Traktorn i skogen

Bra o billigt Brytblock

46 inlägg 47897 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

anersimyra  
#353564 De gula öppningsbara från Bedsab funkar kanon, femhundrablocket klarar lätt två tons dragkraft.. :smile:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Midgård  
#446977 Kjell S skrev:
http://fmv4x4.com/web/wp-content/upload ... k_8_NY.jpg

8 tons som inte kostar mycket mer.
Tyvärr är denna variant slitande på rep/vire så om man använder detta ofta
kan det löna sig att skaffa sig andra varianter..

.. som jag ser det o har erf. av.


Beställde och fick hem ett 8-tons enl ovan för 395 kr inkl moms och frakt. Verkar bra. Det jag skulle önskat är att spelet mellan själva trissan och sidoplåtarna varit mindre. Med det spel som är bör man ha minst 8 mm vajer för att inte vajern ska glida vid sidan av trissan och fastna. Kanse även 8mm kan kinka fast. Får testa så småningom hur det funkar.

Ovan kastblock använde jag senast för att dra ner ett fällt träd som blev hängande. Gick inte så bra. Ena sidoplåten på kastblocket lossnade under hård belastning vilket fick kastblocket att dela sig och trissan for iväg med en våldsam fart. Som tur var stod jag inte i den inre dragvinkeln för då kunde jag fått benet avslaget. Har fortfarande inte hittat trissan....

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Robertberg  
#581195 Någon som testat Kellfris självutlösande?

https://www.kellfri.se/wireblock

Halva priset mot andra i samma storlek.
Väger 14 kilo, tungt!

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Avslutat-02  
#581201 Kolla här, brottstyrka 2000 kilo.
Kellfri skrev aldrig ut vad brottstrykan låg på...


https://verktygsboden.se/block-med-krok ... P0QAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Robertberg  
#581214 Det står inte i specen men i texten står

Kellfri skrev:Horisontell friktionsfri dragkraft max 1400 kg.

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Avslutat-02  
#581220 Lite annat utseende men du får många brytblock för det priset hos de jag länkade till....

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Robertberg  
#581234 Ja det är inte självutlösande och det har liten trissa (55 mm)

Så det är inte riktigt den funktionen jag söker 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

Vardon  
#581238
vinterrojarn skrev:Lite annat utseende men du får många brytblock för det priset hos de jag länkade till....


De är dessutom inte öppningsbara. Jag köpte en bunt såna för att hissa upp saker i taket med och där är de ypperliga men att vinscha med skulle jag nog inte få för mig att göra.

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Ent  
#581241
Vardon skrev:
vinterrojarn skrev:Lite annat utseende men du får många brytblock för det priset hos de jag länkade till....


De är dessutom inte öppningsbara. Jag köpte en bunt såna för att hissa upp saker i taket med och där är de ypperliga men att vinscha med skulle jag nog inte få för mig att göra.


Om man byter ut den ena muttern mot en vingmutter blir det öppningsbart. Jag har med ett sådant block på hjulingen. Bara att lägga vändbandet eller en lyftstropp runt lämpligt träd och så haka i kroken. Funkar perfekt när man behöver vinscha i vinkel.

Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

anersimyra  
#581251 Här är Bedsab blocket. Vad som inte syns på bild är att gaveln är öppningsbar med snabblåsning. Även det största blocket går bra att använda till riktigt tunn lina då gapet mellan skiva och gavel är minimal. Blocken säljs även på Swedol, men skaffar man konto på Bedsab så får man drygt tjugo procent rabatt på samtliga varor.. :-bd https://onyx-repository.bedsab.se/files ... k%20hs.pdf

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

sveakatten  
#581252 Ja, dom är bra, lätta att öppna o stänga. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Avslutat-02  
#581253
Vardon skrev:
vinterrojarn skrev:Lite annat utseende men du får många brytblock för det priset hos de jag länkade till....


De är dessutom inte öppningsbara. Jag köpte en bunt såna för att hissa upp saker i taket med och där är de ypperliga men att vinscha med skulle jag nog inte få för mig att göra.


Det står ju till och med Öppningsbart block i rubriken ovanför bilden, som jag länkade till.
Om du tittar på det första blocket, så syns låsringen på undersidan.... Visst dåliga bilder....men men

Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

Vardon  
#581285 ja de där blocken kan du garanterat bättre än mig som bara köpt de.

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Avslutat-02  
#581290 Vem menar du?

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Robertberg  
#581418 Jag tolkar svaren hittills som att ingen testat Kellfris självutlösande ännu.

Jag har ett vanligt öppningsbart, men skulle vara bra att ha ett till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).