Traktorn i skogen

Bukplåt och Holms snöblad

68 inlägg 46923 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698400 Såhär fäster vi idag o det är för omständligt med konsolen för jordbruksdragets. Den behöver vi hitta ett sätt att slippa.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

JohannesG  
#698484 Jodå det stämmer. Vi har ett Holmsblad.

Bladet sitter i hitchen. Är faktiskt mycket smidigt att koppla. Det kan vrida sig en del men inget som skadar, kanske snarare bra att det följer vägen. När bladet är upplyft går den precis mot under fronten på traktorn och hålls då stabilt.

Balken är byggd av någon tidigare ägare men förstärkt lite av oss då diagonalerna sprack och släppte i svetsarna.
När det köptes fästes det med en sprint i bukplåten på den dåvarande traktorn. Fästet finns fortfarande på ramen. Men vid byte av traktor förlängdes balken med den triangelformade delen och monteras därefter i hitchen, mycket smidigare.

Fram i traktorn sitter ett fäste för cylindern skruvat. I öronen som är tänkta för frontlyft monteras en gaffel som hindrar den från att åka i sidled. Hornen uppåt på gafflarna är nödvändiga för att inte stolparna på plogen ska vrida sig och ta i cylinderns infästning. Cylinderns infästning sitter högre än tänkt så de styrningarna är bortkapade och kolvstången förlängd ca 15cm.

Stolparna på plogen kommer en bit framför traktorn och inte helt inne i gafflarna vid plogning, de går upp och ner mellan de stående U-profilerna, detta för att möjliggöra smidig påkoppling.

Påkoppling sker enligt följande:
1. Montera gaffeln fram.
2. Kör över ramen tills stolparna tar i traktorn fram.
3. Sänk ner hitchen maximalt.
4. Backa bak tills det tar emot.
5. Lyft upp hitchen helt.
6. Koppla cylinder och slangar fram. KLART

Utöver detta börjar vi alltid med att först hänga på en bakvikt i och med att Mercan är en framtung traktor.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

JohannesG  
#698490 Ramen är samma som vi kört med i många år. Men själva bladet är nytt för säsongen för oss. Fördel med att byta till annat blad av samma fabrikat, samma fäste.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698509 Du upplever inte bladets "ledbarhet" innan det är upplyft och tar i topp som ett problem?
Ser i din film att höger sida släpar med lite snö när du backar.
En stor skillnad på er lösning är att er gaffel som håller stolparna är mycket djupare. Vår gaffel är typ bara 80mm så vi kan inte köra fram för att sedan backa.
Mycket intressant att se er lösning, tack 😀

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

JohannesG  
#698529 Det ruskar kanske till lite mer än nödvändigt, men inget jag upplever som ett problem.
Det gamla bladet som finns på film var breddat mest åt höger och vägde därför mycket mer där. Det nya väger mer jämnt även om det lutar ner något åt höger när det är svängt ditåt. Kan vara något störande att det drar med sig lite snö i början, men i praktiken har det ingen betydelse.

Ja, orginalgaffeln funkar absolut inte som den är om man ska göra som vi. Men att förlänga den är inget svårt. Bara ett par U-profiler samt fram med vinkelslipen och svetsen så löser du det. 👍

Alltid kul att kunna dela med sig.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#699764 Fått en ny tanke på hur man skulle kunna göra.
Krokar som fäster om axeln till lyftstagen till hitchen. Där jordbruksdragets fäster.
Något låsdubb så att man inte tappar krokarna om man backar med bladet nere måste man ju då ha. Med denna idé och krokar kan ja köra fram till stolparna och lyfta bladet utan backa eller behöva någon annan lösning bak.

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

ÅsaNisse  
#701262 [quote="molnia"]Ni som har holms snöblad med dragstång till hitchen, hur har ni fäst i hitchen?
@källshult @morco @JonathanA @AsaNisse
Alla är välkomna att dela erfarenheter.

Här kommer lite bilder på min konstruktion.
Att bladet lutar när man lyfter gör inget för det rätar upp sig när det går i topp. Det måste vara lite löst i sidled för att följa marken då det är en bit från bladet till bakhjulen på traktorn.
1613586512_dsc_0915.jpg
1613586511_dsc_0916.jpg
1613586507_dsc_0917.jpg
1613586511_dsc_0918.jpg
1613586511_dsc_0919.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#704059 Mycket intressant att se o läsa ditt inlägg ÅsaNisse. Det gör mig bara mer säker på att det blir hitch lösningen till våren. För jag har konstaterat att de sista skisserna med krokar inte funkar, blir onormal påfrestning på den axeln så jag är rädd för att den blir krokig i längden.
Ser att du har en bra förstärknig i fronten som stärker upp. Har fått varningar för att bara fästa som vi gjort i kylarbryggan då den inte håller i längden.
Har sett flera som har skjutbara fäste på balken som du och vi hade det på förra bladet. Kanske vi skulle fettat mer för jag minns det ibland blev problem med de pga is som gjorde det svårt att få den glida längs med balken. Har därför tankar på en öppningsbar ögla som jag hoppas ska vara mindre känslig för is.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar