Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 167519 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

JohannesG  
#704261
Ängagärdet skrev:Hej!
Jag mätte bränsleförbrukningen på min TL90a vid skogskörning, ligger på 4,25L/h. :-B

👍 Intressant.
Skotning plus vägtransport eller bara körning i skogen med vagn eller processor?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#704284 Bara skotning, frötall med 12tons vagn.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Könstmäster  
#738941 Hej. Jag har en TL90A och när jag snurrar stolen så händer det att den tar i den närmsta av de tre spakarna för hydrauluttagen. Någon som haft liknande problem och löst det på något bra vis? Jag kan undvika det om jag skjuter stolen längst fram innan jag snurrar, men det känns lite bökigt att behöva göra det varje gång.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738946
Könstmäster skrev:Hej. Jag har en TL90A och när jag snurrar stolen så händer det att den tar i den närmsta av de tre spakarna för hydrauluttagen. Någon som haft liknande problem och löst det på något bra vis? Jag kan undvika det om jag skjuter stolen längst fram innan jag snurrar, men det känns lite bökigt att behöva göra det varje gång.

Vet inte hur det ser ut, men går det att demontera och böja om spaken lite. Kolla på det.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Elmhult  
#738949
Könstmäster skrev:Hej. Jag har en TL90A och när jag snurrar stolen så händer det att den tar i den närmsta av de tre spakarna för hydrauluttagen. Någon som haft liknande problem och löst det på något bra vis? Jag kan undvika det om jag skjuter stolen längst fram innan jag snurrar, men det känns lite bökigt att behöva göra det varje gång.


Sådär får jag göra på vår med. Skjuta fram litegrann så man kommer runt. Man fastnar med fötterna mellan stol och vägg med alltid. Det finner jag vara ett större irritationsmoment. Annars är vi väldigt nöjda med vår NH. Har en Weimer RDM12 vagn och 6300 kran. 🌳

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Könstmäster  
#738959
bengt.a skrev:
Könstmäster skrev:Hej. Jag har en TL90A och när jag snurrar stolen så händer det att den tar i den närmsta av de tre spakarna för hydrauluttagen. Någon som haft liknande problem och löst det på något bra vis? Jag kan undvika det om jag skjuter stolen längst fram innan jag snurrar, men det känns lite bökigt att behöva göra det varje gång.

Vet inte hur det ser ut, men går det att demontera och böja om spaken lite. Kolla på det.


Hade nån tanke på det men är så trångt mot de andra spakarna så det känns om jag måste böja alla om det ska funka.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738963 Det där är ett känt problem med de som har tre dubbelverkande uttag. Frågan är om det går att kapa spaken och bygga om den vinklad framåt eller bakåt?
Själv har jag bara två uttag och det är jag glad för med mina stora fötter.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739384
Könstmäster skrev:Hade nån tanke på det men är så trångt mot de andra spakarna så det känns om jag måste böja alla om det ska funka.

Jag ser på bilderna att du har kvar original innerskärmen på vänster sida?
Har tänkt ta bort den på min och sätta dit en slät aluplåt men har inte haft tid ännu för det.
Då kan man flytta stolen lite på fästet åt vänster så borde den gå fri från hyd-spakarna.
Alternativt kapa ner 3e-spaken och ha en ögla på att haka i remmen bakåt?
Hur funkar det om du har stolen högre?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739405 Skruvade med en sak idag som alla ägare till skogsutrustade New Holland behöver kolla på.
Om inte återförsäljaren varit extra seriös så sitter bukplåten fast i de nedre skruvarna till framaxelbryggan med originalskruvarna. De är 70mm långa men gängan är djup nog för 90mm långa skruv. Nu har jag halvt gänghaveri i två bulthål och satt i längre bult som nyttjar de återstående 20mm gänga.
För den som vill beställa så rekommenderar jag M18x1,5x90 med nordlock-brickor.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#763134 Timmarna tickar på!
Och hamnade just på detta när sässongens vindfällen och gbb virke vart lappat och klart!

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

NIAB  
#765040 Hej är det någon som byggt/satt dit en till fram/back spak i bakvänt läge i en
TL90a? Om i Så fall hur gör man.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

paavo25  
#765093
Könstmäster skrev:
bengt.a skrev:
Könstmäster skrev:Hej. Jag har en TL90A och när jag snurrar stolen så händer det att den tar i den närmsta av de tre spakarna för hydrauluttagen. Någon som haft liknande problem och löst det på något bra vis? Jag kan undvika det om jag skjuter stolen längst fram innan jag snurrar, men det känns lite bökigt att behöva göra det varje gång.

Vet inte hur det ser ut, men går det att demontera och böja om spaken lite. Kolla på det.


Hade nån tanke på det men är så trångt mot de andra spakarna så det känns om jag måste böja alla om det ska funka.


Hur skulle de vara att ta bort spakarna helt, inklusive mekaniska ventil och lägga ström styrda ventiler, då kan man ju lägga manövern var man vill och rum. Då blir de rum att vända?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#765139 [quote="NIAB"]Hej är det någon som byggt/satt dit en till fram/back spak i bakvänt läge i en
TL90a? Om i Så fall hur gör man.[/quote/

Jag har spak bak. Det är Ölmsta som byggt men det är enkelt.
En lika dan spak som redan sitter i, sen är alla funktioner dragna till en relälåda både från spaken fram och bak. Reläerna dras av en brytare i stolen som slår till när den låser i bakvänt läge, simpelt men fungerar. 🚜

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#765140 [quote="NIAB"]Hej är det någon som byggt/satt dit en till fram/back spak i bakvänt läge i en
TL90a? Om i Så fall hur gör man.[/quote/

Jag har spak bak. Det är Ölmsta som byggt men det är enkelt.
En lika dan spak som redan sitter i, sen är alla funktioner dragna till en relälåda både från spaken fram och bak. Reläerna dras av en brytare i stolen som slår till när den låser i bakvänt läge, simpelt men fungerar. 🚜

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

NIAB  
#765325 Tusen tack, det låter lätt.... då kanske man ska göra det någon gång när tid ges. 🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).