Sida 1 av 1

Elfel Valmet 655

Postat: sön 18 mar 2012, 12:07
av bengt.a
Skulle åka hem igår efter att ha kört ett par vedlass ,så var det svart i all belysning när jag startade igen.
Har hela säkringar, ström upp till knapp och även ut,men var sitter det ett ljusrelä egentligen, hittar inget i verkstadshandboken.
Har inte tittat så mycket på multispaken med helljusomkopplare än.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: sön 18 mar 2012, 19:56
av Botvig
Ljusrelä sitter i elcentralen där säkringarna sitter.Dog även instumentbelysningen kan det knappast vara relät utan ett kabelbrott eller glappkontakt.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: sön 18 mar 2012, 20:56
av bengt.a
Där hittar jag endast reläer till arbetsbelysningar.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 09:20
av Botvig
Ok.Har du kollat kopplingsboxen som sitter på hyttväggen (vänster fram).
Det är två säkringar som påverkar strålkastarna (nr 2 vänster och nr 8 vänster)
Fungerar arbetsbelysningen?

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 16:41
av bengt.a
Har inte kollat allt som hör till än, har verkstadshandboken utlånad.
Ingen arbetsbelysning fungerar,har inte kollat blinkers och bromsljus än,kupefläkt och instrument samt klocka funkar.
Ska titta på kopplinsbox sedan,men det är bara det att innehållsförteckning över elkomponenter placerade över hela traktorn inte har med något ljusrelä, sitter det ihop med multispaken vid ratten?

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 18:14
av halvproffs
Exakt lika som för mig för 10 dagar sen. Körde fram virke och slog på halvljuset och det började brinna under instrumentpanelen.Brytaren för lyset och 6-8 kablar brann upp. Kopplingplinten som satt mot brytaren var också bränd och inga säkringar var sönder.
Sagt och gjort, köpte ny brytare och drog nya kablar hängde dom löst utanför för att kolla och när jag slog på halvljuset brann matarkabeln till reläet upp på 5 sekunder.
Skaffade nya delar och grannen som är bil-elkunnig hjälpte mig att kolla och konstaterade att reläet var kortslutet.
Knappt att man vågar slå på lyset nuförtiden :sad:
Kontentan av det hela; kolla relät.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 18:34
av bengt.a
Och relä sitter var?
Inget verkar vara brunnet,har inte lokaliserat koppl.plint och säkr. på vä. sida än.
Sitter detta på in eller utsida?
Blinkers och bromsljus fungerar,får titta efter jordanslutningar i morgon.
Får tacka för visat intresse så länge.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 21:05
av halvproffs
Jag har en 305 och på den sitter det under instrumenten.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 21:08
av bengt.a
Då blir det skillnad för 655an ligger i 505-905 serien.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: mån 19 mar 2012, 23:08
av HÅkan N
bengt.a skrev:Då blir det skillnad för 655an ligger i 505-905 serien.



Motorn du har 4a utan turbo.. :wink:

Re: Elfel Valmet 655

Postat: tis 20 mar 2012, 00:23
av bengt.a
Hämtat den i Norge,så den har turbo.En stark och pigg traktor.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: tis 20 mar 2012, 21:00
av bengt.a
Det var en sketen säkring i säkringshållaren som blivit varm på toppen och sjunkit lite,så att inte full kontakt uppstod,såg det inte förrän jag gjorde superkollen där igen.
Tror att det var den till multispaken.Tack för råden.

Re: Elfel Valmet 655

Postat: ons 21 mar 2012, 14:29
av HÅkan N
bengt.a skrev:Det var en sketen säkring i säkringshållaren som blivit varm på toppen och sjunkit lite,så att inte full kontakt uppstod,såg det inte förrän jag gjorde superkollen där igen.
Tror att det var den till multispaken.Tack för råden.

I höstas fick min 805a slut på ström..
Jag tog bort alla säkringar borsta med mjuk stålborste där på kontakterna var säkringarna ska sitta . Sen spraja jag med 666 något väre än 556.
Satte dit nya säkringar sen var el och hela traktorn som ny :wink:

Re: Elfel Valmet 655

Postat: ons 21 mar 2012, 16:12
av HÅkan N
bengt.a skrev:Hämtat den i Norge,så den har turbo.En stark och pigg traktor.



Då är den som en 755 med andra ord............. :grin:

Re: Elfel Valmet 655

Postat: ons 21 mar 2012, 17:40
av bengt.a
Jo det blir den,har sen förut ingen erfarenhet på turbin men ska inte vara utan i fortsättningen .
Smyger så fint i skogen,har förut bara kört med lånegods 430 med star wirekran och 350 med rottnewirekran bultad på traktorn samt 405 med patruuna 660 eller 860 i trepunkten,kommer inte ihåg nummer men det är en sexmeters kran med enkla svängtuber.
Nu har jag en egen 10 tons kärra med fmv 240 kran med hydrauliskt utskjut.