Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88118 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#522043 Ok. Jättesnällt. Körde ganska grovt är jag rädd för.
Haft en jättediskusion med en kompis som jobbar med klippare, traktorer o dyl. Hans åsikt är att att jag gjorde rent svänghjul och brytare är inte relevant sa han. Likaså avståndet. Försökte förklara hur det ser ut och att du skriver brytare, vilket han bestrider att det finns. Förklarade att den startar och går riktigt efter det, men inte det som var felet enligt honom. Han skulle även äta upp sin pelarborrmaskin om ventilerna är justerbara. Glömde kolla om de är det. Men hade varit djäkligt roligt att komma dit med lite peppar och salt😂.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#522058 Kör så länge den går bra, med lite tur så håller den länge ändå. Ingen idé att riva nu, man ska inte laga det som inte är sönder.

Briggs & Stratton hade brytartändning fram till 1981, sen gick dom över till elektronisk tändning kan du ju hälsa din kompis.

Tyvärr har han rätt om ventilerna så tillvida att det inte finns någon form av skruvar eller liknande att justera med. Justera gör man genom att slipa av ventilskaftet och det kan nog inte räknas riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#522111 Ok. Mycket tacksam. Det ska jag hälsa honom. Hade 1/2 rätt iaf. Man ska va nöjd med det lilla😇.
Efter jag fått låna hans lyft för att fixa avgassystemet. Gjorde misstaget att köpa på skruvat.se. Efter några månader såsläppte det inne i burken. Fick ett nytt, men djävligt att byta.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531196 Hej.
Har börjat på slungan igen efter massa annat. Saknar den plåten som sitter under växellådan. Har väl inget annat alternativ än att göra en. Finns det nån som har nån bild och mått på den så jag har en grund?
Tackar för er hjälp och support. För en annan som är lite eljest är det kanon.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#531267 Hej igen!

Det skall inte vara nån plåt på undersidan på Gilson med växellåda, i varje fall var det inte det på den jag hade. Däremot de som har friktionsdrift skall ha en bottenplåt, men din var väl en med växellåda (ids inte bläddra bakåt och kolla :d )

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531288 Ok. Nej, jag har växellåda. Var övertygad att det skulle sitta en där. Trodde nån hade tagit bort den. Då kan jag sluta bort det. Tackar för hjälpen

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531772 Hej igen.
En ny fråga. Efter ett litet h-e att få ut skruven så den löper på axeln och få bort gravrosten i intaget så gick det nu. Men har 2 frågor. Vad är det olja fett i växeln fram i skruven, och finns det packningar till växellådan att få tag på i Sverige? Den läcker. Tack för era svar o hjälp

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531773 Med axeln så menar jag axeln till skruven där brytbulten sitter. Sitter så in i bänken så det behövs ingen brytbult

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#531821 Ja rosta ihop kan saker göra, bra du fick loss det.

Vinkelväxeln där framme skall ha olja SAE 30 non detergent. SAE 40 eller 50 går lika bra. Har för mig att jag hällde i s k gräsklipparolja i min. En annan som duger: https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000022964

Växellådan däremot har inga tätningar. Den skall inte fyllas med olja, den skall packas med fett. Hög kvalitet universalfett bör du ha i den.

blog/totte/vaxelladan_b-737.html
blog.php?b=1677

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531838 Ok. Not detergent betyder en rak olja olja förmodar jag. Vet inte gräsklipparolja är mineral eller syntet numera. Du sa det skulle vara fett kommer jag ihåg. Men sitter det ingen packning i delningen på växellådan. Det är bra söligt under lådan. Man kan nog säga att den här har levt ett hårt liv tidigare i sitt liv för att bli bortställd och glömd😇

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#531911 Non detergent tror jag betyder att den saknar en del tillsatser som skall hjälpa till med att hålla rent inne i motorn. Detergent = tvättmedel på engelska. Det som säljs som gräsklipparolja är mineralolja.

Om det är söligt under växellådan så har troligen det gamla fettet separerat, alternativt så har nån tidigare ägare hällt olja i. Du bör absolut dela lådan, lyfta ur axlarna, göra rent och få i nytt fett.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#531918 Ok. Då blir det lådan efter målningen. Tackar för hjälpen.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537305 Hej gänget.
Fick ett tips att sjuda bronslagren till remspännarna i olja så den får lite smörj. Det är gjort.
Men tog isär växellådan idag. Var fett där, fanns ingen olja som jag misstänkte. Men där sitter det och nån typ av bussning/lager av brons på de båda ändarna på axlarna. Räcker det med fettet i lådan eller ska man sjuda de också? Fettet kommer väl inte dit? Eller är det så att överarbetar det hela?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537319 Vad jag vet så skall det räcka med fettet, du skall packa lådan nästan full med fett och det kryper ut en del.

Tips här, det finns en liten klack på utsidan av bronsbussningarna, som man måste se till att den hamnar rätt i spåret när man sätter ihop. Kommer det fel så kärvar det ganska ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537324 Ok. Tackar. Såg den klacken på insidan bussningen, men kikade inte närmare på vad den ska sitta.
Dreven är hela, allt ser bra ut, men fanns en hel del hårda små grejor, typ 3 mm stora.
Trycker väl dit det fettet jag köpte på Biltema. Men det är ett standardfett. Kan köpa ett bättre om du tror det behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).