Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 167368 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Skogstinsen  
#170111 Det finns en nackdel med ny traktor o kärra, det kostar ju så förbannat. Men kul vore det att ha nytt. :grin:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170114 En nackdel till är att man är ju lite rädd för att köra sönder något [-x :wink: alla nya traktorer har ju bara plast skärmar och sånt skräp, bra med den 20 år gamla valmeten som de är plåt allt ihop. Kröks nånting så är de bara o knacka tillbaka :-bd

Men är ju fint med nytt, knappt man vill köra o skita ner dom nya grejerna :lol:

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Loof  
#221279 Länge sedan jag var här. Har nu kört 170 timmar i skogen med traktorn. Är supernöjd och allt funkar bra. Enda missödet är att jag vält vagnen två ggr av eget slarv, inga stödben nere :grin:
Provar lägga upp lite bilder då jag aldrig lyckades med det förra året

IMG_0802.JPG

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Per S  
#221355 Fina bilder! ett tips: ha koll på oljepluggen i framaxeln, vi körde loss våran med följd att oljan rann ut och ett lager skar. men annars har våran TL90 gått 3500h i skogen felfritt!

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221379 Fint! Ladda på med bilder det ser ut som ett trevligt ekipage.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

jmatsson  
#221446 Fina bilder, gärna mer bilder. Måste säga att jag blev avundsjuk nu, synd att jag inte har någon egen skog att köra annars hade en stått önskelistan. Har inte orkat läsa igenom allt, vad är det för modell?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Loof  
#221549 Det är en NH T5070. Ska lägga upp lite mer bilder när jag hinner. Kör kanske 80% i skogen och resten med frontlastaren, skrapar vägar och annat nyttigt. Köpte en bättre traktor då vi även tänkte skaffa lite djur ngn gång framöver och kanske odla på ngn åkerlapp. Men aom sagt var, mest i skogen :-)

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

jmatsson  
#221768 ok, väldigt fin traktor. Alltid kul med djur på gården :P

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221799 Jag som kör med driven vagn reagerar på att de sticker ner bultskallar under plåten, de är som gjort för att haka i sten el stubbe som du annars glidit över.
Har sett detta på flera olika traktorer, irriterande?
Min gjorde jag helt slät på undersidan så vagnen har knuffat över mej ibland

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Fredrik N  
#221801 Det där såg riktigt bra ut. hur tycker du det fungerar med bromspedalen som är bak?
Själv har jag bara provat att sitta i traktorn hos handlaren än. Men det var trångt att få till det med fötterna, så dom ska få förlänga bromspedalens arm, det finns nämligen lite utrymme för det, ca 6cm.
Då får jag fram själva trampytan och det blir mer plats för vänster foten.
Hur har du upplevt det?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Loof  
#221822 Håller med om bultarna. Har råkat ut för det och har ingen driven vagn så man får helt enkelt vara försiktig - vilket inte är så lätt bland stubbar och stenar :-)

Angående pedaler bak så har jag aldrig haft ont av det. Jag är 180 lång och har hittat en inställning på stolen som funkar både fram och bak. I början fick jag ändra stolen lite när jag snurrade runt men det tröttnande jag på. Har ställt ratten, höjd och längd på stol så det funkar riktigt bra. Har alltid huggarkängor på men det får plats. Svårast är styrningen när man kör bakåt. Gasa och bromsa går jättebra med kopplingsfri fram/back men som sagt styrningen tog lite tid att vänja sig vid. Gjorde helt enkelt för stora svängar - och i början svängde åt fel håll :-) men någonstans ska man börja.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

jmatsson  
#221968 Låter lite svårt det där med styrningen. Vad är det för markfrigång på traktorn?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

clasandre  
#221979 vad är det för vagn du har loof? :) :)

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221983 Du vänjer dej, kan bli förvirrande med ratt med ibland när man kör framåt bakvänd

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221985 http://media.sodhaak.se/mediabank/Brosc ... R90025.pdf

Enligt den broschyren är det nära en halvmeter markfrigång på lägsta punkten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).