Traktorn i skogen

Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

26 inlägg 21034 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Blekingen  
#153721 70hk lär räcka för dina behov. Själv kör vi MF355 (55hk) med en 8t patu.
Jag förstår din beslutsångerst, för det är två intressanta traktorer du väljer mellan.
Jag hade nog tagit Valtran, som är en jäkligt fin och smidig traktor.
Zetor har också skogsutrustade traktorer.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

ananders  
#153725 Jag är spekulant på ett par valmet 700. Har också tittat på belarus men den var för hög för mig och mina portar. Men den var rymligare i hytten. Blev lite avskräkct också av att läst i några trådar här på forumet att belarusen har i vissa fall dåliga bromsar. En tredje orsak till att jag valde bort belarusen var att jag har långt till en återförsäljare för reservdelar.

Valmeten är liten och väldigt smidig och pålitlig traktor men den är som sagt trängre i hytten.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#154018
JF skrev: Sen har jag för mig att den var ganska högt utväxlad på backen, dvs det gick onödigt fort bakåt.


Det hade jag förträngt :surp:
Det var ett tag sen som jag for till skogs med Ryssen...
KAN gå lite hastigt åt det hållet, ja.
Det gäller att ha foten på kopplingen....med risk för att få mjölksyra i benet

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154160
Naders skrev:
JF skrev: Sen har jag för mig att den var ganska högt utväxlad på backen, dvs det gick onödigt fort bakåt.


Det hade jag förträngt :surp:
Det var ett tag sen som jag for till skogs med Ryssen...
KAN gå lite hastigt åt det hållet, ja.
Det gäller att ha foten på kopplingen....med risk för att få mjölksyra i benet


Hehe, japp. Och om jag fattar rätt så har du ryssen mest för processor? Ännu lite kinkigare att backa fort med kärran. Å andra sidan tycker jag att 705:an går i snabbaste laget bakåt också.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#154184
JF skrev:
Naders skrev:
JF skrev: Sen har jag för mig att den var ganska högt utväxlad på backen, dvs det gick onödigt fort bakåt.


Det hade jag förträngt :surp:
Det var ett tag sen som jag for till skogs med Ryssen...
KAN gå lite hastigt åt det hållet, ja.
Det gäller att ha foten på kopplingen....med risk för att få mjölksyra i benet


Hehe, japp. Och om jag fattar rätt så har du ryssen mest för processor? Ännu lite kinkigare att backa fort med kärran. Å andra sidan tycker jag att 705:an går i snabbaste laget bakåt också.

Jodå den drar både processorn å vagnen så man ser ju helst till att rundkörningar finnes :lol:
Därför hade det suttit fint med turbinkoppling :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154252
j.pripp skrev:vi har en valtra a85 i min stil 193 lång så spelar inte snörrbar stol någon som helst roll väldigt trång och klen. men om man är 1 meter lång så är det säkert jättebra. annars en bra traktor . men skulle nog satsa på en 6200 eller dylikt..



Insåg samma sak att det inte är lönt i vår längd så det blev en med vanlig hytt...
har inte kört så mycket än men verkar vara ett trevligt alternativ... :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Kalven  
#154370 Är det inte bellarustraktorer som har dom där festliga portalaxlarna framme?
Tar vilken stubbe som helst på mitten.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

valtra121A  
#171189 ja har haft både en 920 och en 1025, båda med skogsutrustning. höga uder framaxeln o låga bak, perfekt att hänga upp på stubbar o sten! :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

gilen  
#171608 Hej Naders
Duvet väl att det finns en bra vändlåda till Belarus. Har själv en 920 med twintrack och det funkar riktigt bra.Pedaler och ratt bak plus elspakar till kran i stolen.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

mejg  
#186743 Efter många timmar med funderingar, blocketsökande och en och annan traktortitt har jag nu köpt en ny traktor.
Det blev varken en Belarus eller en Valtra.
Jag provade en 700 men den upplevde jag som lite liten i hytten (är ganska långväxt) och när det gäller 920 kom det inte upp några i varken rätt prisklass eller rent geografiskt.
Samtidigt ju mer jag letade kom jag fram till att det kunde vara trevligt med lastare, för att kunna använda traktorn till något mer än att dra skogsvagnen.
Det ledde mig till att slutligen inhandla en Zetor 7341, vilken än så länge verkar väldigt passande, för mitt tänkta brukande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

OlaE  
#186830 Grattis till köpet! :)

I skogen är det viktigare med hydraulflöde, frigång och vikt än hästkrafter.

Problemet brukar dyka upp vid vägkörning, då det kan gå tungt.

Vår skogsvagn väger drygt 4,5 ton tom och då krävs det en hyfsad traktor för att kunna styra rätt vagnen och att kunna bromsa ekipaget dessutom, även om vagnen har egna skivbromsar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).