Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 103483 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

viktor meck  
#113819
totte skrev:Snyggt! Blev ju bra film det! Bra kastlängd på den, men jag har ju redan tidigare medgett att Honda och en del andra japsare är överlägsna, det är ingen tvekan där. Det är ju faktiskt inte varvet på motorn som är intressant, utan på impellern och det bestäms av utväxlingen förstås. En B&S 8 hp skall gå med 2500 rpm.

En annan faktor är ju hur impeller och alltihop är utformat, nu har jag aldrig detaljstuderat Hondan, men jag kan förmoda att det är mycket optimerade grejor, dom brukar inte konstruera saker utan att vara rätt noga med detaljerna.

En sak jag har märkt på min är att den kastar sämre om det är lite snö så det inte blir fullmatat i tunneln, verkar som den "vispar luft" en del då.

M_Persson, har du kollat att du har ordentlig spänn i fjädern för tryckrullen till impellerremmen? Aldrig så lite slirning i remmen så går den mycket sämre och så kan man misstänka att det bidrar till att remmen inte håller.




konstigt, på min åkgräsklippare så sitter det en briggs från 1990 och på den står det att den har 8hp på 3600 rpm :-? . trodde det var samma på alla briggs 8hp, fast jag har ju en 8hp SYNCHRO-BALANCE briggs, så det kanske är annat varvtal på en som inte är det, B&S började med SYNCHRO-BALANCE någon gång på 80talet så det har ju inte ni på era maskiner

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#244563 Hej! Väcker en gammal tråd till liv.
Har just förvärvat mig en Gilson 8hk Model 55176 från -79. En riktig skönhet! :)

Förre ägaren sålde den för 1200kr som en fungerade maskin, väl där fick den ingen gnista men han försäkrade mig om att den hade gått igår när han provstartat den.
Prutade ned den till 600kr och åkte hem med den.

Var säkerhetsbrytaren till snöinmatningen som spökade så nu har jag helt enkelt kopplat bort den, måste få tag på en ny, vart ska man börja leta?

Sen upptäckte jag att det rann en hel del bränsle ur förgasaren, tänkte beställa en rep-sats:
http://www.garage24.se/skog-&-tradgard/ ... p15-340-01
Bör räcka med den för att få allt tätt?

Fortsätter den att tjorva med starten så blir det att köpa ett sånt elektronisk tändsystem, men det tar vi då.

Hoppas man gjort ett bra köp men för dom pengarna ska ju garaget brinna ned innan det är ett dåligt köp :D

bild (1).JPG

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#244565 Hade gärna velat få tag på en manual och servicemanual till slungan med om någon har en?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#244610 Kan inte vara fel till det priset! Riktigt bra affär måste jag säga. Välkommen i Gilson-gänget!

Har själv en 81:a femväxlad numera, har haft en 77:a med kuggväxellåda innan. Har en rostig liten 5-hästare också, står där som reserv.

Säkerhetsbrytaren är väl en vanlig mikrobrytare om det ser ut som på dom äldre. Som originalreservdel lär den inte finnas någonstans. Men det finns massor att välja på hos Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C3%A4llare
Bara att leta i sortimentet tills du hittar en som passar in.

Förgasarsatsen räcker gott, det är med all sannolikhet flottörnålen som inte vill hålla tätt.

Är det tre eller fem växellägen? Jag har lite dokument om den treväxlade. Skicka ett PM med mail-adress om du är intresserad.

Finns förresten serienr-skylten kvar, längst ner på baksidan, är intresserad av vilken modell det är.

Sen kan man inte vara Gilson-ägare utan att kolla på den här siten: Finns hur mycket som helst att läsa, massor med bra tekniska tips (på engelska förstås).

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#244655 Hej Totte och tack för svaret! Skickar dig ett pm så kanske jag kan få lite dokument, är den treväxlade versionen.
Hittade på den fantastiska Gilson-sidan någon eldsjäl satt ihop den brytaren som det gäller, för $6, dock blir ju frakten lite dyr. Ska kolla lite på elfa om jag hittar rätt.
lägger in en bild på serieskylten.

Nu vill jag ha lite snö så jag kan köra den... :)

Förresten, vilket tändstift är det som gäller? På min sitter en L77CJ4.
Gilson serienummer.JPG

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#244659 Mail skickade, blev tre.

Minns inte beteckningen på stiftet, men fråga bara efter stift till en Briggs 8 hp på en vettig maskinfirma.

Gilson-sidan är som sagt helt fantastisk, hade inga manualer eller nåt när jag köpte min första, men hittade vad jag behövde på Pete's sidor. Gilson registry är skoj, där kan man hitta de flesta modeller, vilket år, motor och växeltyp. 55113 är min :grin:

Tack för bilden, alltid kul att veta vilken modell folk har.

Får du några problem så fråga, jag har donat med Gilson sen 2008, bl a en med treväxlad Unitrol.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

viktor meck  
#244671 Champion J19LM

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#244674 Innan snön kommer på riktigt, vad kan jag förvänta mig?
Hur mycket snö orkar den kasta?
Plogvallar?
Blötsnö?

Sen har jag en fråga om belysning. Har ett par 10W Led-lampor jag tänkt slänga på, finns det ström någonstanns att ta?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#244707 Klarar det mesta, en halvmeter lössnö, även 3 dm bötsnö, men hårda plogvallar brukar inte gå bra. Kastar ganska bra, lössnö kan den slänga 8 - 10 meter, blötsnö betydligt kortare. I normala fall, 1 - 2 dm, kör du det mesta på tvåan, men när det börjar bli mycket får du ta till ettan och då går det inte värst fort.

Putsa upp utkastet ordentligt inuti, om det behövs slipa och spraylacka med blank lack. Polera med bilvax med silicon. Det gör faktiskt mycket på kastlängden och förhindrar att blötsnö stockar sig.

Glöm inte att kolla att det är olja i vinkelväxeln.

Tyvärr ingen ström att ta nånstans. Enda sättet är att sätta dit ett laddbart batteripaket om du inte får tag på en motor med generator och byter.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#244795 Ja då blir det ut och putsa! Får kolla på att slänga på ett skoterbatteri någonstanns, eller så kör jag med pannlampa :)

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#245102 Måste fråga, hur funkar gasen på den här maskinen, finns ju inget reglage!?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#245106 På min är det en knopp på toppen på motorkåpan, dras rakt upp för fullgas. Kollat bilden på din kan inte se att det finns nåt hål där ens men det kan vara skymt så det inte syns på bilden.

Du ser "ratten" som sticker upp, den drar man upp för gas.
081030_01.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#245114 Jag har hålet och lappen där det står att man ska dra för gas, men inget mer än det :)

Har du någon bild på hur det är kopplat ned mot förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#245122 Ingen bra bild, men den enda jag har. Stången hänger nedåtpå bilden. Du ser vid röda pilen var den är inkopplad. Den behöver vara lite vinklad för att gå fritt uppåt, men det ser du nog. 4 mm rundjärn och nedsvarvad/filad i nedre änden så den passar i hålet på hävarmen. Gängad M4 i topp.

080907_01b.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#245123 Tusen tack! Helt ovärderlig hjälp du bistår med!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).