Traktorn i skogen

Skillnad mellan blått kylmedel (glykol) och rött?

52 inlägg 223240 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#207093 http://www.ec1.se/filer/datablad.pdf
"Syntetiska Alkaner" Är inte jättebra på kemi men sökte lite på wiki.
Det är mättade kolväten dvs kol och väte utan dubbel/trippelbindningar. T.ex. diesel innehåller 75% mättade kolväten. Blev tipsad av en kompis som har det i bilen när han race'ar eftersom man inte får ha glykol i vissa race.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

Tosca  
#207125 Hur ligger priserna på ec1 då?
I närheten av miljöglykolen?

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#207148 Pris: 52 SEK per liter (exkl.moms)
Så det kan göra lite ont i plånboken. Men om man faktiskt slipper byta kylarvästka varannat år så är det helt klart värt det. Man bör nog säga till verkstaden när man lämnar in bilen dock ^^

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

snubblaren  
#207678
The Bear skrev:
@snubblaren
Du bör kolla om systemet har rostat sönder. Man bör byta vanlig propylen/etylenglykol vartannat år och long-life etylenglykol ca 5-10 år, men jag skulle inte våga vänta 10 år med att byta. Om man vill ha en kylarvätska som inte rostar och varar längre än motorns livs-längd skulle jag använda en icke-glykol baserad kylarvästska. T.ex. EC1. Kostar en liten slant och kräver att man får ut allt vatten och glykol men blir billigare i längden.


Typ göra det då det är varmt, ocjh fylla på vatten några gånger och tappa ur innan man häller u ec1. Vart köper man det billigast och hur länge kan man ha det i systemet innan man byter?

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#207722
snubblaren skrev:Typ göra det då det är varmt, ocjh fylla på vatten några gånger och tappa ur innan man häller u ec1. Vart köper man det billigast och hur länge kan man ha det i systemet innan man byter?


Jag beställde från deras hemsida, kändes smidigast och då borde man ju få bästa priset. Som jag sa tidigare så ska man inte behöva byta. Detta på grund av att det inte innehåller vatten.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

ÅsaNisse  
#209315 Mättade kolväten ?? Paralleller till Diesel???
Diesel i kylsystemet användes på 40-50 talet och hände att motorer gick upp i atomer. Diesel i kylsystemet är ett fall för sprängämnesinspektionen= Stängeligen förbjudet. Upphettad diesel och dessytom under tryck....... L-)
Hoppas att inte detta är vad som relaterades tidigare.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#209333 Vanlig diesel har en flampunkt på >62°C medan kylmedlet (låt oss kalla det en syntetisk vitolja istället) har en flampunkt på >97°C vilket kan jämföras med >103°C för propylenglykol. Dessutom är tryckökningen i systemen försumbar på grund av att olja knappt expanderar när den blir varmare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).