Traktorn i skogen

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

90 inlägg 47933 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

k_h  
#155617 Kör omkring med en liten 2 WD traktor i skogen. De gamla slitna ringkedjorna har nu gjort sitt och det är dags för nya. Vad är bäst? Griper M eller nya ringkedjor? Kör inte så mycket men det är ju lika bra att kosta på så att man inte blir ståendes pga snålhet (trots att jag är smålänning).

Ingen körning på asfalt utan bara i skogen och några hundra meter skogsväg med schaktbladet bakom.

Hoppas på lika kloka ord som det brukar dyka upp här.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155625 Griper M 16.9-34 7000:-


Griper E 16.9-34 5000:-


Griper SDSA 16.9-34 9000:-


Griper Ring 16.9-34 7300:-


Griper X 16.9-34 4400:-

Nog tycker jag Griper M tilltalar mig mest, baserat enbart på dessa bilder.

Från: http://www.hammars.com/Entrepenad/GriperX.htm

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155631 Varför det då? Finns ju flera här som försökt övertyga mig om att köpa typen "ring" då klackarna ska göra att traktorn "klättrar upp och ner var som helst". Kör nu med helt släta kedjor och det gör då endast begränsad nytta i skogen.

Annars så verkar ju M-typen lite mer flexibla så man kan köra en lite snutt på asfalt om det kniper. Med klack-typen så är det väl enbart skogen som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155640 Jag kan inte säga att jag har nån vidare erfarenhet av NYVABs kedjor.
Dom gör sitt jobb men slits fort och går av ofta, även när dom är nya.
Allt beror ju på budget och kedjor repareras lätt med stiftkopplingar, men jag skulle rekomendera dig att titta på OFAs eller Gunnebos kedjor.
Dom är också trevligare att ha på rent komfortmässigt.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Midgård  
#155642 Ska man dra tungt i skogen vintertid med 2wd och mycket snö är det en otrolig skillnad på framkomlghet vad gäller ringkedjor med klackar, jämfört med vanliga kedjor. Ringkedjorna är dock inte speciellt trevliga att köra med på hårdgjord väg längre sträckor.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155651 Ringkedjor är det väl inte lov att använda på belagd väg,så har man inte det behovet så kan man köpa ringkedjor.
Använt 430 och Boxer i skog med piggkedjor utan problem,men det har väl inte varit den mest avancerade körningen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155658 Jag vill varna lite för Griper X kedjan som det har varit en hel del strul med.
Bonnet säljer också kedjor, köpte där senast.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155663 Tycker Gripper X ser allmänt billig ut,har själv köpt OFA Tapio,håller på och få på dom nu.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Wärmland  
#155664 har motsvarande gripper ring fast med fyra klackar på varje ring på alla fyra hjulen på countyn, är mkt nöjd med framkomligheten i skogen. dock ingen komfort på asfalt. is eller snöbelagd grusväg går bra att åka på.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Månskensbonnen  
#155691 Har nåt som påminner om Griper M på bilden ovan. Mina kommer från Gunnebo minns inte modellnamnet. Är inne på sjätte säsongen har aldrig behövt laga dom eller krängt av dom. I djupsnön vi hade förra vintern med över halvmetern lössnö var det inte lönt att försöka ens. Har aldrig kört dom på asfalt kanske därför dom hållt.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

k_h  
#155692 Tackar för alla visdomsord.

Ja, det finns en del att välja på. Kör inte så mycket så Nyvabs/Hammars kedjor kan nog hålla. Om det är som Uvskogen säger att ringkedjorna "klättrar upp och ner var som helst" ligger de bra till för ett köp. Har inte kollat pris på Gunnebo eller OFA men kedjorna ska ju inte kosta mer än vad den gamle Forden är värd...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155693 Nå nu säger ju "uvskogen" vad andra säger, jag har ingen egen erfarenhet men ska nog också köpa ringkedjor med klackar när det blir dags. Får väl hoppa lite då när jag kör över riksvägen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Skogshuggarninorr35  
#155694
Uvskogen skrev:Nå nu säger ju "uvskogen" vad andra säger, jag har ingen egen erfarenhet men ska nog också köpa ringkedjor med klackar när det blir dags. Får väl hoppa lite då när jag kör över riksvägen.


Du får ladda lite extra över vägen så hoppar det inte så mycket :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Månskensbonnen  
#155697 Jag har ett par ringkedjor men den samfällighetsägda grusvägen är inte vacker efter en sväng med dom i tjällossning. Grannen som sköter underhållet blir lagom glad av sånt :mrgreen: Vill helst inte köra på mina egna traktorvägar med ringkedjorna om det inte är fruset, därför piggkedjor :|

Avatar Fallback

Re: Kedjor

k_h  
#155702 Jag skulle inte frågat, blir mer och mer förvirrad :???: Verkar som det blir bra vad jag än väljer så länge jag undviker de allra enklaste utan håller mig till täta piggkedjor eller ringkedjor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).