Traktorn i skogen

Hur koppla hydralslangar till MF 575

6 inlägg 6639 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur koppla hydralslangar till MF 575

hajbo  
#187703 Blev ägare av en Mf 575D (ej multipower) årsmod -80. Nu ska jag koppla till min Lima linkran med hydralsvängning av bomen. Då saknar jag kunskap om hur bomsvängningen ska kopplas till hydraluttagen, och hur ska spakarna ställas?
På BM-Victorn var det bara tryckledning och retur, men trots jag studerat "hand med hydralik" begriper jag inte hur slangarna ska sättas, känner mig lite korkad (igen ;)).

Hoppas att nån vänlig själ kan förklara!
//Lasse.
26092012-P1000537.jpg

26092012-P1000540.jpg

limakran.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur koppla hydralslangar till MF 575

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187774 Hej,

575D är lite modernare jämfört med maskinerna i "hand med hydraulik".

Uttag märkta 1-4 styrs av de separata spakarna och uttaget med en tippkärra styrs enl beskrivning i hand med hydraulik.

Du ansluter tryckledninegn till förslagsvis uttag 1 och returen till 2.

Avatar Fallback

Re: Hur koppla hydralslangar till MF 575

hajbo  
#187789 Tack för tipset, ska testa i kväll. //Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur koppla hydralslangar till MF 575

hajbo  
#187828 Så här gjorde jag, tryck- och retur-slang sattes på 1 och 2, den vänstra spaken (bild 2 ) fixeras med en stropp i läge bakåt, då kan jag svänga bommen med spaken på kranen (bild 3). Hoppas jag inte orsakar några skador på hydraliken, varmgång eller nåt, när spaken står i bakåtläge medan jag lastar, knappast mer än en ½timme- trekvart åt gången.
Tack för supporten. //Lasse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur koppla hydralslangar till MF 575

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187886 Eftersom ventilpaketet är "öppet" på kranen så cirkulerar ju bara oljan tillbaka till traktorn om du inte manövrerar spaken, inga problem.

Samma sak om du har griplastare, men vissa monterar en "fri retur" så returoljan går direkt in i traktorn utan att passera ventilpaketet.

Avatar Fallback

Re: Hur koppla hydralslangar till MF 575

hajbo  
#187888 Det låter tryggt, tack. //Lasse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).