tor 03 dec 2020, 08:41#683663
Jag provade ju med kran och stegmatare i trepunkten. Förvisso tillförde stegmataren 540kg bak, kranen är av det tyngre slaget och trepunktsmontaget flyttar även vikten bakåt jämfört med Jake. Detta på en traktor som utan vikter väger 2,7ton på framaxeln. Som jämförelse väger en Valtra T254 2,92ton och en Valtra N174 2,52ton på samma ställe.
Trots ytterligare ca 400kg i fronten blev detta obehagligt baktungt. Hade terrängen bara varit stenig men plan hade det inte varit något bekymmer. Men när många passager även lutar 20° i vissa fall mycket mer, tillsammans med en och annan stor sten i sluttningen, då blev man tvungen att backa upp för att det inte skulle stegra och vilja vrida sig åt sidan. Och när man kom upp hände det att man egentligen borde vart vänd åt andra hållet, för där var ju lutningen motsatt. Dragkraften var dock fenomenal. Men en maskinvikt på runt 7ton med största andelen på bakhjulen var inget man gärna körde ut i surhålen med.
Efter denna erfarenheten byggdes maskinen om och kran med stegmatare (ej kranhängd) monterades på en kärra. Saknar förvisso drift i vissa lägen, men för övrigt känns det mycket mer stabilt och avslappnat att köra i vår terräng.
Denna passage hade varit mycket obehaglig eller kanske omöjlig med kranen på traktorn. Men med denna konfiguration var det helt avslappnat. Visst lutar det en hel del, men inte så det kändes farligt, man är kanske härdad också. Och här lutar det på plan mark, kunde varit uppför samtidigt. 😉
1606980438_1605206370_img_20201112_112726463_hdr.jpg
Med drivna skogsvagnen tar traktorn sig fram lika bra eller till och med bättre än utan vagnen. Har du inte drivning skulle jag föreslå att du satsar på det före Jake.
Nu var mitt exempel ovan som sagt med en ganska tung kran plus stegmatare så det är inte alls omöjligt att det skulle funka för dig om du har en lättare kran. Men det jag vill trycka på är att från min erfarenhet blir inte terrängenskaperna självklart bättre med kranen på traktorn eftersom det ändrar stabiliteten.
Om du vill rätta till vinfällen utan att lasta föreslår jag att du plockar bort stöttorna på kärran, då kan du i vissa fall backa in under.
Eller så har du några stockar på kärran så den blir stadig, då kan du göra allt arbete från sidan. Och du får med dig virket ut om du vill.
Traktor och kärra klarar långt mer än du tror. Kör lugnt och försiktigt med sunt förnuft så kommer det gå galant. 😀
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av JohannesG tor 03 dec 2020, 10:52, redigerad totalt 1 gång.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II