Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88080 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537333 Jag skulle föredra ett lite bättre fett, t ex SKF LGHP 2, som är klart bättre i kallt väder. Blev rekommenderad det från proffsen till min växellåda. Du skall alltså ha ett ganska lätt fett, inte nåt sånt där grafitpackat molybdenfett för tunga belastningar. Momentums butiker har: http://www.momentum-industrial.com/hitta-oss/

Minns nu inte exakt, men jag tror att det är ett urtag vid skarven mellan halvorna på huset för den där lilla klacken. Du ser säkert hur det ska vara.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537363 Ok. Ska kolla upp det. Ska till Umeå i veckan. Då kan jag gå in på Momentum. Tack för tipset
Var ute o kikade och såg den. Uppskattar att ni alla hjälper mig

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537367 Ja se där, det var just på Momentum i Umeå som jag köpte mitt smörjfett. Bodde i Vännäs på den tiden, det bör ha varit hösten 2008. Attans, det är 10 år sen!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537373 Nackdelen med dem är att de är dyra. Men de har de mesta.
Tiden går fort när man är lycklig. Lärde jag mig som säljare i ett tragiskt skede av mitt liv😂

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537399 Jo där har jag placerat många pengar i utbyte mot lager och tätningar till motorsågar och diverse småmaskiner. Men dels har dom nästan allt, dels så är det en stor fördel att få handla av proffs dom gånger man inte riktigt vet vilken kvalitet man behöver och så.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537403 Visst är det så.
Brukar handla av Johansson Maskin. De har ju huvudkontoret i Vännäsby om du kommer ihåg det och en filial här i Robertsfors.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537407 Jomen, även där har jag varit. Mest handlade jag på Husqvarna skog & trädgård på Mariedal i Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537429 Ja, de har gott rykte. Men sällan varit där

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537616 Fettet var billigare än väntat. En hel tub. 151 ex moms - rabatt. Lite oväntat. Nu har jag nåt att göra i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537623 Bra det. Då har du riktigt bra smörja till lådan.

Kolla att inte det inte är avrundade splines i backdrevet. Så var det på min och det gjorde att den rappade över när man skulle backa. Skulle det vara så så går det att vända backdreven, det gjorde jag och sen var problemet löst.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537678 Ok. Kanonsnällt. Vilket av dreven är det som är backdreven? Det sitter 4, 3 fram och en back

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537679
1544273680_4917c772-5081-4c63-a931-edd1d9f9d835.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537680 3 drev + det utgående drevet

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537684 3 drev + det utgående drevet. Sen såg det som drevet som kedjan går i skulle kunna backen.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537739 Sen glömde jag fråga, tryckte du in en hel tub eller hur mycket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).