Traktorn i skogen

FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

25 inlägg 13321 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

Kimmen  
#144710
Zalman skrev:
Kimmen skrev:Har också tittat på tapios 160 men tycker den värkar lite liten (har en kronos 5000) men har nu fastnat lite för naarvas s25r, nån som har erfarenhet av sådan?

Tänkte du ta hydrauliken från traktorns egna pump?


Naarva S25R verkar ju ha hyfsat bra kapacitet för att vara en stegmatare.
http://www.pentinpaja.fi/binary/file/-/id/3/fid/138

Dock tror jag Naarva S25 är mer driftsäker, billigare men långsammare.

Vad kostar Naarva S25 och S25R?



Har fått offert på S25R på 12300€+moms.
Har för närvarande en K20, så de skulle vara lätt och byta ifall jag vill gallra eller köra åkerkanter.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

ryared  
#144723
kero skrev:Helt rätt. Jag såg att räckvidden är snäv nu när kranen sitter på taket (4,80) men jag avser att hugga med stegmatarn och skota med min fyrhjuling med Kranmankärra och drivning. På den har jag griplastare och radiovinsch så det bör funka.


Du funderade aldrig på denna lösning:


http://www.kranmanforest.com/Tapio_ATV.pdf

Användarvisningsbild

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

stegmaster  
#144749
Zalman skrev:Vilket flöde ger din grävare?
Vad har den för räckvidd?
Är det en 4tonnare, är det lagom vikt?
Kör du bara åkerkanter eller är du även i skogen med din grävare, hur går det?
Avverkar du 3-4m3 per timme?
Hur många m3 per år avverkar du?
Hur länge har du haft Naarvan?
Hur många m3 har du kört med den?
Vad har den kostat i reparationer?

Flöde: ca 60l/min
Räckvidd 6m.
vikt: 4,5t, den får inte vara mindre.
Har kjört en del langsmed skogsvägar och ryddat klart på båda sidor, så langt man når, men ochså en del direkt i skogen.
m3 pr timme beror ju på storleken på träden, men tar ca 1 min pr. träd at upparbeta.
Sen har jag den privat(altså inte i företag syte), så derför er inte m3 så interssant, men kanske ca 100m3 pr år.
Kjöpte den ny 2005.
Har krökat en kvistkniv och en kvistknivcylinder (förarfel)+ en hydr.slang , detta kom på ca 6-7tkr totalt.
Annars inget.

Du kan ju kolla min video när jag testar lite med ny kvistknivcylinder.(detta er årsak til at det går lite sakta)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RYHMwpL8-mE[/youtube]

Her har jag gällrat lite i björkbestand.
Bild


Och her et lite granfelt.
Det här avverkades under en dag, vil jag minnas.
Bild

Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

kero  
#145299 Kul med alla reaktioner på mitt inlägg. Nej jag använder inte traktorns hydraulik till stregmataren utan jag monterar en extra pump och tank. När det gäller alternativet med stegmatare på Kranmankärran så tror jag det blir lite för dålig stabilitet så det får vara. Ska nu försöka bifoga några bilder på ekipaget, har försökt tidigare men det har inte funkat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145309 Kul, bilder vill vi se.

Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

mb track  
#145316 ja, måste säga som ja.tycker så vill jag inte ha i min ,skog.vad är detta ,ser inte ut att det är,varken gallring eller slutavverkning,svåra sortiment att köra om de ligger så.eller är det flis ved

Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

kero  
#145379 Det där med bilder funkade inte. Tydligen är bilderna i fel format, mina bilder är i IMGP vilket inte stöds av Skogsforumet, min IT förmåga är sådär men jag ska försöka konvertera till rätt format. Kan någon tipsa hur är jag ytterst tacksam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

stegmaster  
#145388
mb track skrev:ja, måste säga som ja.tycker så vill jag inte ha i min ,skog.vad är detta ,ser inte ut att det är,varken gallring eller slutavverkning,svåra sortiment att köra om de ligger så.eller är det flis ved

Om det er sista bilden min du syfter til, så var det några julgraner som stått 20 år i overtid, så alt skulle bort, sen klyvde jag upp det til ved.
Av denna årsak, så ligger alt i samma hög och i tilfälliga längder.

Avatar Fallback

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

mb track  
#145449 jaså. då förstår man ,fin maskin du har,ved går nog att bli av med tror det är,fin maskin till dessa uppdrag, kör med en gammal skördare , tycker det är bättre än motorsåg,

Användarvisningsbild

Re: FMV 2500 takmonterad på Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145466
kero skrev:Det där med bilder funkade inte. Tydligen är bilderna i fel format, mina bilder är i IMGP vilket inte stöds av Skogsforumet, min IT förmåga är sådär men jag ska försöka konvertera till rätt format. Kan någon tipsa hur är jag ytterst tacksam.

Har du provat här: http://www.webbild.com/default.asp?pageid=14758
Svenskspråkig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).