Traktorn i skogen

Valmet 500 startar ej.

34 inlägg 8841 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 500 startar ej.

Jörgens maskiner  
Raggarö skrev:Simms reglerstång är motionerad med jämna mellanrum, oljan till luftburken hade inget vatten i sig. Bra snurr på startmotorn och diesel fram till spridarna + startgas utan ett suck tyder nog på att traktorn är död 😱 Får leta efter annan traktor (4WD) med lastare + huggarvagn = Snordyrt

Raggarö

Den ska nog gå att lura igång om inget större fel har uppstått… men om du har kompression så ska den gå…

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

machonisti  
#877881Pröva nån varm dag många av mina småmaskiner brukar tända till efter någon timme i solen. Detsamma gäller de stora maskinerna men de är inte lättflyttade ifall de står i skuggan.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Raggarö skrev: Får leta efter annan traktor (4WD) med lastare + huggarvagn = Snordyrt

Raggarö

Spelar ingen roll vad det kostar, bara det är dyrt!!!
Låt pengarna rulla bara!!! 🙂🙃🤑🙃🙃🙂🤑🙃🙂🤑

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877893Testa med ett nytt bränslefilter först.

Användarvisningsbild

Bert1  
#877907Hur har du det med ventilspelet?

Användarvisningsbild

Raggarö  
#878071Nu hoppar Valmeten i gång igen....lite seg vid kallstart på morgonen (+1 grad), behöver då en skvätt startgas.

Jag har inte gjort någon systematisk felsökning = Fixa där - kolla resultatet.
Jag härjade runt bland komponenter och plötsligt startade traktorn...... 🤓
Misstänkta bovar i dramat är en "spridarinfästning" (inre anslutningen, inte förskruvningen till spridarröret) som gick att skruva åt en del, och att jag kunde fylla på mycket olja. Min hjärna utesluter inte att låg oljemängd kan ge sämre kompression om kompressionen redan är på gärsgårn.

Raggarö

TS

jannee  
#878076Startgas är ett YPPERLIGT medel för att ta död på en motor.
En motor som INTE startar utan startgas (eter) ska ej heller startas - så enkelt är det.
DU måste i vilket fall som helst göra en reparation, ja först felsökning, men risken finns att det blir dyrare skador att åtgärda desto mer du använder startgas.

tallen100  
#878119Startgas är en riktig nödlösning och ska användas med försiktighet, såvida inte motorn redan är utsliten.
Det är många traktorer som blivit sabbade av startgas helt i onödan tex pga dåliga batterier.
Det är både billigare och mindre jobb att sätta i fräscht batteri än att renovera motorn sen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#878122Här skriver Dr Tinnitus lite sarkastiskt om startgas.

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=212826

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#878123Jag fick ett tips av en traktormekaniker att använda bromsrengöringsmedel (braakleen) i stället för startgas. Det skulle vara skonsammare, men jag har inte testat. Innehåller tydligen mest kolväten, som det borde ju vara lättantändligt. Startgas var inte nyttigt för smörjningen.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#878125Ett annat tips som jag faktiskt provat på en gammal Buster var att använda en varmluftspistol i luftburken. Då måste man vara två, en kör startmotorn och en varmluftspistolen. Men trotjänaren skakade igång. Det var nog nån minusgrad som var problemet.

tallen100  
Bjänndal skrev:Jag fick ett tips av en traktormekaniker att använda bromsrengöringsmedel (braakleen) i stället för startgas. Det skulle vara skonsammare, men jag har inte testat. Innehåller tydligen mest kolväten, som det borde ju vara lättantändligt. Startgas var inte nyttigt för smörjningen.

Att det eventuellt tar bort "oljefilm" i cylindrarna är väl inget stort problem i en fyrtaktare, i en tvåtaktare däremot är det riktigt dåligt och där bör man inte använda annat än oljeblandat bränsle att snapsa med.
Problemet är väl att startgasen tänder vid fel tillfälle/lite hursomhelst så kolvringarna brukar snabbt ta stryk på en dieselmotor.

Bjänndal skrev:Ett annat tips som jag faktiskt provat på en gammal Buster var att använda en varmluftspistol i luftburken. Då måste man vara två, en kör startmotorn och en varmluftspistolen. Men trotjänaren skakade igång. Det var nog nån minusgrad som var problemet.

Det är en bra variant, har man inte ström till hands så går det fint att ta en trasa och dränka med diesel och tända på och hålla den i insuget så det drar in elden i insuget.
Men bäst är att montera dit ett glödstift, det är till stor nytta.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#878152Jag hör vad ni säger angående startgas 😎 jag undviker det om jag inte "måste". Använder Aspen när jag snapsar motorsågar.

Från Valmet 500 instruktionsbok:

"Endast då det inte finns termostart-anordning eller då den är i olag får start-aerosoler användas. (Start-Pilot eller motsvarande). Sugrörets gummipropp öppnas. Då startnyckeln vridits om och motorn roterar, insprutas genom sugrörets öppning en ca 1 sekund lång dusch framåt och genast därefter en ca 1 sekund lång dusch i motsatt riktning (bakåt). Om det är så kallt att detta inte räcker till för start upprepa duscharna. När motorn startat, slut öppningen med proppen."

Raggarö

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878253Missat att man aldrig ska använda startgas på diesel.

BM-röd  
#878259Andvänder du Kallstarten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).