Traktorn i skogen

Traktor till hästgård för max (ca) 200K

61 inlägg 21534 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Traktor till hästgård för max (ca) 200K

M.Renmark  
björken skrev:Och jag hänvisar till den nya som Slurfi visade i tråden tidigare, räkna på hur mkt 200k extra kostar dig över 5-10år eller hur lång avskrivningstid du nu tänker dig. Då slipper du förhoppningsvis fundera på däck, batteri, hydraulslangar, kolvtätningar och annat som ofta behöver bytas på en begagnad traktor. Gillar man och har tid att fixa och greja är det ju bra, men vill man ha en maskin att använda så tycker jag att nytt är billigt jämfört med begagnat med hänsyn till dagens "billiga pengar".

Håller med i allt du säger,Björken. Jag brukar själv förespråka för att alltid köpa nytt,och momsen får ju jag tillbaka efter 1 år,men det är ändå många pengar att investera rakt av.
Och nej,ingen Kinamaskin vill jag ha. (trots att jag köpt en CFMoto ATV,ny,och aldrig haft bekymmer med den) 😎
Senast redigerad av M.Renmark tor 16 dec 2021, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

TS
Lantmännen Maskin

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739377Kjørte ein sånn Ford traktor for nokre år sidan, den med gasspedalen i midten, trur den var i orden men hadde ein stor ulempe. Veldig stort dieselforbruk.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
#739846Har snöat in mig på Valmet lite nu,av nån outgrundlig anledning,kanske för att många lovordat dom.
Men har även förstått att vissa av Valmets motorer krånglar gärna,med fodertätningarna bl a
Vad bör jag veta,vilka modeller ska jag undvika?

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#739885Jag vet inte vilka modeller det gäller, men har hört att "har motorerna bara tagit sig förbi 4000h så håller de i evighet".

Användarvisningsbild

Bert1  
#739889Var dom tidiga modellerna som hade problem med fodertätningen
87-88 så kom det en bättre tätning

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
M.Renmark skrev:Har snöat in mig på Valmet lite nu, av nån outgrundlig anledning, kanske för att många lovordat dom.
Men har även förstått att vissa av Valmets motorer krånglar gärna, med fodertätningarna bl a
Vad bör jag veta, vilka modeller ska jag undvika?

I Sverige har Valmet sin största popularitet grundad i att Lantmännen säljer dem, och att de har lite lite anknytning till Volvo BM, för övrigt är de inte särskilt imponerande. Möjligen aningen överprissatta pga av det rent allmänt.
Enklast är väl att provköra lite olika modeller och märken.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
#741495God fortsättning folk.
Har inte hittat nån traktor än och har tänkt om.Vad gäller hur mycket den kommer användas och budget.

Vi behöver inte ha nån 200K-ish dyr traktor för det lilla vi kommer nyttja den.
Så har börjat kolla på äldre,gamla trotjänare,för en billigare peng.

Finns en Ford 5000,med lastare,åm -68 i grannbyn som jag är sugen på.
Nån som har nån erfarenhet om såna? Kallstarter har jag förstått kan vara ett bekymmer. Mer då ?

Lätta era hjärtan ;)

TS

Tosca  
#741529Monterar du elektrisk motorvärmare, vilket nog kan anses som självklart om man behöver starta vid minusgrader, så ska inte den motorn ha några startproblem.
Snökedjor och bakvikt är oxå grundläggande på en sån traktor.

Klasarn  
#741583Jag har en 5000 med lastare, den fungerar bra tycker jag men motorvärmare är ju ett måste på äldre Ford. Och framaxeln kan vara ganska slitna på dom men det är billiga delar och enkelt att skruva på. Annars tycker jag att den fungerar bra, jag kör mycket i skogen så piggkätting och vikt på bakhjulen är viktigt.

Användarvisningsbild

Fredi  
#741624Jag hade en Ford 5000 som jag sålde ifjol. Enkel och bra traktor, enda större problemet jag kan tänka på är om inte kylarvätskan är bytt ibland så den rostat mycket i motorblocket så kan det bli hål på cylinderväggen i nån cylinder. Min höll utan problem sen - 1971 men bytt kylvätska då och då. Grannens Ford från - 79 så rann vätskan i oljesumpen på så endel håller andra inte. Går visserligen att reparera men ganska stor operation på en gammal traktor. Annars mycket smidig och bra traktor, startar nog även vid minusgrader om glödning, kallstart och batteri är i skick. Men med värmare så startar den fast vid minus 30, inga problem.

Användarvisningsbild

#741921Jag har en Ford 3000 som en liten veteran wannabe, en klart praktisk och stilig traktor.
Vi hade förut en Ford 4100 på gården och den saknar jag ibland.
Ford 5000 sen sextiotalare är en praktisk traktor med bra andrahandsvärde eller om det
är tjugoandrahandsvärde? Hur som helst klart värd att kika närmare på.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741930Ford 3000 er er ein kjekk liten traktor, lika bra som Mf 135, synes eg då.

Användarvisningsbild

JohannesG  
Slurfi skrev:Vi hade förut en Ford 4100 på gården och den saknar jag ibland.

Fanns en sådan här för många år sedan. Spindlarna var förbrukningsvara och framaxeln gick av helt utan förvarning trots att ingen lastare var monterad.

Användarvisningsbild

JohannesG skrev:
Slurfi skrev:Vi hade förut en Ford 4100 på gården och den saknar jag ibland.

Fanns en sådan här för många år sedan. Spindlarna var förbrukningsvara och framaxeln gick av helt utan förvarning trots att ingen lastare var monterad.

Ja det var ju illa, vi hade våran i ca 20 år och bytte en P-ände, det var enda slitaget i framvagnen.
Dock vet jag att före den hade vi en David Brown 990 som vi fick sätta nya spindelbussningar på
men det är väl att räkna som normalt underhåll.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
#741948Gjorde ett besök och kikade på Forden jag nämnde.
Såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Såg ut som om den stått utomhus,med öppna dörrar o luckor.Sen 1968. 😉

Jakten går vidare.

TS
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).