Traktorn i skogen

Koppla griplastarkärran

8 inlägg 7566 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla griplastarkärran

idolf  
#149563 Hej
Har några funderingar på hur jag skall koppla kärran.
Behöver 3 uttag, 1 till kranen, 1 till ramstyrningen och 1 till bromsen.
Så här ser det ut idag, har 2 dubbelverkande bak (1 går att ställa om till enkel).
Sen har jag ju 2 dubbelverkande till frontlastaren (den har jag ej på när jag kör i skogen)

1.Jag kan ju lägga till ett uttag bak så det blir 3, plats finnes kostar 2000:- hos TK Beg Traktordelar AB.


2.Dra 2 slangar från frontlastarensventilpaket och använda till ramstyrningen :!:

Eller har ni några andra förslag :!:

Utrustning Valmet 805 / Quicke 4300US / Mowikärra.

På ventilpaketet bak så är ju ett omställbart till enkelverkande, kan man bara kompletera det andra med ett sådant vred så att båda blir enkelverkande :?:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Koppla griplastarkärran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149567 Givetvis köpa ett till dubbeluttag om du får hela kittet för 2000:-
Den kan komma till nytta annars åxå, absolut värt.

Avatar Fallback

Re: Koppla griplastarkärran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149594 Broms ska man väl undvika att koppla på nått annat än ett särskilt uttag som går på bromscylindern.Kan bli väldigt bråstopp om man ska sitta och spaka med ventil känns det som.
Har själv broms på min kärra men inget bromsuttag på traktor,låter vagn va obromsad t.v.
Har någon nån ide om det skulle gå att bygga påskjutsbroms på draget med hjälp av en liten cylinder och oljebehållare?
Detta gäller en 10-tons huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Koppla griplastarkärran

Skogstomte  
#149605 Finns ju ett annat sätt. Koppla vagnsstyret till dubbelverkande nr1. Koppla tryckmatningen till kranventilen på ena sidan av dubbelverkande nr2 och vagnsbromsen på den andra sidan. Returen från kranventilen kopplas till fri retur (som det bör vara). Då har du vagnsstyrning på spak 1, matning till kranen på spak 2 i ena läget och vagnsbroms i det andra läget. När du släpper bromsen får du dra över spaken till kranmatning ett par sekunder för att släppa tillbaka oljan. Förslagsvis så sätter du en kapellstropp eller något annat "medgörligt" till att hålla spaken - då kan du bromsa även om spaken är upphakad.

Vill man få mer känsla i vagnsbromsen kan man sätta ett T-rör på bromsledningen och via en strypning släppa ut lite olja till returen. Då slipper man samtidigt risken att tryck byggs upp i bromsen när man kör kran. Kolla vad som är maxtryck på bromsen - en del tål inte fullt tryck - i så fall får du sätta en tryckbegränsare på den också.

Själva satte vi en bromsventil på våran 505:a men det beror ju på hur mycket du vill lägga ut i tid och arbete. Vi satte med en ventil förhållande 1:6 men det hade varit bra med kanske 1:4 istället - blev lite väl "hård".

Avatar Fallback

Re: Koppla griplastarkärran

holkary  
#149616 Hej hej !

Jag har precis bantat ner mitt ventilpaket till 2 st ventilblock så de 2 högra på bilden ligger på arbetsbänken för tillfället , antar att det är dessa du syftar på att köpa till .

Mwh Peter .

Användarvisningsbild

Re: Koppla griplastarkärran

idolf  
#149663 Hej
Skogstomte skrev
Finns ju ett annat sätt. Koppla vagnsstyret till dubbelverkande nr1. Koppla tryckmatningen till kranventilen på ena sidan av dubbelverkande nr2 och vagnsbromsen på den andra sidan. Returen från kranventilen kopplas till fri retur (som det bör vara). Då har du vagnsstyrning på spak 1, matning till kranen på spak 2 i ena läget och vagnsbroms i det andra läget. När du släpper bromsen får du dra över spaken till kranmatning ett par sekunder för att släppa tillbaka oljan. Förslagsvis så sätter du en kapellstropp eller något annat "medgörligt" till att hålla spaken - då kan du bromsa även om spaken är upphakad.


Intressant lösning, har idag inte kranreturen kopplad till fri retur men har tänkt koppla så.
En nackdel vid denna koppling är att jag ej kan använda bromsen när jag lastar (om jag fattar det rätt). Men den tåls att tänka på.

Holkary skrev
Jag har precis bantat ner mitt ventilpaket till 2 st ventilblock så de 2 högra på bilden ligger på arbetsbänken för tillfället , antar att det är dessa du syftar på att köpa till .


Jag har bara plats/användning för en ventil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla griplastarkärran

svesse83  
#150006 Jag har tänkt montera in ett ventilpaket med två dubbelverkande uttag. Skulle det fungera att driva vagnsstyrningen med den ena spaken och koppla trycket till kranpaketet till det ena uttaget på det andra dubbelverkande uttaget och sedan koppla returen från kranpaketet till en fri retur. Finns det några nackdelar med detta?

Avatar Fallback

Re: Koppla griplastarkärran

andan  
#150014 Precis så har jag det... funkar kanon...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).