Traktorn i skogen

Hur tänka vid val av begagnat.

42 inlägg 24321 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153988 Du har ju koll på allt så köp din 700. Men är det inte 3 cyl motor på dom ?

4 cyl motor går lungnare och tystare. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Det där med dörrar är så sant.. Har 805 kvar för att komma in i dörrar där 6850 och

T 162an blir för stora..... :wink:[/quote]

Jag har inte koll på allt, och du har rätt i allt du säger 700 är trång i hytten och man sitter bekvämare i en 6000 serie.

Att köra i skogen utan kedjor i skogen så ser jag på mina grannar som klarar sig bra i skogen utan kedjor. Jag tror att de flesta av dem har radialdäck och terrängen är flack och måttligt med sten och det är sällan snö. Vagnen jag kör med är en 8 tons.
Jag har pratat ganska mycket med en som kör med en New Holand tl90 och en 9 tons vagn och han saknar inte kedjorna. Men ju mer man läser här så börjar jag bli lite osäker på vad jag ska göra.

Du har helt rätt att 700:an bara har tre cylindrar och att ju fler cylindar en motor ju jämnare går den. Men till den körningen jag har så räcker 70hk mer än väl.

Traktor Nr.1 är nog ute ur mina tankar just nu, den är aningens för dyr.

Och köper jag nr. 2 så blir det nog ett par kedjor till den och kör med de gammla däcken ett par år till.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153997 "Du har helt rätt att 700:an bara har tre cylindrar och att ju fler cylindar en motor ju jämnare går den. Men till den körningen jag har så räcker 70hk mer än väl."



Jag har en Valmet 605 med 3cylindrar och 75hk och är mycket nöjd.

Om jag skulle välja mellan en Valtra 700 3-cylindrig eller 800 4-cylindrig,
så skulle jag välja 700 eftersom den drar löjligt lite bränsle.

Dessutom skiljer det bara 8% i vridmoment, 700 290Nm, 800 315Nm.
Medans 800 drar mellan 10 till 33% mer bränsle.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

HÅkan N  
#154049
ananders skrev:Du har ju koll på allt så köp din 700. Men är det inte 3 cyl motor på dom ?

4 cyl motor går lungnare och tystare. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Det där med dörrar är så sant.. Har 805 kvar för att komma in i dörrar där 6850 och

T 162an blir för stora..... :wink:


Jag har inte koll på allt, och du har rätt i allt du säger 700 är trång i hytten och man sitter bekvämare i en 6000 serie.

Att köra i skogen utan kedjor i skogen så ser jag på mina grannar som klarar sig bra i skogen utan kedjor. Jag tror att de flesta av dem har radialdäck och terrängen är flack och måttligt med sten och det är sällan snö. Vagnen jag kör med är en 8 tons.
Jag har pratat ganska mycket med en som kör med en New Holand tl90 och en 9 tons vagn och han saknar inte kedjorna. Men ju mer man läser här så börjar jag bli lite osäker på vad jag ska göra.

Du har helt rätt att 700:an bara har tre cylindrar och att ju fler cylindar en motor ju jämnare går den. Men till den körningen jag har så räcker 70hk mer än väl.

Traktor Nr.1 är nog ute ur mina tankar just nu, den är aningens för dyr.

Och köper jag nr. 2 så blir det nog ett par kedjor till den och kör med de gammla däcken ett par år till.[/quote]


Gör som du själv tycker.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

valmet862  
#154073 3 eller 4 cylindrar,bytte nyligen bort min 4 cylindriga a95 till en 3 cylindrig a93...saken är den att den 3cylindriga är tystare,går jämnare och har mindre vibrationer. Så har 3:an högre vridmonent än 4:an. Dessutom har de slutat att tillverka 4-cylindriga a-serien och övergår till 3-cylindriga common rail motorer i samtliga modeller i a-serien. :roll: Tror att du kommer längre fram med kedjor på din 600 än utan kedjor på en 4wd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154075 Upplever du att hytten är större på Valtra A93?

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

valmet862  
#154077 Hytten känns lite större,har för mej att dom har förlängt den med ett par cm, dessutom är det mera benutrymme när spaken för fram o bak e borta.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154079 A93 har ju AutoTraction som ger lite turbinkänsla.
Kopplingsfri framback är ju en dröm.

Dock skulle jag sakna den stora hytten och snabbväxeln om
jag bytte till en A93 från min Valmet 605.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#154963 Det blev Nr. 2

Tack för alla råd och synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Hema  
#154978 Kul!

Jag har missat sådant fotsteg eller är den handikappanpassad? Ursäkta om frågan är idiotisk pga. okunskap :)

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#154983 Han som äger traktorn har dåliga knä. Så ja hissen är en form av handikappanpassning, den följer inte med i köpet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Hema  
#154985 Ahh, grattis till köpet iaf:)

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#154988
Hema skrev:Ahh, grattis till köpet iaf:)


Tack

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).