Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88856 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#733779
Niq skrev:Hej det verkar finnas en hel del kunskap om Gilson här.
Jag har hittat en Gilson st826 Snöslunga från 80talet till salu.
Vad ska man kontrollera på en sådan innan köp?
Har förstått Gilson gjorde slungor med både friktionsdrivning och med växellåda hur ser man vilken som är vilken? Saknar den med friktionsdrivning växelspak?


Hej. De brukar nog gå, tyvärr spottade min olja. Bytte ventilstyrningarna, men det var inte det. Så den står på listan att byta kolvringarna. Vet en som är till salu i Umeå trakten. Den skall tydligen funka, men inte sett den.
Vet inte om den är skillnad på växelspaken, men min med låda har en stor klump mellan hjulen. Det ser du om du ställer upp den på intaget. Min gamla slunga hade friktion, men ändå växelspak. Hur det är med Gilson vet jag inte. Tog isär min låda och gick genom drev och tryckte dit en bättra kvalité från SKF.
Tyvärr var jag inte mycket till hjälp! Men vet det finns ett duktigt gäng här som vet betydligt mer än mig som kommer svara snart.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Niq  
#734653 Hej glömde lite bort att uppdatera här. Jag var och tittade på maskinen. Den visade sig vara svårstartad och gick bara med choke. Så jag bestämde mig för att inte köpa den. Kan ha varit litet fel men jag har inte tid o lust o börja skruva. Framförallt ingen plats att göra det på och sitta ute i +2 med regn o mörker är inte så roligt.

Tack för råden som jag fick.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#734715 Det var så lite från min sida.
Inget roligt att köpa o börja skruva direkt. Speciellt om man ska va ute.
Varit en jobbig sommar, så fortfarande inte bytt kolvringen. Var en som tyckte synd om mig, så jag fick en Norlett. En stor rackare. 10 hk och (86 cm.) 33 tum bred. Men fick den för den gick inte. Började med den idag. Fullt med vatten, ärg o skit i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#825623 Hej Gänget. Längesen jag var inne. Ledsen för det.
Nolretten med Tecumseh motor var bara rappel. Tror kolvringarna farit där med. Svårt med delar i Sverige. En kompis köpte en traktor, så då blev det han istället.

Med risken att ni kommer bli heltokiga på mig. Så kommer sanningen och lite bilder upp nu. Köpte en 9 hk Loncin från Finland.
Fått dit motorn idag. Lite småpill kvar.

Veven till utkastet hänger sig.
Remskivan gick av en bit när jag drog av den, så ska försöka få nån att svetsa den i helgen.
Är en fläns längst in på nya axeln, ska försöka se om nån kan svarva bort lite.

Den har ju stått ute ett bra tag, drivremmen satt kvar, slungremmen hängde vid sidan av. Men det är väl samma remmar?
Dög det med rak 30 gräsklipparolja fram i vinkelväxel?

Med denna handling så finns ju Briggsmotorn här. Köpt packningssats och kolvringar. Även Norletten finns här.
Är det nån som vill ha dem? Skänker bort till den vill skruva eller modifiera.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#825624 Sorry. Norlett ska det vara 🤣

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Gurkan_  
#829669 Hej,

Jag har ärvt en Gilson 8 Hk. Den har gått fint men har i år skapat vissa problem. Den går i gång (vid chokning) men när choken dras av så dör den direkt. Har provat att låta den stå i något mellanlänge och kalibrerat med lite olika choklägen men det slutar med att den ändå dör. Tidigare har man varit tvungen att choka av rätt snabbt men nu fungerar alltså inte detta. Jag har alltså inte haft liv i maskinen i mer än en minut.

Jag är högst okunnig när det gäller maskiner och behöver er hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Rotvältaren  
#829673
Gurkan_ skrev:Hej,

Jag har ärvt en Gilson 8 Hk. Den har gått fint men har i år skapat vissa problem. Den går i gång (vid chokning) men när choken dras av så dör den direkt. Har provat att låta den stå i något mellanlänge och kalibrerat med lite olika choklägen men det slutar med att den ändå dör. Tidigare har man varit tvungen att choka av rätt snabbt men nu fungerar alltså inte detta. Jag har alltså inte haft liv i maskinen i mer än en minut.

Jag är högst okunnig när det gäller maskiner och behöver er hjälp!


Uppenbarligen bränslerelaterat problem. Rengöring av förgasare, kanaler och munstycken, skulle jag ha börjat med.

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

tallen100  
#829684 Ja det är med största sannolikhet skit i förgasaren, ta isär och blås igenom alla kanaler och munstycken med tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Gurkan_  
#829716 Tack för snabb återkoppling.

Finns det något material någonstans (instruktionsbok eller liknande) som gör att man kan identifiera de olika delarna lite enklare?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Rotvältaren  
#829721 Äldre maskin så man behöver kanske veta vilken typ av motor för att kunna avgöra vilken förgasare det gäller. Men det är inte så särskilt avancerat så med hjälp av fotografering så du minns hur det satt ihop kan du nog få loss förgasaren och sen är det bara att plocka isär och rada upp grejerna som du skruvar isär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).