Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91424 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177562
Mäki skrev:
Skogsbilvägar måste sladdas ständigt för att hålla i skick.

Ztrade detta låter väl bra i dina öron som kanske blivande entreprenör?


Låter inte dumt må jag säga, det stora plusset är att jag köpte just ett duun ts 260 med hydralisk sväng i vintras för att skotta snön som inte kom här på bästkusten, eller oj västkusten mena jag... borde väll finnas en del skogsvägar om man rör sig innåt landet mot borås hållet och strax under(bor i norra Halland)
Såg denna( http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... 8y5r6.html) på mascus, inte så dyrt om man nu hittar ett behov hos markägare/vägföreningar med lilla bladet :smile: dock bör sladden vara lika bred som traktorn för att undvika att köra i diket?
Känns som en hyffsat "egen" grej då iaf jag aldrig sett ett sånt ekipage här i krokarna...

Hmm, undra om det finns en "väghyvlar for dummies" samt "Does and dont's för väghyvling" :)

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177563 Hittar du nån bra skrift så lägg upp länk här.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177564 Will do!

Nåå om vi hoppar vidare med trevliga traktorjobb och nya redskap, vad hittar vi under nästa lucka? ;D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedproducent  
#177566 Till sladdning av skogsbilvägar kan jag rekommendera drammensladden. Cirka 1300 kg lastbilsdäck på högkant som effektivt drar in vägkanterna och drar bort allt gräs. Du bygger dock ingen vägkropp med den men som underhåll är den suverän och billig. Fördel också att du slipper plocka sten.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

marcus_ford 3600  
#177569 Jag hade tittat på en bigab 10-14 med farma kran och ett par contiernar. En klipp på kranen så skulle du kunna rensa vägdiken och med klo så hämta trädgårdsavfall. Kanske sälja ett par lass matjord där lastbilar inte kommer in

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

simon jonsson  
#177634 Om man har en jordbrukstraktor och vill ha lite inkomst på den kan man köra genom förmedling av maskinringen.

http://www.mrsverige.se/

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177635
simon jonsson skrev:Om man har en jordbrukstraktor och vill ha lite inkomst på den kan man köra genom förmedling av maskinringen.

http://www.mrsverige.se/


Hur stor del av kakan vill dom ha?

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Skogstomte  
#177663
marcus_ford 3600 skrev:Jag hade tittat på en bigab 10-14 med farma kran och ett par contiernar. En klipp på kranen så skulle du kunna rensa vägdiken och med klo så hämta trädgårdsavfall. Kanske sälja ett par lass matjord där lastbilar inte kommer in


Om man kör mer än 10% transporter som inte är i direkt samband med sitt eget jord & skogsbruk så räknas det som yrkesmässig trafik.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

marcus_ford 3600  
#177725
Skogstomte skrev:
marcus_ford 3600 skrev:Jag hade tittat på en bigab 10-14 med farma kran och ett par contiernar. En klipp på kranen så skulle du kunna rensa vägdiken och med klo så hämta trädgårdsavfall. Kanske sälja ett par lass matjord där lastbilar inte kommer in


Om man kör mer än 10% transporter som inte är i direkt samband med sitt eget jord & skogsbruk så räknas det som yrkesmässig trafik.

Och de måste alla veta eller? litte ruffel hör till

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177778 Tjaa, det är ju något alla måste veta som jobbar med det :) annars blir farbror blå så jäkla tvär där han står bakom tallar och enbärsbuskar...

För egen del så har jag faktiskt trafiktillstånd, meen finns det verkligen en marknad till att utföra transporter med traktorn, ja kan förstå om man kör tex: grävmaskin och använder bigab till i första hand maskinflytt och i andra hand flytta massor med... eller köpa/leverera mindre mängd material om inte lastbilar går att få tag på inom rimliga tider eller på helger osv.

Dock skulle en bigab sitta fint så man kunde flytta minigrävarn längre sträckor, dock har den jobb några år till på/runt gården :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Skogstomte  
#177789
marcus_ford 3600 skrev:Och de måste alla veta eller? litte ruffel hör till


Åkeribranschen har många olika krav på sig, därför ses det inte med blida ögon när någon snor jobben genom att mygla. Kör ett tag och du blir sannolikt "anmäld av en privatperson". Jag menar väl. Vet man vad man bryter mot så är det ju en kalkylerad risk istället för en total överraskning.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177794 Det är väl i grunden att man betalar en annan fordonsskatt på traktorn/maskinen om man kör i mer komersiell drift utanför gården. exempelvis röjer snö åt kommun, transporterar bort snö, vill minnas att jag lästa något om det i ATL för något år sedan. Men kör man transporter med produkter från gården, ex ved, virke, foder, matjord till försäljning. På lite hobby basis med maskinkörning kan nog skalan ses i flera nyanser av grått. Bevisbördan kan kanske också ses som svår att avgöra var timmarna på maskinen gått. Någon som vet mer fakta får gärna upplysa oss vad som gäller

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177802 Lite kort och gott...
Vill du inte skaffa yrkestrafiktillstånd:
Den huvudsakliga sysslan får ej vara transporter
Det du transporterar måste vara ditt eget material/material till det jobbet du utför som får transporteras.
Du kan transportera din egen produkt till kund

Ex1: kör du grävmaskn får du köra din grävmaskin + material till kund och utföra grävjobbet.
Men du får inte köra grannens grävmaskin + material till hans jobb, iaf inte mot betalning(gråzon där tror jag?!)

Ex2: plåtslagarn får köpa plåt och åka till kund för att montera plåten, men du kan inte köpa plåt och leverera till en annan plåtis som gör jobbet.

Jag brukar ha fel, det kan så vara i detta fallet också, men nått åt detta hållet är det som gäller :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177809
Slurfi skrev:
Maj2012Schaktblad.jpg

Här är mitt ekipage, nån funderade.
Jag har sett dessa som alltför hobbybetonade men där har jag fått ändra mig, den funkar
bra och kräver såklart lite annat körsätt än en 30-tons väghyvel, man får köra några ggr
för att komma ner på djupet för att bottna groparna som nämndes.
Skogsvägar med lite eller inget fint grus på bjuder på en eller annan större sten som man
bryter upp med grusskopan och slänger åt sidan, sen åker man och hämtar en skopa mtrl
att fylla gropen med och mular runt det en stund så blir det bra.
Ett ställe jag körde på bestod av rätt många 20 cm stenar på en sträcka av ca 100m,
jag drog framåtibax samt grävde med skopan tills alla låg uppe på ytan,
då snedställde jag max och puttade ut dem på ena vägsidan, tidsödande men gott resultat.
Det kan inte en väghyvel eller underbett göra så det ger helt uppenbart poäng.
Gissningsvis blir jobbet billigare för kund med traktor & blad jmfr alternativen.
Tar man med sig tippsläpet kan man ju hämta och sprida grus längre sträckor vid behov.


En trevlig grej hände, kunden jag senast hyvlade väg åt ringde upp och var helnöjd!
Frugan hans ropade i bakgrunden: Det var som en autostrada!
Det gjorde mig glad, oftast får man inte höra förrän långt efteråt och oftast via tredje
person och dessutom positiva ordalag som man kan leva på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177810 Kollade in skatteverkets hemsida ang traktor och fick fram att man skiljer på traktor klass 1 (traktor som går i transporter/arbete utan koppling mot gården motsv) och traktorklass 2 där traktorn används som jordbrukstraktor och man skriver att max 10% av drifttiden skall ses som ett riktvärde på transporter på allmänväg utan koppling till gårdens produktion för att få klassa sitt fordon som traktorklass 2. Vidare kan man också vid max 3 tillfälle per år klassa upp sin traktor till klass 1 om man uteslutande skall göra sådana trasporter. Följden blir att man betalar den högre skattesatsen för den angivna perioden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).