tis 15 apr 2025, 16:46#878133Bjänndal skrev:Jag fick ett tips av en traktormekaniker att använda bromsrengöringsmedel (braakleen) i stället för startgas. Det skulle vara skonsammare, men jag har inte testat. Innehåller tydligen mest kolväten, som det borde ju vara lättantändligt. Startgas var inte nyttigt för smörjningen.
Att det eventuellt tar bort "oljefilm" i cylindrarna är väl inget stort problem i en fyrtaktare, i en tvåtaktare däremot är det riktigt dåligt och där bör man inte använda annat än oljeblandat bränsle att snapsa med.
Problemet är väl att startgasen tänder vid fel tillfälle/lite hursomhelst så kolvringarna brukar snabbt ta stryk på en dieselmotor.
Bjänndal skrev:Ett annat tips som jag faktiskt provat på en gammal Buster var att använda en varmluftspistol i luftburken. Då måste man vara två, en kör startmotorn och en varmluftspistolen. Men trotjänaren skakade igång. Det var nog nån minusgrad som var problemet.
Det är en bra variant, har man inte ström till hands så går det fint att ta en trasa och dränka med diesel och tända på och hålla den i insuget så det drar in elden i insuget.
Men bäst är att montera dit ett glödstift, det är till stor nytta.