Sida 4 av 19

Re: New Holland i skogen

Postat: fre 03 feb 2012, 22:45
av Loof
Men.....idag kollade jag lite bättre om priser. 20.000 extra för diagonal däck var alldeles för dyrt. Nu behåller jag radialdäcken från fabriken och pumpar i lite extra luft och kör på dom till en början. För 23.000 får jag en ny omgång och det innebär att leverantören gav mig 3.000 för däcken som satt på. Kan förstå dom eftersom dom har många sådana på lager men för min del för dyrt. Frågan är då.....vad gör man för dessa pengar? Jo köper utrustning som man kan "backa" med......

Fotgas  3630 kr + moms
Fram –back 7 600 Kr + moms
Spakstyrning 14 000 kr + moms
Fotbroms 8 100 kr + moms

Kommer nog välja allt utom broms, behövs inte om man bara kör i skogen.....men gas, styrning och fram/back växel skulle sitta fint, vad tror ni, bättre med detta än däcken för det priset?

Re: New Holland i skogen

Postat: fre 03 feb 2012, 23:52
av Slurfi
Har du tur så funkar däcken många år.
Det blir säkert fint med spakstyrning mm.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 00:13
av molnia
jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 09:56
av Loof
molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.


Tack ska ni ha! Är nu mer övertygad om att ha gas, fram/back och styrning. 8000 för en broms känns överflödigt då man flyttar sig bakåt i sakta mak. Ska besluta mig i morgon då säljaren måste ha besked måndag morgon för att få med ändringen. Har läst en del om däcken och traktorn kommer ju att gå lite på inägorna också samt vara för snöskottning och då är radial bättre. Man får pumpa lite hårdare i skogen och helt enkelt vara försiktig, sen kan ju alla ha otur eller inte :grin:

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 10:39
av molnia
Jo man får köra med förstånd. har man en liten buske/träd som har vuxit upp i traktorvägen så ska man helst såga av den så nära backen det går,för undvika "stubb" i däcken. Latmans-varianten är ju att bara köra över och låta dom böja sig men risken är då att när man kommer tillbaka på samma ställe att busken kommer som ett spjut underifrån och prickar något litet men o så viktigt. En traktor är ju inte lika säker som en skotare på det viset.
Bukplåt tänker en del av er nu då. Jo jättebra, men det skyddar inte grenar från att tränga in i fläckten, fläcktrem, kylare..mm. så man kan spara mycket arbete genom att röja vägar.

Loof; din traktor blir bättre andrahandsväde på med denna utrustningen. Skulle gissa att någon lätt betalar ca 15-20 mer för en traktor som har denna utrustningen. så jag tror du får igen pengarna OM det blir aktuellt med försäljning någon gång.

ni får gärna ge mig på pälsen om jag har fel... :wink:

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 10:49
av Slurfi
Det låter rimligt, och däcken går ju att byta när det känns så.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 12:12
av Valtra
Loof skrev:
molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.


Tack ska ni ha! Är nu mer övertygad om att ha gas, fram/back och styrning. 8000 för en broms känns överflödigt då man flyttar sig bakåt i sakta mak. Ska besluta mig i morgon då säljaren måste ha besked måndag morgon för att få med ändringen. Har läst en del om däcken och traktorn kommer ju att gå lite på inägorna också samt vara för snöskottning och då är radial bättre. Man får pumpa lite hårdare i skogen och helt enkelt vara försiktig, sen kan ju alla ha otur eller inte :grin:


Ska du lägga 550 papp på en traktor, då tycker jag inte du ska snåla in 8000 och inte köpa bromsen, visst du flyttar dig långsamt. men när du ska stanna för att lasta? blir det lite kuperat så rullar traktorn iväg. Kompisen körde bakvänt utan broms nerför en backe, drivningen la av och maskinen skenade iväg. Bromsen blev en björk som va 40 cm grov, trädet rök av men maskinen stod iallafall stilla.

Gällande driv och odrivet på kärran så skulle jag ta driven kärra alla dagar i veckan. Hade hellre köpt en bättre begagnad traktor för billigare peng o köpt en driven kärra, även broms på kärran.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 15:27
av bengt.a
Håller med Valtra börjar det rulla så sitter man där,har inte så jag kan sitta bakåt och köra i Valmeten men utan broms skulle jag inte vilja vara.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 16:54
av Loof
molnia skrev:Jo man får köra med förstånd. har man en liten buske/träd som har vuxit upp i traktorvägen så ska man helst såga av den så nära backen det går,för undvika "stubb" i däcken. Latmans-varianten är ju att bara köra över och låta dom böja sig men risken är då att när man kommer tillbaka på samma ställe att busken kommer som ett spjut underifrån och prickar något litet men o så viktigt. En traktor är ju inte lika säker som en skotare på det viset.
Bukplåt tänker en del av er nu då. Jo jättebra, men det skyddar inte grenar från att tränga in i fläckten, fläcktrem, kylare..mm. så man kan spara mycket arbete genom att röja vägar.

Loof; din traktor blir bättre andrahandsväde på med denna utrustningen. Skulle gissa att någon lätt betalar ca 15-20 mer för en traktor som har denna utrustningen. så jag tror du får igen pengarna OM det blir aktuellt med försäljning någon gång.

ni får gärna ge mig på pälsen om jag har fel... :wink:


Låter sig höras! Nu är jag övertygad om att jag ska byta däcken mot detta. Har varit i skogen 5 timmar idag och jobbat med vindfälle. Förbereder vägar att ha när väl traktorn kommer. När man går och planerar ser man att möjligheten och backa in för att ta det som ligger trångt till förmodligen är guld värd när man väl är där :lol: Fast det är inte utan att man saknar traktor när träden ligger huller om buller, ville hemskt gärna dra loss lite aspar som låg bland granet idag.....men några veckor till så....

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 17:13
av Loof
Valtra skrev:
Loof skrev:
molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.


Tack ska ni ha! Är nu mer övertygad om att ha gas, fram/back och styrning. 8000 för en broms känns överflödigt då man flyttar sig bakåt i sakta mak. Ska besluta mig i morgon då säljaren måste ha besked måndag morgon för att få med ändringen. Har läst en del om däcken och traktorn kommer ju att gå lite på inägorna också samt vara för snöskottning och då är radial bättre. Man får pumpa lite hårdare i skogen och helt enkelt vara försiktig, sen kan ju alla ha otur eller inte :grin:


Ska du lägga 550 papp på en traktor, då tycker jag inte du ska snåla in 8000 och inte köpa bromsen, visst du flyttar dig långsamt. men när du ska stanna för att lasta? blir det lite kuperat så rullar traktorn iväg. Kompisen körde bakvänt utan broms nerför en backe, drivningen la av och maskinen skenade iväg. Bromsen blev en björk som va 40 cm grov, trädet rök av men maskinen stod iallafall stilla.

Gällande driv och odrivet på kärran så skulle jag ta driven kärra alla dagar i veckan. Hade hellre köpt en bättre begagnad traktor för billigare peng o köpt en driven kärra, även broms på kärran.


Förvisso är det så men det är svårt att dra gränsen någonstans, kanske blir det broms också så man inte retar sig på det :wink: Jag gav sjutton i driven vagn även om jag ville haft det helt klart. Men 75' för detta var gränsen. Traktorn ska ju användas till mkt mer än skogen därav än bättre sådan. Blir kanske 100 kubik om året så inga enorma mängder så man får helt enkelt köra mindra lass där det är kuperat och kanske riskera att lasta av ngn gång :???:

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 20:32
av Kawasakibutiken.se
stödbenen funkar bra att bromsa med, om man har teleskop förstås, lavett håller ej.

Re: New Holland i skogen

Postat: lör 04 feb 2012, 21:57
av Valtra
Jo det är klart, men jag tror du kommer att ångra dig ifall du inte tar bromsen bak. Känslan av att rulla iväg och man inte kan bromsa är inte trevlig! Tänk på säkerheten.

Jo det är klart blir det bara 100 kubik om året så ska de nog funka bra utan driv på vagnen, släng på ett par rejäla kedjor på bakdäcken ifall det är jävligt och lasta måttlig mängd så ska de nog funka bra :-bd Hade själv inte driv på kärran från början men såg till så att fästen och allt monterads på kärran ifall vi senare skulle sätta dit drift och det gick 3 år sen kom driften på plats.

Stödbenen funkar inget vidare att bromsa med när man "har farten uppe" redan.

Re: New Holland i skogen

Postat: sön 05 feb 2012, 01:23
av BM 35
Håller med alla andra varför snåla på en broms för 8000,,tror inte du kommer ångra det

Re: New Holland i skogen

Postat: sön 05 feb 2012, 08:36
av county
håndbreket funker vel

Re: New Holland i skogen

Postat: mån 06 feb 2012, 10:03
av Runtorparen
vi har en valtra som vi pratat om att montera en extra hitech spak på bak för att kunna köra fram å tillbaka snabbare men vi fick kommentaren att dom inte får utrusta en traktor så den går att köra baklänges utan broms.. då har vi ändå parkeringsbroms genom hitechspaken i upp till 9km/h men har hört om en som genade lite extra över ett par tallar och björkar för han satt bakåt och åkte ner för en backe och fick inte i parkeringsbromsen innan de va för sent.. :/
fick jag välja skulle jag inte tveka på dom 8000kr för att få en broms med ;)