tor 19 mar 2026, 19:46#907812Planerar traktorköp men är lite rådvill.
Förutsättningar
100ha skog - Tänker ta hjälp med större jobb stora gallringar och avverkning.
Behov mindre gallringsjobb, stormfällor, veduttag etc.
Har ATV med lunningsvagn för de minsta jobben
Ploga liten gårdsplan.
På sikt ploga/slunga 1km bra grusväg
Lite blandade lastar jobb
Underhåll 1km grusväg
Krav
Vill inte skruva
Service i Härjedalen
Klara svensk vinter, ingen elanslutning så kallstart utan motorvärmare
Så lite som kan strula som möjligt
Lastare
Gärna under 3m i höjd så går den in under tak direkt
Budget 250-300 tusen
Har kollat på Valtra, MF och NH
Men vilka modeller skall man kika efter samt hur liten/stor traktor klara man sig med?
Någonting speciellt att tänka på?
Tycker Valtra 6000 serien verkar trevlig men det tar emot att betala 250-300 för en 25 år gammal traktor.
Fast heller en robust traktor som fungerar än modernt lullull.
Traktorn i skogen
Vettig allround traktor
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 19 mar 2026, 20:25#907815
https://www.blocket.se/mobility/item/21626428
Tyvärr ganska mkt timmar och rätt så gammal, men nånting i den här stilen
rekommenderar jag till alla som behöver en vettig gårdstraktor.
Den är nog stor, inte för stor. Den har alla normala finesser man behöver.
Det är ett känt märke och på den tiden den såldes ny var det den mest köpta traktorn i Sverige.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
https://www.blocket.se/mobility/item/21626428
Tyvärr ganska mkt timmar och rätt så gammal, men nånting i den här stilen
rekommenderar jag till alla som behöver en vettig gårdstraktor.
Den är nog stor, inte för stor. Den har alla normala finesser man behöver.
Det är ett känt märke och på den tiden den såldes ny var det den mest köpta traktorn i Sverige.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 19 mar 2026, 20:40#907817Tack, är det TL serien som är av intresse?
Blir lätt lite förvirrad av alla modellförteckningar på främst NH och MF
Jonas
Jonas
TS
tor 19 mar 2026, 21:50#907818
Jo, TL serien som sedan efterträddes av T5000-serien är de jag gillar bäst.
Det finns budgetmodeller som har andra beteckningar så man måste kolla noga.
Massa info här: https://www.koneviesti.fi/konedata/traktorit
Högerklick och översätt till Svenska.
JonasGy skrev:Tack, är det TL serien som är av intresse?
Jonas
Jo, TL serien som sedan efterträddes av T5000-serien är de jag gillar bäst.
Det finns budgetmodeller som har andra beteckningar så man måste kolla noga.
Massa info här: https://www.koneviesti.fi/konedata/traktorit
Högerklick och översätt till Svenska.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 19 mar 2026, 22:20#907820”Service i Härjedalen” innebär mest Staffare (mestadels MF) eller Lantmännen (Valmet/Valtra). De senare är hutlöst dyra, de första bara dyra. NH vet jag inte vem som servar. Bor du i närheten av Sveg kanske Sjövold servar traktorer, jag har inte riktigt koll på det.
fre 20 mar 2026, 15:02#907836 Glöte mer exakt så det blir väl långt till allt, men antar att man skall undvika obskyra märken om man inte vill få problem i onödan.
Men som sagt NH och MF känns lite som en djungel och Valtra känns dyra, troligvis av en anldening, men nyttjandet per år kommer bli begränsat då det är ett fritidsboende.
Jonas
Bax skrev:”Service i Härjedalen”
Men som sagt NH och MF känns lite som en djungel och Valtra känns dyra, troligvis av en anldening, men nyttjandet per år kommer bli begränsat då det är ett fritidsboende.
Jonas
TS
fre 20 mar 2026, 15:19#907838
Var inte orolig, ta det lite lugnt när du söker traktor. Modellbeteckningar är lite tjorviga ibland
men det framgår ganska snart vad det är för maskin när du kollar på den.
Att Valtra är dyra beror på att de säljs av Lantmännen, de är inte särskilt annorlunda så det skulle påverka priset.
JonasGy skrev:Men som sagt NH och MF känns lite som en djungel och Valtra känns dyra, troligvis av en anldening, men nyttjandet per år kommer bli begränsat då det är ett fritidsboende.
Jonas
Var inte orolig, ta det lite lugnt när du söker traktor. Modellbeteckningar är lite tjorviga ibland
men det framgår ganska snart vad det är för maskin när du kollar på den.
Att Valtra är dyra beror på att de säljs av Lantmännen, de är inte särskilt annorlunda så det skulle påverka priset.
lör 21 mar 2026, 14:57#907875
Klart intressant hör gärna av dig när Du vet mer, ingen stress för mig, just nu är skogen och stugan insnöad
Jonas
Bax skrev:JonasGy skrev:.. Glöte mer exakt..
Jonas
I Linsell finns en Valmet 805 som jag vet ägaren funderar på att byta ut..
Klart intressant hör gärna av dig när Du vet mer, ingen stress för mig, just nu är skogen och stugan insnöad
Jonas
TS
lör 21 mar 2026, 14:59#907876
Tack men nej tack, än så länge ser jag inte att kina maskinerna är tillräckligt tillförlitliga, men det kommer nog.
Är man intresserad går det dess utom att ta in en själv direkt
Jonas
Röjkvist skrev:Ny traktor? 248000kr
https://www.nimap.se/traktorer/
Tack men nej tack, än så länge ser jag inte att kina maskinerna är tillräckligt tillförlitliga, men det kommer nog.
Är man intresserad går det dess utom att ta in en själv direkt
Jonas
TS
sön 22 mar 2026, 08:45#907910Jag köpte mig en branson 6225c för några år sen ingen kina maskin utan kommer från syd korea läste på en del före och dom får bra betyg utomlands där dom är stora. Jag är hel nöjd upplevd kvalité är på topp och har hittills inte haft några problem men har bara gått lite under 400 timmar används till skottning lite småpyssel på gården och i skogen med vinch eller kranvagn efter. Maskinen är väldigt stark i lastaren och traktorn är lätt så bakvikt är ett måste vid lite tyngre lyft en vedsäck på 1,5 m3 är typ max utan vikt bak. Jag köpte till lastare och heltäckande buk skydd och naturligtvis motorvärmare som jag kompletterat med kupevärmare. Sen har jag monterat hydrauliskt skoplås lastar fjädring och skydd på taket med grenavvisare ner på huven men dom sakerna är ju inget man måste ha är bekvämt och trevligt.
sön 22 mar 2026, 10:56#907926
Skulle vi kunna få en bild på "pärlan"?
🚜
toker72 skrev:Jag köpte mig en branson 6225c för några år sen ingen kina maskin utan kommer från syd korea läste på en del före och dom får bra betyg utomlands där dom är stora. Jag är hel nöjd upplevd kvalité är på topp och har hittills inte haft några problem men har bara gått lite under 400 timmar används till skottning lite småpyssel på gården och i skogen med vinch eller kranvagn efter. Maskinen är väldigt stark i lastaren och traktorn är lätt så bakvikt är ett måste vid lite tyngre lyft en vedsäck på 1,5 m3 är typ max utan vikt bak. Jag köpte till lastare och heltäckande buk skydd och naturligtvis motorvärmare som jag kompletterat med kupevärmare. Sen har jag monterat hydrauliskt skoplås lastar fjädring och skydd på taket med grenavvisare ner på huven men dom sakerna är ju inget man måste ha är bekvämt och trevligt.
Skulle vi kunna få en bild på "pärlan"?
🚜
Usus magister est optimus
sön 22 mar 2026, 13:53#907942Tog en dags färskt bild var ut en sväng och tog reda på lite vindfällen som Johannes bjöd på.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).