Traktorn i skogen

Bra o billigt Brytblock

46 inlägg 47893 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra o billigt Brytblock

kcry  
#156407 Har retat mig på att brytblock (att använda med lunningswinsch) är oskäligt dyra och/eller onödigt komplicerade.

Jag har nu köpt och använt ett från Åkes Motor i Delsbo för 250Kr inkl mvs http://www.blocket.se/gavleborg/Brytblo ... m?ca=4&w=2 som fungerar kanon. Komplettera med en rundsling och en krok och ni har en bra lösning att ändra riktning eller liknade.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

Kjell S  
#156413 Detsamma här..
Köpt enkare varianter på Jula mm och monterat slinga mm
Det är ju inte 10 tons lastbilar man ska vinscha upp...

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

j-eg63  
#156422 Köpte ett 3 tons för 195 kr med frakt helt OK Sätt en stropp + ett schackel kring ett träd o du ändrar riktningen på vinschningen :grin:

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156437
j-eg63 skrev:Köpte ett 3 tons för 195 kr med frakt helt OK Sätt en stropp + ett schackel kring ett träd o du ändrar riktningen på vinschningen :grin:



Är det ifrån det som står i hörnet på bilden?

Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

Kjell S  
#156439 http://fmv4x4.com/web/wp-content/upload ... k_8_NY.jpg

8 tons som inte kostar mycket mer.
Tyvärr är denna variant slitande på rep/vire så om man använder detta ofta
kan det löna sig att skaffa sig andra varianter..

.. som jag ser det o har erf. av.

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

kcry  
#156509 j-eg63 har lagt in en bild på exakt det jag köpt, hurssomhelst funkar det om det inte sitter en Garret eller TimberJac i andra änden av wiren..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156634
Kjell S skrev:http://fmv4x4.com/web/wp-content/uploads/2010/11/block_8_NY.jpg

8 tons som inte kostar mycket mer.
Tyvärr är denna variant slitande på rep/vire så om man använder detta ofta
kan det löna sig att skaffa sig andra varianter..


Vad är det som sliter på den här varianten då? Man ser inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bra o billigt Brytblock

Kjell S  
#156645 Har tyckt det kan bli lite väl häftig vinkel på wire/rep i dessa..
Med rulle styrs det upp lite bättre...

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

kcry  
#156737 Trissan är aningen större än en snusdosa, visst den kunde ha varit något större för en mjukare böj.
Jag hade ett av Skogmas "gula" men tappade det. Har för mig att dess trissa var aningen större. Det gula hade dock andra nackdelar som att det hade en tendens att vika sig vid belastning vilket slet wiren. Detta slipper man med denna konstrution

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156751 Sätter ni ett schakel till rundslinga, eller hur gör ni?

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

kcry  
#158225 Min lösning...En rundsling förbinds med ett 13 mm schackel till i en krok (jag tog en med spärr, Swedol BS-1376) som blocket fästs i. Poängen är att att blocket lätt kan lossas/fästas.
Idealiskt är en 3 meters sling (dvs 1,5 m dubblel) men inte helt lätt att hitta till bra pris.
Man riggar sedan detta i skogen "hur lätt som helst" bara det finns ett lämpligt träd att slå en snara kring, inge krångel och allt går dessutom att lossa utan problem om det skiter sig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158231 Hmm, du gör så ja. Låter smidigt. Fick det där 3-tons blocket i veckan, det är väl inte det mest gedigna arbete jag sett, men duger säkert för lite enklare grejer. 195:- ink moms o frakt.

Jula har 3m rundsling för 169:-

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Midgård  
#158253
Kjell S skrev:http://fmv4x4.com/web/wp-content/uploads/2010/11/block_8_NY.jpg

8 tons som inte kostar mycket mer.
Tyvärr är denna variant slitande på rep/vire så om man använder detta ofta
kan det löna sig att skaffa sig andra varianter..

.. som jag ser det o har erf. av.


Beställde och fick hem ett 8-tons enl ovan för 395 kr inkl moms och frakt. Verkar bra. Det jag skulle önskat är att spelet mellan själva trissan och sidoplåtarna varit mindre. Med det spel som är bör man ha minst 8 mm vajer för att inte vajern ska glida vid sidan av trissan och fastna. Kanse även 8mm kan kinka fast. Får testa så småningom hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Robertberg  
#350194 Trådlyft!

Jag är också på jakt efter ett brytblock inför vinterns prövningar, ska användas ihop med Star-vinschen på skogsvagnen.

Tretons för tvåhundralappen här ovanför lockar såklart, men det finns kanske fler alternativ?

Avatar Fallback

Re: Bra o billigt Brytblock

Mikael A  
#353548
Robertberg skrev:Trådlyft!

Jag är också på jakt efter ett brytblock inför vinterns prövningar, ska användas ihop med Star-vinschen på skogsvagnen.

Tretons för tvåhundralappen här ovanför lockar såklart, men det finns kanske fler alternativ?

Kolla på Sonnys Maskiners hemsida. De har både löpkrok och kastblock. Jag har haft löpkroken på min wire och sedan lagt en rundslinga runt ett träd med en ögla jag fäst löpkroken i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).