Traktorn i skogen

Valmet 500 startar ej.

34 inlägg 8843 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 500 startar ej.

Raggarö  
#878282Kallstarten är död och begraven sedan länge, den enda starthjälp jag har på vintern förutom motorvärmare är en konverterad varmluftspistol som passar i insugsröret.....

Raggarö

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Fredi  
#878376Med motorvärmare och varmluft i insuget bör den starta bra även vintertid om pump samt spridare är i skick samt att den har hyfsad kompression. Ofta är problemet med gamla traktorer spridaren, öppningstryck fel samt att dom ej duschar fin dimma längre.

BM-röd  
#878394Om kallstarten är död o begraven! Hur är det då med resten av pumpen? Den gör då verkligen nytta på mina gamla Valmetar. Där topplock och spridare är i bra skick. Har tagit komp prov med okey resultat på den som startat sämst. Har jag tillgång till ström så kör jag varmluftpistol när jag startar. Hör verkligen skillnad när man tar bort den från insuget så jag stoppar tillbaka den tills den går helt rent, typ en 10-20 sekunder!

Torleif  
Raggarö skrev:Simms reglerstång är motionerad med jämna mellanrum, oljan till luftburken hade inget vatten i sig. Bra snurr på startmotorn och diesel fram till spridarna + startgas utan ett suck tyder nog på att traktorn är död 😱 Får leta efter annan traktor (4WD) med lastare + huggarvagn = Snordyrt

Raggarö

Valmet 500 har en finländsktillverkad Sisu dieselmotor som man fortfarande kan få delar åt. Det är bara att sätta igång och leta felet och i värsta fall motorrenovera.

Jag motorrenoverade min Massey-Ferguson 165 för ett par år sedan och det var väl investerade pengar fastän folk runt om mig påstod att det inte är lönt och att jag borde byta till någonting nyare.
Nu när jag ser bakåt på tidsåtgången och kostnaderna och vad jag fick för pengarna var det en mycket god affär att motorrenovera och köra vidare med det jag redan har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).