Traktorn i skogen

Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

28 inlägg 13286 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Fredde81  
#153587 Jag kom precis på det samma, förutsatte att returen går dit men det kan ju vara trycket också, men borde det vara tryck eller retur på den sidan som överströmnings ventilen sitter, kollade bara om snabbkopplingen var ren på den sidan som jag trodde var tryck, kollar den som sitter direkt efter överströmnings ventilen också ska kolla vilket som går direkt till tanken.. Jag tror att Zetor är byggd på samma sätt som Ursus (har en c 3110 som sitter fast i motorn) och den och belarusen är inte alls byggd på samma princip..

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153636 Är ju inget svårt å lista ut.

Montera en manometer på traktorns tryck uttag... Har du tryck?

Ja. Då är det ok gå vidare till kranens ventilpaket.

Nej. undersökte traktorns pump/Ventil.
___________________________________

Vid Ja. demontera en slang på ventilpaketet montera manometern där... Har du tryck nör du drar i funktionen?

Nej.Ventilpakets övertrycks ventil troligen sönder deffekt eller på annat vis paj.

Användarvisningsbild

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153647
Henrik K skrev:
Nej.Ventilpakets övertrycks ventil troligen sönder deffekt eller på annat vis paj.



Det är väl dit det lutar, men mäta är det säkraste vid felsökning.

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Fredde81  
#154739 Nu har jag varit på hydrual verkstad, mätte och fick ca 2-5bar på uttagen... nu undrar jag om det finns någon som vet om det brukar sitta nått filter i pumpen som kan vara fullt med skit och bromsa? Pumpen var bytt nått år innan jag köpta traktorn, så den är körd max 200 timmar och borde väl inte vara slut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

ÅsaNisse  
#154747 Tja du har nog både sugsil och tryckfilter för det brukar det var på hydraulsystem, men det får vara nog så tätt om du inte ska få upp trycket. De inverkar mera på flödet och temperaturen i oljan. Är sugsilen igensatt blir det oljud i pumpen då den inte får olja nog och kaviterar.
Jag tror nog mera på att du har en överströmningsventil på traktorn som är kass så det bara blir rundcirkulation. Alternativt ett idiotfel som kan drabba alla ( har hänt mig) att det står någon spak i flytläge som man inte tänker på. Sänkfunktion på frontlastare t.ex
Sista grejen är att pumpen lagt av igen, men det brukar inte komma hastigt utan smyga sig på och bli sämre och sämre.

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Nicke Nyfiken  
#154754 Hej!

Råkade ut för något liknande för 15 år sedan på en BM 350, trycket förvann och hittade ingen orsak, bytte pumpen och fick bra fart igen.
Plockade sedan isär den gamla pumpen och då visade det sig att jag blåst en oring i den. Bytte ut oringen och så använde jag den gamla pumpen till en vedklyv.
Slitage brukar visa sig iom att man efterhand tappar tryck.

Men som tidigare nämnts här kan även vara en övertryckventil som hängt sig eller en spak i fel läge, tror inte på igensatta filter, då har man tryck men dåligt flöde.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

valtra a 72  
#154755 Har du kollat att du har tillräckligt med hydraulolja?

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

ÅsaNisse  
#155883 Har du fått fart på kranen?

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Fredde81  
#155905 Nej jag har nu gjort rent överströmmnings ventilen och testat, men det är ingen skillnad... Tänkte testa att kolla trycket på tryckledningen direkt efter pumpen före traktorns ventilbord.. så får vi se... Funderar på att köpa annan traktor, man ledsnar när man inte är så duktig att meka, men det finns iockför sej problem med alla så...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155946 Fredde: Du menar väl inte på fullt allvar att du tänker köpa en annan traktor pga detta? Köper du inte nytt med garanti lär du få skruva i alla fall. Kan inte hydraulverkstaden som redan mätt åt dig forsätta leta? Får du ut så lite tryck är det inget skitfel utan bör vara ganska lätt att hitta.

Lite mer tips: "Gjort rent överströmningsventilen" - antar att det är traktorns ventil du pillat i då? Skall inte ställas in efteråt?

Har du provat att ta bort snabbkopplingarna?

Kommer det ens rimlig mängd olja direkt ur hydraulpumpen?

Edit: läst från början och ser att tippkärran funkar så i vilka "uttag" får du bara 2-5bar????

MVH
Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

Fredde81  
#155953 Vi mätte alla uttag med samma tryck som följd, snabbkopplingarna är borttagna och rengjorda. Överströmmnings ventilen skruvade jag åt max vilket borde ge max tryck? Jag tänker som så att det är nog inte värt att lägga ner ev flera dagar på verkstad på en traktor som kanske är värd 15000:- eller har jag fel? Verkstaden trodde att eftersom att kolvarna på kärran är så grova (och dubbla) kärran var tom, så kanske trycket räcker till den??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

totte  
#155966 Byt verkstad! Dom verkar ha noll koll, om kolvarna är grova så skall den bara orka mer även om trycket är i underkant, men däremot så kan det gå långsamt om pumpen är för liten. Du skrev ju också i inledningen:
Sen rätt som det var storknade allt


Så den har ju alltså fungerat tidigare, därmed är det ju klarlagt att det är något fel nånstans, troligast pumpen som givit upp.

Avatar Fallback

Re: Dålig (obefintlig) ork i huggarkranen.

ÅsaNisse  
#156213 Jag har ingen koll på vilken traktor du har eller hur pumpdrivningen ser ut på den, men jag var med om ett liknande fel på insprutningspumpen på en volvomotor för ett par år sedan. Den gick prydligt och fint och sedan helt utan förvarning tappade den orken. Då hade bulten i klämkopplingen till drivningen av insprutningspumpen gått av och pumpen ändrade inställning.
Detsamma kan ha hänt hä om det inte finns splines eller krysskil ( som kan ha brustit). När du belastar pumpen så slirar den i kopplingen och levererar varken tryck eller flöde. Om den får gå obelastad borde snurra med lite bättre och då ge lite bättre flöde vid 0-tryck.
Kan du komma åt pumpdrivningen och känna på pumpaxeln då motorn står stilla så ska du inte kunna vrida pumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).