Traktorn i skogen

Kompakttraktor... bra eller?

46 inlägg 58723 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt är förstås alltid nytt

traktorz  
#150366 Här behöver man bara åka en sväng runt Storsjöbygden för att se att reflektionen stämmer. På flertalet bondgårdar finns en historisk kavalkad av traktorer, där dessa fortfarande kommer till användning för att driva vedkapen ett par gånger per år, samt inte minst vid slåttern.

Nytt är förstås alltid nytt. Dessutom under tiden som garantin gäller, så lär man ju förhoppningsvis se de flesta av exemplarets brister och få dessa åtgärdade från säljaren.

Dolda (konstruktions- och) materialbrister kan man ju däremot knappast se på någon traktor, men det är förstås möjligt att en basic kina-traktor av ett mer eller mindre kopierat västerländskt ursprung samt tillverkad i så stora volymer ändå skulle kunna vara mer utsatt?

Som med allt annat, det finns nyanser även hos de kinatillverkade traktorerna. Prislappen torde ge en vägledning beträffande hur modern konstruktionen är.

Visst torde man för samma peng som vad en ny kina-traktor kostar, även kunna hitta begagnade västerländska traktorer, ex.vis se annonserna nedan. Vill man dock ha en kompakttraktor, som därmed får billigare rörliga kostnader i form av bränsle, oljor, däck mm, så är inte det begagnade utbudet särskilt intressant, åtminstone var det inte när vi själva letade för något år sedan.

Vår prioritering var en traktor med 4WD, lastare, samt försedd med en bra bränsleekonomisk dieselmotor. Vårt mått av nöjdhet är dock i omvänd ordning; Motorn är en riktig pärla, medan framkomligheten hos vår 40-hästare trots 4WD, såsom visats nu vid den senaste snöröjningen, kräver nog att vi skaffar snökedjor bak. Den lilla pendling som framaxeln tillåter, gör traktorn ganska stel, så att med något bakhjul i luften ibland är diffspärren nödvändig att momentant koppla in. (Funderar på att dubba framdäcken, samt att kolla om de gamla Grålle-kedjorna passar bakdäcken.)

ATL Radisar - köp & sälj annonser:
http://www.atl.nu/radisar?qu=Jinma&c=101&o=1
http://www.atl.nu/radisar?qu=Foton&c=101&o=1
http://www.atl.nu/radisar?qu=Valtra&c=101&o=1
http://www.atl.nu/radisar?qu=Ferguson&c=101&o=1

Mascus:
http://www.mascus.se/Lantbruksmaskiner/ ... -Traktorer
http://www.mascus.se/Foton/+/Search.html
http://www.mascus.se/Jinma/+/Search.html

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#150413 En riktig kompakttraktor med riklig utrustning inom bekvämt avstånd.

http://www.blocket.se/jamtland/Kompaktt ... m?ca=3&w=1

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#150439 Axwell,
Den är inte riktigt rätt för mig då den saknar lastare. Iofs kanske det kan eftermonteras.
Som jag tidigare nämt så kommer jag pay a visit hos Kellfri för att blänga på deras Foton. Jag var och klämde på en Kubota för två veckor sedan, förvisso var den inte till salu men jag vore ju dum om jag inte passade på eftersom den fanns nära tillhands. Det jag gillade med den kubotan var att den var mkt trevlig trevlig att sitta i själva hytten, dessutom satt reglage och spakar bra. Fast (och det är väl begis jäkligt kärringaktigt) den såg så löjlig ut.... 8-}

Du nämner att du har två traktorer. Varför då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#150440
ATK skrev:Jag vet flera bönder som har sålt rätt så nya traktorer. Dels finns det många bönder
som avvecklar för de är för gamla och ingen vill ta över. Dels de som har mycket
skog och huggt mycket och "måste handla". Men man måste få nys om dom innan
dom annoseras ut, på Blocket gör man inga bra affärer.
Jag vet även en som har köpt en Kellfritraktor (70hk) och den har funkat bra men
han har visserligen inte kört många timmar på två år.


Det är som du säger, visst finns det dem som säljer även nya traktorer men de jag känner som har nya sådana och byter upp sig med jämna mellanrum -de har vanligen stortraktorer och ärligt, en sån får ju inte ens plats här!
Åtminstone jag har ingen känning på traktorer upp till 50 hk eller däromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#150442 Traktorz,

Förförra vintern körde jag utan kedjor på gamla Valmeten. Behöver jag säga vem som fick ploga då? Inte faskiken var det Valmeten som fick göra det dagliga iaf. Det enda den dög till var att ta fart och kapa av och trycka iväg övre delen av snövallarna. Att köra på vägen som lutar en smula var förenat med livsfara för det gled åt alla håll.

Vis av erfarenheten smetade jag på såna diamantkedjor lagom till snön kom förra vintern. Det enda jag behövde tänka på då var att inte köra så djupt med plogen på de ställen som inte hade plogats så bra tidigare för då dog traktorn för det blev så tungt. Bättre då att ploga i flera omgångar.
Plötsligt funkade det även utmärkt att dra bilar ut diket, helt perfekt för mig som har en kurva här som jag kan dra upp stadsfolk ur flera gånger om dagen... En hal dag blir det många hundringar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#150467
Bakhjulet skrev:u nämner att du har två traktorer. Varför då?


Uttryckte mig otydligt, hade MF135 tills jag fick tag på Yanmars minitraktor, med någon veckas överlappning.

Minitraktorn passar mina behov mycket bättre, får tom in den i garaget.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#151111 Jahapp, då var det klart.

Tog mig iväg och glodde på en Foton, eller flera faktiskt... Det blev en liten 254 med hytt och lastare som kommer om tre veckor.

Något som genast slog mig var det smidiga och bra insteget. Nummer två var att jag lätt kunde komma ner i stolen framför ratten utan att snubbla över en massa spakar, även med stolen i läge längst fram, vilket betyder att jag inte behöver justera stolen varje gång jag skall in och ut.. (Min högra höftled är inte längre i skick att lyfta benet över stolen för att komma ner i densamma...)

Hytten kändes rymlig och det var bara en obetydlig upphöjning för kardantunneln. Hängande pedaler, växlarna bra placerade på höger sida. Ett snabbreglage vid ratten för fram och back.

Till skillnad från de andra kineserna så hade den här plåtskärmar och plåthuv. Förvisso rostar inte plast men jag har helldre en buckla på plåt om det tar i än att en hel skärm spricker om olyckan råkar vara framme..
Den kändes som en traktor. Låt säga en liten traktor, men ändock en traktor och inte en Spak-DinkyToy med tvivelaktig kvalitet.

Man skakade fram en att provköra även om vi fick åka en bit till deras verkstad då de inte hade en på plats. Jag blev förvånad över hur lätt det var att koppla med tvåstegskopplingen. Inte alls som DongFeng dä jag fick ta tag i ratten och spjärna för att få ner den hela vägen. Inte heller svampig som Jinman utan distinkt läge. Jag kommer kunna köra i timmar utan att bli trött i vänsterbenet vilket jag ibland kunde bli på Valmeten för den var ganska trög i jämförelse.
Växlarna var lätta att få i och bromsen var en barnlek precis som styrningen. En riktigt lättkörd liten traktor, så lättkörd att äldsta dottern lätt kan köra den på direkten. 7-årige lillgrabben lär dock få vänta några år och träna på trädgårdstraktorn ett tag till innan han får ploga vägen.

Negativt är väl att traktorn bullrade en smula men inte värre än den gamla Valmeten från -72 och sitter jag längre så brukar jag ha hörselkåpor på ändå..

Om det nu är en bra traktor eller ej lär jag ju få bli varse när den kommer och jag får börja använda den. Men jag gillade den och det får ju gälla just nu.

mvh Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#151114 Kul och grattis, välkommen bland minitraktorerna, tror att din väntan kommer att kännas låååååång!

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#151130 Haha jo det är inte utan att jag känner mig en smula otålig..

Vill leka med min nya Traktor bums!

Men det är ju jul snart så eftersom jag vet vad sonen skall få i julklapp så kan jag ju sysselsätta mig med det. Märklingrejjer :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kompakttraktor... bra eller?

totte  
#151144 Åhhh! Märklin :grin: :grin: :lol: !

Smart, tror jag att välja efter vad som känns rätt. Får vara aldrig så bra för övrigt, trivs man inte i hytt och säte så är det inte bra i alla fall. Så gör jag när jag väljer bilar, det skall vara bekvämt och kännas rätt där man sitter. Och det är ju en hel del här som verkar tycka Foton är hyfsad kvalitet. Grattis till köpet!

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151163 Grattis! Hoppas att du får mycket nytta och nöje av din nya traktor, tre veckor låter inte
länge ändå. Jag har aldrig varit närma en liten Foton men det låter ju modernt med väx-
lings placeringen och fram/back.

Användarvisningsbild

Grattis till en bra kompakttraktor

traktorz  
#151303 Det låter som att du gjort ett bra val efter ett omsorgsfullt förarbete. Framför allt är det ju ditt val och efter dina krav. Kan tänka mig att med hytten blir miljön bullrigare, kanske du kan klä insidan med härför avsett ljuddämpande material. Dock har du en trecylindrig motor, som går vibrationsfriare än en fyrcylindrig.

Kolla nu alla oljenivåer, kylarvätska och ringtryck på den nya traktorn. Toppladda batteriet med en CETEK-laddare inför vintern. Byt olja+filter i motor, samt i växellådan direkt efter inkörningen. Dessa komponenter är ju de som främst ska slitas in vid inkörningen. (Vi fick med ett extra oljefilter och bränslefilter vid leveransen).

Glöm inte bort att smörja lastarens (11 på var sida) alla smörjnipplar, entreprenadfett är fastare än det trådigare långtidsfettet från Swedol. (Du kommer att behöva byta några så småningom, så skaffa M10x1 nipplar i reserv, (Swedol OF-91113), eller hör med Kellfri).

Jag har fortsatt med Agrol (Turbo) Kombi Classic överallt, fast kommer att gå över till ISO VG32 specifik hydraulolja (OKQ8 Handel 32 på Swedol) för styrservo och hydrauliken för att även vintertid få det lite rappare i responsen. För motor, framaxlar och växellåda fortsätter jag som tidigare med Agrol STOU-oljan.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#156705 En liten uppdatering...
JAg ahr nu haft min nya traktor i nästan 3 veckor. JAg kör ju inga jättemängder så det har bara blivit 15 timmar på mätaren än sålänge.
Har varit litet smågrejjer och någon kvarstår att justera men på det hela taget har traktorn fungerat efter mina förväntningar.
4hjulsdriften gick inte att få ut men där gick det att justera på en kula inunder och smörja så nu fungerar det perfekt. Västerdörren (instegsdörren) hängde en aning för högt och listen tog i taket så den fick jag justera. Det var inte svårt mest att det var bökigt att hålla och skruva samtidigt.
Behöver smörja litet på stolen som gnisslar litet och så vill inte gasreglaget åka tillbaka i orginalläget om jag använder handgasen. Det sistnämda lär jag ta rätt på hur jag justerar men tills vidare har jag litet slött öppnat huven och dragit fram spaken.
Detta var minus.

I övrigt passar den mina behov alldeles utmärkt. Mitt balspjut passade perfekt så jag har kört halmbalar och flyttat hösilage och det var inga som helst problem. Även plogbladet har kommit på och jag måste säga att denna lilla traktor är betydligt trevligare och lättare att ploga med än den gamla Valmeten.
4hjulsdriften gjorde att jag även kunde ta mig upp i branta backen hos en granne som börjar bli till åren och kan behöva hjälpen med plogning när det kommer större mängder snö.
Ännu har jag inte kört något mera än mindre mängder hösilage och snö med lastaren men den har 3e funktion och rör framdragna så det lovar gott.
Idag fick den dra upp sin första bil ur diket och det gick lika smidigt som med gamla traktorn.

Barnen har redan provåkt skopan, högt som lågt.

mvh Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Mannen från UNCLE  
#167277 Det var kul att se att det finns fler nöjda Foton - ägare.
Vi har sedan drygt 1 år en 254:a med lastare och hytt.
Trots att traktorn periodvis har använts ganska hårt fungerar den felfritt.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

anar008  
#171257 Hejsan jag har köpt en Foton 704 i höstas. Har kopplat en liten huggarkärra till den.
kört ut ca 70m massa + ved med den. Är väldigt nöjd med den, fick in hydralpaketet bra tycker jag.
Enda problemet har varit en trasig oljetrycksgivare men det är avhjälpt.
Tycker man får bra hjälp av kellfri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).