Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91289 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Blivande snickare  
#180613
Slurfi skrev:Jag skulle ta traktortimmar för hela dagen för traktorn är ju låst dit.

Låter helt vettigt. Betalt per timmar traktorn är där minus eventuella natt timmar.

Tror inte du får allt för många kunder om du fakturerar 10 natt timmar :mrgreen: :roll:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Skogstomte  
#180625
Blivande snickare skrev:
Slurfi skrev:Jag skulle ta traktortimmar för hela dagen för traktorn är ju låst dit.

Låter helt vettigt. Betalt per timmar traktorn är där minus eventuella natt timmar.

Tror inte du får allt för många kunder om du fakturerar 10 natt timmar :mrgreen: :roll:


Eller ett pris per dag oavsett timmar bara för att traktorn är tillgänglig. Det ökar ju viljan att planera jobbet från uppdragsgivaren också. Tror ingen betalar fulla timmar om man kör halvtid.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#180794 Någon som har erfarenhet av att ha registrerat sin jordbrukstraktor som en traktorklass 1. Tänker främst på vad fordonsskatten hamnar på och om den kostnadsposten är stor i kalkylen för en affärsidé som bygger på att tillhandahålla transporter med traktor och vagn.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180809 Jag fick byta försäkring iaf på min när jag snackade med försäkringsbolaget och nämnde att jag gör en del entreprenadjobb, det blev dyrare.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

marcus_ford 3600  
#181989 Vad kan man ta för en baklastare i snösvängen givetvis plus moms??

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#182010
marcus_ford 3600 skrev:Vad kan man ta för en baklastare i snösvängen givetvis plus moms??



Vad jag hört så är en 600-650+moms/h standard i 031-området, + ev. jouravgifter såklart.
Detta är dock för jordbrukstraktor, men det borde vara desamma för dig...
EDIT: Kräver nog att du kör med plogblad dock.


Är själv nyfiken på vilken försäkring/skatteklass man bör ha, samt vad den kan kosta om man hyr ut sin traktor(utan chaufför)?
Krävs det något tillstånd?

Har hört på långa omvägar att man behöver tillstånd och dyra försäkringar för biluthyrning, kan det vara samma för traktor tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

marcus_ford 3600  
#182052
ztrade skrev:
marcus_ford 3600 skrev:Vad kan man ta för en baklastare i snösvängen givetvis plus moms??



Vad jag hört så är en 600-650+moms/h standard i 031-området, + ev. jouravgifter såklart.
Detta är dock för jordbrukstraktor, men det borde vara desamma för dig...
EDIT: Kräver nog att du kör med plogblad dock.


Är själv nyfiken på vilken försäkring/skatteklass man bör ha, samt vad den kan kosta om man hyr ut sin traktor(utan chaufför)?
Krävs det något tillstånd?

Har hört på långa omvägar att man behöver tillstånd och dyra försäkringar för biluthyrning, kan det vara samma för traktor tro?

Tror 600-650 är lite för mycket för en 30 åring?? givetvis vill man inte köra gratis men man kanske skulle ligga 100 kronor under en ny maskin då den är 30 år gammal?

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Robertberg  
#182078 Eftersom att en 30 år gammal traktor plogar/sandar/sopar sämre än en flång ny?

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#182091 Självklart ska man sätta timmlönen efter mängden jobb man utför.
Man kan ju se det som att den 30åriga maskinen/isten har 30 års erfarenhet kontra en 5 årig :-)
Iof skulle man kanske ha bättre koll på timmpengen då....

Sen är det väll så att gemene man/en okunnig tycker det ser proffsigare och "bättre" ut med en nyare maskin, men den som är smart/ekonomisk har varken större eller dyrare maskiner än vad jobbet kräver...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

foton  
#182097 Kommer ihåg för många år sedan jag hadde kontakt med en skogsentreprenör i Jockmock. Han sa att det var billigare att hyra in en volvo baklastare per timme än en arbetare utan traktor. Det var sådant överskott på sådana maskiner i trakten.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

marcus_ford 3600  
#182143 425+MOMS?

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Kosack  
#182174 Hej!
Minst 500+moms lyder mitt bud 550 är inte orimligt heller, sen beror det ju på hur stort behov av pengarna du har. Sen spelar det väl roll var i landet du befinner dig oxå.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

HÅkan N  
#182182
Slurfi skrev:Jag fick byta försäkring iaf på min när jag snackade med försäkringsbolaget och nämnde att jag gör en del entreprenadjobb, det blev dyrare.


Jag blev erbjuden att kantklippa 1 mil skogsbilväg. :smile:

Nu tillfrågan vad ska man ha för försäkring ?

Jag tänkte närmast på mina grejer det är mycket sten och stubbar man kan köra sönder .

Hur ska jag försäkra Ilsboröjarn ? :surp:

Finns det någont tillägg eller går den på traktorn maskinskadeförsäkring ???


Tänk om man hyr en klippare till sin traktor hur blir det då???? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182199 För att kantklippa 1 mil i skogen borde man ju klara sig utan extra försäkringar.
Jag förutsätter att traktorn är åtm trafikförsäkrad och att du har företagsförsäkring.
Ilsboröjaren är nog för billig för att kosta på nån specialförsäkring.
Men ring och snacka med försäkringsbolaget, de lär vilja sälja på dig nåt.
Rapportera gärna sen.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

HÅkan N  
#182213
Slurfi skrev:För att kantklippa 1 mil i skogen borde man ju klara sig utan extra försäkringar.
Jag förutsätter att traktorn är åtm trafikförsäkrad och att du har företagsförsäkring.
Ilsboröjaren är nog för billig för att kosta på nån specialförsäkring.
Men ring och snacka med försäkringsbolaget, de lär vilja sälja på dig nåt.
Rapportera gärna sen.



Företagsförsäkring ?

Traktorn är försäkrad.

Typ Maskin eller redskapsförsäkring

finns dom som river ner det mesta med skogskranen och tar ut på försäkringen.

Om man snöplogar sönder något då,går det på traktorns maskinförsäkring, snöplogen för

sig och traktor för sig.

typ om jag sladdar vägen och fastnar på en sten och bryter sönder hela sladden då ?
Senast redigerad av HÅkan N ons 01 aug 2012, 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).