Traktorn i skogen

Traktor med skogsvagn

33 inlägg 3645 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: Traktor med skogsvagn

Hansson  
#905664Jag har ringt till varenda person som har en timmerbil och ingen vill köra. Det är något med kort som registrerar när dom kör. Jag har verkligen inte varit snål eller så.

Jag kan naturligtvis börja köpa ved, borra efter bergvärme osv men jag tar traktorn på hobby kontot.
Jag har lite ängsmark som jag skulle kunna slå med traktorn oxå.
Volvo BM 500? Är det något att ha? Storleken är ju ganska bra. Många skriver att det är en dålig traktor men jag har inte kommit fram till varför.

TS
Lantmännen Maskin

jannee  
#905669BM 400 - 430 var väldigt slitstarka, finns fortfarande trots att de är över 50 år gamla.
Inga speciella sjukdomar endast "lite" problem med spindellederna eftersom folk slarvade med smörjningen.
Men visst de är nu så pass gamla att snart sagt allt kan vara slut, därför betalar man bara runt 30 tkr för en traktor.

Användarvisningsbild

Bax  
#905670Volvo BM500 är "dålig" för att det i grunden inte är en BM utan en International.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905674Är ägare till en BM 2200 en bastard i BM-folket ögon. Motor och bakaxel är IH.
Funkar fint. När man ser vilket elände Anders på landet har med sin BM650.
Gamla traktorer är törstiga på bränsle. Tillverkades när diesel kostade 10 öre litern.

Användarvisningsbild

toker72  
#905676Ska man ha 40-50 år gamla maskiner är det nog bra om man är lite kunnig på att skruva. Har kollat lite på Anders på landet kul tidsfördriv men nån mekaniker det är han då inte.

jannee  
#905680Min morfar köpte en Boxer 350 när den kom ut (1959). senare nyttjade jag den själv tills jag sålde den för 2 år sedan med tillhörande Moheda skogsvagn, pris 50 tkr. Under den tiden jag ägde Boxern var det inga dyrare reparationer - men visst den var inte lite sliten, startade inte UTAN motorvärmare, läckte till olja lite här och var. 😀

Användarvisningsbild

paavo25  
#905683Skulle hansson ville erätta vad han har efter fyrhjulingen, möjligtvis kranmanpaket ell dylikit, dä går ju en rätt enkel vagn utan kran att ha efter då en volvo traktor.

Men om traktor pluss skogsvagn med kran, med någonlunda tillförlitlighet så lir de lite mer pengar, redan däck osv, kostar.
Ford 4000.5000? Motsvarande mf 188? Dom även rätt pålitliga ock bla våta bromsar, just i litet och sällan behöves bra bromsar. Och delar till dom rätt säkrat.

MF förare  
#905753Har för mig att bromsarna på 500 kan va en svag punkt. Kört Ford 3600 i ungdomen med torra broms band å minns att den va trög bromsad!!
Som ett beg tips har ja hadt en case 4230xl å för lite hobby körning va den helt ok. Dock trög startad. Satte i snurr platta under stolen så den gick å vända runt( man fick dock vända stolen och sen sätta sig igen).
Va en -96 så gjorde 40 efter vägen.
Tycker oftast de är ok pris i annonser när de är med.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Röjkvist skrev:Är ägare till en BM 2200 en bastard i BM-folket ögon. Motor och bakaxel är IH.
Funkar fint. När man ser vilket elände Anders på landet har med sin BM650.
Gamla traktorer är törstiga på bränsle. Tillverkades när diesel kostade 10 öre litern.

Mm... motor är Perkins

djkj  
#905919Titta på en 80-tals Valmet, traktorer som är anpassade att användas i skogen.
Storlek på traktor måste hänga i hop med storlek på huggarvagnen.
Dom mindre Valmet 604, 405 till dom mindre 7 tons vagnarna och 705, 805 till dom större 10 t vagnarna skulle
kunna vara en fingervisning. sen finns ju trevliga Valmet 505 och 605 i mellan storlek som passar fint framför en 8 t

Användarvisningsbild

halvproffs  
#905985Valmet 305 med 10tons Vretenvagn. Har kört så här i 17år. Inga problem i skogen. Klen på väg om det är motbackar.

Hansson  
#912444Det blev en 430 och en patruuna 8t vagn.
Vagnen har ramstyrning och vinch.

Inte värdens bästa traktor i skogen kanske men jag kommer nästan åt allt från väg.

TS

Hansson  
#915790Någon som har tips hur man får fast ventil paketet i traktorn? Tänkte om man kunde göra något fäste och sätta i toppstaget på traktorn? Men ventilpaketet är ju så jäkla tungt så man måste ju vara hulken för att få dit det. Hur har ni andra gjort?
Så här sitter paketet idag.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#915791Så här sitter mitt.

Hansson  
#915795Ja det var så jag tänkte 👍 Får nog sätta mitt utanför bakrutan tror jag

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).