitt på gårdsplan.
Ett tag i början så högg det lite i hjulen men symptomen var samma på alla växlar.

Det lilla oljud/skorrande som gick att höra kom från strax framför stolen under hyttgolvet.
Som symptomen var så kändes det som om det var något spleinsat som gett sig.
Traktorn står nu inne på upptining.

Är det någon som har vart ute för liknande?
Det sägs att det kan vara någon spleinsad hylsa som ger sig på ingående axel till snabbisen?
Måste traktorn klyvas för operation eller går det att göra genom hytt golvet?

Tacksam för alla förslag och rekomendationer.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210938 Sitter en hylsa innan skabben men traktorn behöver delas 10cm för att få ut snabben, räcker kanske för hylsan med. Innan måste dock den långa axeln till hydraulpump/kraftuttag ut då den går invändigt i röret

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#210945 Ja jag har fått av locket och hylsan verkar vara kass.
Är det vid kopplingen traktorn behöver klyvas eller vid växellådan?
Var tar man ut den långa axeln till hydraulpumpen?Är det samma som kraftuttagstappen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210949 Vid kopplingen och ersätt bultarna med långa bult eller pinnbult så styr dom sen när du ska ha ihop de igen.
Nej den axeln sitter bakom tryckstångsfästet där lamellkopplingen för kraftuttaget sitter men passupp när du tar de paketet de sitter ett gäng fjädrar i lamellpaketet som kan ramla ner i bakkroppen

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#210976 Förmodligen så är både hylsa och axel kass,vad händer om man svetsar ihop skiten?
Om man skär några axiella spår i hylsan med vinkelslip och svetsar utan att det blir för varmt eller blir det för stumt på något vis?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210988 Axeln framåt eller i snabben? Har du luckan i golvet uppe är de bara att lossa hylsan o skjuta fram den o kolla . Vad som händer vid svetsning har jag ingen aning, de är väl olika material

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#210989 Som jag förstår så går inte hylsan(25) att få av ingående axel på snabben (10) utan att dela traktorn?Den ska då framåt? Kan det stämma?
Det är spleinsen i båda som gett sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211001 De stämmer, de andra röret sitter direkt i kopplingen så de går nog inte skjuta fram. När jag bytte snabbväxeln så delade jag ca 10 cm

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#211035 Ok,Tack för svaren.
Nu vet jag i stora drag hur det skall gå till.
Bara att börja riva tror jag.Axeln kostade 4700 i Ellös.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211062 Om delen 10 är rensad med måste snabben ut med lite småtrångt att skruva loss

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#212352 Då var bråten ihop igen,det klarade sig med byte av hylsan på axel från kopplingen.
Bytte lamell och urtrampnings lager för säkerhets skull.
Något märklig konstruktion då bara ca 20 mm av splinesen i hylsa/axel är i ingrepp mot
varandra,inte konstigt att det slits ut.
Det är ju stoppskruven som styr detta så det är svårt att ändra på.
Axeln in i snabben var halvsliten så det får väl gå ett tag till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

Skogsmästarn  
#244693 Hej Loppan!
Läst denna tråd om rasad snabbväxeln, tappar man helt drivning om snabbväxeln rasar, både haren o sköldpaddan? eller kan man tuffa vidare på ett av lägena?

Användarvisningsbild

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

loppan  
#244710 I mitt fall så var det splinesen på axel in i snabben som var utslitna,ett standardfel på 05 serien.
Traktorn slutade driva helt,på gårdsplan som tur var.
Om själva snabben rasar så bör det ej gå att köra traktorn heller,även på det snabbväxelläget som går
rakt igenom snabben.
Detta är en kvalificerad gissning dock då det bör vara lösa delar av drev etc som skramlar runt inne i
huset.
Kan tillägga att de gamla Valmetarna är otroligt lättskruvade.

En annan fråga till forumägare med Valmet.
En mek med många år i yrket sa till mig att som han uttryckte det "en sådan där finsk zetor"
bör ha en burk Bars Leak i kylarvattnet vid varje service.

Detta för att nedre oring/fodertätning ger sig med grädde i oljetråget som följd.
Han påstod att antal renoverade DS 311/411 hade minskat markant efter detta införts.

Så numera så åker det i en burk om året.
Någon mer som hört detta eller gör så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

Skogsmästarn  
#244737 Jag har inte hört tipset förut att ha i kylartätning, men ska lägga det på minnet :) Hade iofs i en flaska i somras pga tedens till läckande kupeelement.

Känner till att modellen har typfel med drivaxel, att splines slits ner. Har bytts på min 505:a

Finns fler kända typfel att vara uppmärksam på?

Avatar Fallback

Re: Rasad snabbväxel valmet 605-84??

Valfridsson  
#244741 Att hyttfästena som sitter på tanken spricker med läckande tank som följd har jag hört ska vara ganska vanligt, än stämmer det dock inte på våran 605:a.

En fråga om kylartätning, räcker det att man häller i den i det befintliga kylarvattnet eller måste man blanda upp det innan man häller i det? Våran har tendens till att läcka lite runt vattenpumpen och kylartätning kanske är enklaste lösningen. Och dessutom, finns det nån risk att det blir tätt där det inte ska vara tätt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).