Sida 1 av 1

nu är de nog kört med min MF 135

Postat: lör 03 sep 2011, 17:57
av Valmet 941
Hoj skulle vilja ha lite hjälp för Multipowern har gått sönder på min Massy Ferguson 135 så är de någon som har sprängskisser och vet hur man ska lösa problemet så jag får fart på Multipowern igen för jag vill inte köra med traktorn nu för de finns inge motorbroms så de kan bli att gå väldigt fort i nedförs backarna :surp: så är de någon som har sprängskisser på växellådan till en MF 135 årsmod 1966 så kan ni ju lägga ut de här eller skicka i de i PM så jag får fart på den igen mvh Barkman :smile:

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: lör 03 sep 2011, 20:45
av gnisten83
Kolla under downloads på Maskinisten.net där finns en Workshop manual för mf 135 mfl

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: sön 04 sep 2011, 08:01
av halvproffs
Om det är lika som på min fd MF-65 så var det att lyfta av locket på växellådan och längst ner i lådan fanns ett filter. Rengjorde filtret och satte tillbaks delarna sen fungerade multi-powern. Använde ett litet block som jag fäste i takramen när jag de-och monterade locket. Ett måste att vara två när man ska tillbaka med locket.

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: mån 05 sep 2011, 15:04
av bengt.a
På en135 är det tyvärr inte bara at lyfta på locket som på en 65/165,för att locket och styrväxel är iett stycke så det är en hel del jobb innan.

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: fre 09 sep 2011, 10:52
av Valmet 941
okej ja 135an blir nog ståendes i verkstan i vinter tills jag har fått ihop den sen blir de att köra igen men jag tackar för all hjälp :)

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: fre 18 nov 2011, 22:40
av k-racing
kolla så du har olja på den multipowern slutar nämligen funka om det är dåligt med olja i bakaxel/växellåda.

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: lör 19 nov 2011, 00:41
av Valmet 941
jo olja är de i bakaxeln och växellåda men pumpen är nog skrot så de visar sig om de blir nå fart på den i vinter annars får den stå om jag inte får hjälp av nån som har hållt på med multipower växellåder

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: lör 19 nov 2011, 09:51
av Morgan Nordin
MP pumpen sitter väl i bakkroppen dvs ovanpå den vanliga hydraulpumpen även på en 135? I så fall är de "hydrallocket" = det som lyftarmarna sitter, som skall av.

Antar att du veta att MP bara har motorbroms i ett av lägena? Funkar "backstartsspärrningen" i lådan?

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: lör 19 nov 2011, 14:07
av Valmet 941
ja inte vet jag har inte kollat nå men va morfar sa så ska pumpen sitta i lådan. och lyftarmarna funkar då som dom ska ja traktorn är ju från 1966 med Hög/Låg lådan och 3 växlar + back på stora spaken med MP och multipowern splittar ju varje växel sen har man ju bara motorbroms när multipowern är aktiv man känner ju när man kör med traktorn och skjuter MP spaken uppåt att den vill iväg men den tappar trycket

Re: nu är de nog kört med min MF 135

Postat: ons 23 nov 2011, 22:57
av Valmet 941
nu ni nu står MF 135an på verkstad i Grangärde så i vinter blir de snö röjning igen och sen till sommarn blir de hemved körning igen :) tog ett tag innan jag fick tag på nån som kunde hjälpa mig men nu känns de bättre igen när man slipper gå o fundera på vad man ska göra med traktorn får hem den om ca 2veckor :)