Traktorn i skogen

Kompakttraktor... bra eller?

46 inlägg 58721 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#146346 Behöver en ny traktor. Har gluttat litet på kompakttraktorer från Kina och tycker de ser roliga ut. Men funkar de för mina behov?

Liten gård, varav ca 14 ha skog, det mesta gallringsskog där jag tar ved. Några åkrar som behöver harvas samt litet betesmark som behöver putsas.
Behöver kunna köra undan litet skit.
Flytta rundbalar ca 450 kilo.
Ploga gårdsplanen, en vägstump och ibland flytta litet snö.

Framledes kanske kunna dika litet själv.

Kan leja stortraktor till större jobb.

Måste mecka allt själv och fullkomligen HATAR opålitliga grejjer som behöver fixas med stup i kvarten.

Budgeten är typ 50-150 beroende på hur många bra argument jag kan komma med när jag dansar på stången...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

foton  
#146420 Har en Foton 404 som har rullat ca. 800 tim. Den är med till skogen varje dag, har byt olja och fillter på motorn, funderar på att kolla luften i däcken nån dag. Jag har inte varit besviken på den en enda gång. Eftersom den är helt utan elektronik är det väldikt liten möjlighet att något skall krångla. Det mekaniska är uppbygt så enkelt att manförstår hur allt fungerar.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#146465 Hej Foton,

Inte världens mest uttömmande svar precis men precis vad jag vill höra vad gäller mekandet. Hur länge har du haft din Foton? Har du lastare till? Bukplåtar? Fanns det färdigt att köpa eller har du isf fått tillverka själv? Motorvärmare?
Just 404 har jag sneglat mest på eftersom jag tror att en 254 skulle bli litet för klen, enl specen på Kellfri så skall den lyfta 428 kilo på trepunkten. Förvisso kanske man kan lassa på i överkant men då är väl risken stor att man kör ihjäl grejjerna istället.... ?

Är kopplingen trög?

//Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#146513 Titta hellre på den här med synkroniserad växellåda, ovanligt på dess kinamaskiner.
http://www.atvsweden.se/sv/category/10/traktor

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#146519 Alternativ nr 1: en japansk modern minitraktor från 80-90-talet, bara går och går, nej min Yanmar är inte till salu.

Om du väljer en med Power Shift så kan du växla upp/ned, fram/bak även från stillastånde eller under gång, utan koppling.
Redskapen på pto:n riskerar inte att stanna utan att så önskas.

http://www.bushcrafttrading.com/

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#146527 Tack axwell,

Första alternativet hos atvsweden verkar inte ha större än 25 hk och jag kan inte hitta några tekniska specifikationer för hur mkt den får lyfta med trepunkten. Jag får helt enkelt ringa och fråga.

Hur gammal är din Yanmar, timmar och hur mkt mekarjobb har den gett dig?

En riktig nybörjarfråga, vad menar du med pto:n?

//Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#146537 Ha, laddade hem manualen på Yanmar och såg vad pto:n var... Det är ju bra, har man lärt sig nått nytt...
Låter ju onekligen litet bättre än "den snurrande mojängen bak" :ymblushing:

//Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#146578
Bakhjulet skrev:Första alternativet hos atvsweden verkar inte ha större än 25 hk och jag kan inte hitta några tekniska specifikationer för hur mkt den får lyfta med trepunkten. Jag får helt enkelt ringa och fråga.

http://195.35.83.106/~xc50855/e-handel/ ... oschyr.pdf

Mer än 422(4140 N) kg om jag tolkar texten rätt, man brukar räkna vid 62 cm ut från infästningen, samma som min Yanmar från 1986, en av de mindre modellerna med 18 hp.

Betr, PTO så har jag för mig att en del kineser har en klenare splines 3/4" istf 1 3/8" som är standard.

Vilken Yanmarmanul har du hittat som gick att ladda ner, någon äldre modell?

Bakhjulet skrev:Hur gammal är din Yanmar, timmar och hur mkt mekarjobb har den gett dig?


Modell 186D, (D=4wd) 1986, Timmar=?, mätaren går runt vid 999,9 timmar, troligast 2000 timmar, reparationer;i höstas en hydraulslang till lastaren (ca 100 kr)och ca fem år sedan en hydraulslang till grävaggregatets skoptilt (300-400 kr) ,kom för nära en bergvägg.
Kommer inte ihåg något mer som gått sönder, däremot har jag bytt hjul/däck fram och bak för att bättre passa mina behov, större batteri 62 Ah istf 45 (?)minst 10 år gammalt.

Den har totalt 9 växlar framåt, 3 växlar bakåt.
Toppfart vid 2600 r/min på lägsta växeln; under 1 km/h.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#146640 JAg tog en på måfå bara.. http://new.microtracteur.be/manuel/YA-YM169-MA.pdf

Var menar du att de mäter hur mkt lyftkraft man har? 62 cm utanför själva länkarmarna eller?

Idag skall det kollas på ett par kineser. Har en åf för DF (DongFeng) inte så långt härifrån så han skulle öppna upp butiken åt mig kl 6. Just DF hade 1 3/8 i PTO såg jag i den tekniska specen. (Här får du ta åt dig, att jag ens har koll på det)

Hittade en som handlar med Yanmar oxå ca 10 mil härifrån. Värt att lägga ett besök där med.

Är ju inte akutbråttom med traktorköp eftersom alla trängande traktorjobb är gjorda för hösten.

//Bakhjulet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#146688
Bakhjulet skrev:Var menar du att de mäter hur mkt lyftkraft man har? 62 cm utanför själva länkarmarna eller?


Undre lyftarmarna brukar vara ungefär så långa, dvs där redskapen hängs.
Jag har drygt 85 cm på mitt hembygge, får då plats med redskapslåda.

Ekipaget var redan från Japan försedd med grävaggregat, därför saknas de undre originalarmarna på min traktor.

Mest fördelar att ha dragkulan långt bak, annars skulle draget till en vagn börja klättra på Bakhjulet eftersom Yanmartraktorerna (ev även fler Japaner) svänger väldigt tvärt, jämfört med Kinestraktorer och samtliga ATV.

Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Nordbrukare  
#147511 Hej, se på märken Branson . Den är smidig, tung o det finns inga elektronik. Dessutom är den tillverkad i Korea. (det finns en stor skillnad till kinesisk materiel)
Kör min Branson 4720 sedan 2 år med lastare, skopa, pallgaffler o 150cm slagklippare.
Bara köra, inget gick sönder-brå. Det finns en på blocket, leta efter traktor kanske.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#147574 Jo, jag såg Bransontraktorn igår och den såg trevlig ut. Mkt trevlig tom. Den fanns litet långt bort från mig bara så det kändes inte så jättespännande att sätta sig i bilen för att glo.

Är din vägreggad? Var köpte du din? En åf i Sverige eller tog du hem den själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#147577 Var iväg förra helgen och kollade DongFeng men jag tyckte den var för meckig med växlarna. Enligt åf skulle det kopplas ur HELA vägen för att växla och då fick jag trampa för kung och fosterland. En annan som bara är 160 nådde knappt ner från stolen som blir aningens för hög och fick ju ta tag i ratten och spjärna för att få ner kopplingen hela vägen.
Sen skall man ner mellan bena och växla med en spak som jag inte når med mindre än att jag böjer mig så jag inte kan se vägen längre.
Det fanns heller ingen snabbväxel vilket gör att DF faller bort, tror jag.

Hittade en referenskund väldigt nära för Jimna som jag talade med på telefon. En trevlig herre som jag skulle få besöka nästa helg för att klämma på hans Jinma med skogpaket som han haft sedan 2006 och var mkt nöjd med.

Blir väl så att jag får pay a visit nere i Skara hos Kellfri oxå. Finns ju en Traktorzkille här på forumet som verkar väldigt nöjd med sin Foton så de är väl värda att glutta på innan jag köper nått.

En sak är klar i alla fall. Efter att ha glott på traktorannonser hela veckan, gästat en god vän med 22 traktorer av karaktären lik vilka sakta rostar ihop så måste det bli en ganska ny traktor. Då lär pengarna bara räcka till en liten kompaktare..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

jd6630  
#147583 leta lite bland mina inlägg så hittar du min case som e till salu för lite under din budget
en riktig traktor me lastare o rejält me kraft

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147585 Om frigångshöjden är bra och det går snabbt att vända fram-back med stolen
så är ju midjestyrt intressant i skogen.
Med en driven skogsvagn och separat kraftuttagshydraulik
så borde det bli bra snurr på kran+driven vagn.

Branson AGT 850 / 860 vendbar føreplass
http://www.nordtrac.no/?merkeId=2&side= ... or&id=4123


835 Skog
http://www.nordtrac.no/?merkeId=2&side= ... or&id=4121

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).