Inomgårdsmaskiner

schaktblad till trepunkten

49 inlägg 51920 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114226 Väcker liv i tråden igen. Jag funderar på ett kellfri 250 blad med hydraulsvängning (ca 400 kg). Tror ni att min BM430 klarar detta? Om inte är problemet att den inte orkar eller kör man sönder lyftarmar eller dyl? Om ni inte tror att det funkar är det nån som har ett tips på ett lättare alternativ med hydraulsvängning i såfall?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

totte  
#114243 Frågan är snarast om Kellfribladet håller för din BM. Har du läst vad som står tidigare i den här tråden, finns några åsikter om Kellfri där.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114254
totte skrev:Frågan är snarast om Kellfribladet håller för din BM. Har du läst vad som står tidigare i den här tråden, finns några åsikter om Kellfri där.


Tack för omtanken totte, jag har läst tråden och frågan är ju relevant. Men jag tycker att priset är ok och jag behöver träna med pinnsvetsen så jag är fortfarande sugen :wink: .

Vad tror ni om min BM 430, håller den för påfrestningen? Orkar den?

Tror att bärarmarna är svårare att fixa med pinnsvetsen än vad schaktbladet är.... :p

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114553 Känner till en 430 som körs med ett hydraulsvängt Samiblad, inga problem för traktorn men det måste sitta stabiliseringsstag till lyftarmarna så att bladet går rakt efter traktorn.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Månskensbonnen  
#119879
bengt.a skrev:Känner till en 430 som körs med ett hydraulsvängt Samiblad, inga problem för traktorn men det måste sitta stabiliseringsstag till lyftarmarna så att bladet går rakt efter traktorn.

Räcker inte kedjorna för att styra bladet menar du. Har själv en 430 och har aldrig sett någon använda stag. När det gäller Kellfri så hoppas jag att ni överdriver lite vad gäller kvalliteten för jag har beställt ett 230 blad. Deras leveranstid är däremot i snigelklass, beställde bladet i början på december, har inte kommit än. Vi har inga hemma fick jag höra, beställde ett i vredesmod en kväll när jag kört sönder min gamla skopa för tredje gången på två dar. Ska dock bara ha bladet till snö, så nu när jag äntligen kommit till å köpa ett så kommer vi få några snöfria vintrar på smålandskusten. Ni kan tacka mej senare. :wink:

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

magwes03  
#120346 Tyvärr måste jag instämma i kvalitetsbristerna hos Kellfri... Har ett 230 blad som har hydrualisk sväng, eller rättare sagt hade hydrualisk sväng.... det behövdes inte ens en stenkörning utan räckte med att köra lite fort och hamna i den hopfrusna kanten så vek sig hela infästningen för hydrualkolven på bladet och halva bladet med för den delen. Då hade iof redan axeln som bladet är centrerat runt gått av och ramlat ned inuti bladet sedan länge.... Rena skiten med andra ord 😡

Jag inser åxo att det låter suveränt bra med omkring halva priset mot andra märken men det är alltid som vanligt.... betalar man för skit så får man skit. Ta och leta upp en motsvarande produkt hos en seriös leverantör och jämför bilderna så ser man direkt var Kellfri har sparat in pengarna...

Som avslutning låter det för bra för att vara sant så är det sannolikt åxo det.... :geek:

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

blixten  
#120390 Se där ja. Har gått och funderat ett tag på att slå till på ett Kellfri blad trots vetenskapen om de negativa åsikterna angående Kellfri på detta forum. Men nu har jag nog funderat färdigt. Som du säger magwes03, om det låter för bra för att vara sant så är det sannolikt också det! Tycker förövrigt det är konstigt att de kan sälja produkter med så dåligt stål/kvalité som uppenbarligen inte håller måttet.

Tack, nu slipper jag det eländet på gården.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

axwell  
#120429 Tyvärr, långt ifrån enda kellfriprodukten som "överraskar" negativt. Inte ens deras snöskopor har klarat forumets minimikrav.
Hur bär man sig åt för att misslyckas med en snöskopa? Nej det behövs inget svar;"säg Kellfri (inte Algots), det räcker"!

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Robertberg  
#120430 En annan sak som är negativ med det kellfribladet vi har är att själva bladet har för dålig rundning för att användas till snöskottning, vilket gör att snön inte snurrar ur bladet.
Vid snövallar lika höga som bladet så blir man inte av med snön om man inte kan trycka ut hela snövallen.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

ce conny  
#120435
boksson skrev:obantteg, du bekräftar vad jag misstänkt om kellfris kvalite, tyvärr.
Elias, vet du (eller någon annan) något företag som tillverkar bra schaktblad? jag vill gärna ha ett med utbytbart slitstål



VM schaktblad håller vad som helst och har utbytbart slitstål

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

blixten  
#123854 Kellfri får verkligen inga vidare recensioner här men hur är terjon optimal schaktblad eller K.T.S schaktblad?



http://www.trejon.se/content.php?s=91

Nackdelen med KTS hydrauliska blad verkar ju vara att man får gå ur traktorn när man vill rotera bladet mellan skjutande och dragande. Snurrar bladet helt runt på optimal schaktblad? Fast cylinderinfästningen i bladet blir nog mycket starkare om det sitter "direkt" i bladet som på KTS än om det sitter 30cm över bladet för att få det att rotera runt om?

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#123909 Mitt råd, kjöp et blad som går att vända från förerplats.
Det er allvärldens mycket smidigare, om du har behov för att vände ofta, vid röjing av platser och uppfarter.
Du kommer tröttna fort om får springa ut varje gång du ska vända.
Linkar til nogra av mina videoer.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4UFFfSWyoW8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s3tTK-DP77g[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176731
Maj2012Schaktblad.jpg

Jag köpte en Fransgård GT-275 DK nyligt och nu har jag testat den ordentligt
på byvägen idag, det tog tre timmar att få ett hyfsat resultat men då gick en hel del
tid åt att plocka upp markbunden sten med grusskopan.
Den har hydraulisk bom och bladvinkel och det är mkt smidigt.

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188576 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LIhA8IRGiXU[/youtube]

Så kan det se ut när jag finputsar lite.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188579
boksson skrev:Mina skogsvägar behöver schaktas till, så nu behöver jag ett schaktblad tiill trepunkten. jag har tittat lite på kellfri, men är tveksam till deras kvalitee. Vad behöver jag tänka på inför köpet, förutom priset :wink: ?

Blev det något blad och blev resultatet av vägen det förväntade?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar