Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88082 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#551784 Hoppas ni har en trevlig helg. Köpte båda packningseten. Behöver långt ifrån alla. Så är det nån som behöver packning eller packboxar så finns det gratis här.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560023 Hej mina experter.
Den sköt ju för mig. Hade en kille som var förbi o kollade ventilerna. De var bra. Fortfarande dålig gnista. Sa att kondensatorn var kass, köpte ny och nya brytare. Hjälpte inte. Så jag for o kollade upp tändspolen. Visade sig att den var uppdaterad till modul o brytarlöst. Och den var bra. Mycket rikigt, när man kollade närmare så var kablarna från kondensatorn avklippta.
Bytt alla packningar och mycket annat sen sist. Vevade igång den. Spottade olja, tar loss kåpan och den spottar från vevhusventilationen. I min värld finns det väl bara 4 orsaker den gör det. Ventilationen tät, för mycket olja, komprisionen går ner i vevhuset eller otäta ventiler. Tog ett kompprov. 4 kg. Tog loss toppen. Finns några repor i cylindern, men inga som man känna med nageln. Cylindern sitter ju ihop med blocket på den här, så ta ut och borra försatt ev. hitta en överdimision på kolven är både osannolikt och dyrt. Vet att jag lagt ner mer arbete o pengar än vad den är värd. Men har gjort det i rehabsyfte o hatar slit o släng. Och nu känns det än mer främmande att skrota den.
Då till min fråga.
Vad ska det vara för komp?
Kan det vara ventilerna som släpper?
Är det nån som har nån lösning på ev. cylinderproblem?

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Avslutat-02  
#560025 Byt vevhus ventilationen och packningen så blir det bra.


Annars skulle ventilspelet vara galet...
Men ventilerna var ju kollade....

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560050 Köpte en bättre beggad av Pete på Gilson som hade bättre mesh än den jag hade. Finns väl inget annat. Ventilspelet är kollat av en som jobbat med det. Men tätningarna och sätet kan väl vara slitet. Visst jag kan sätta dit den gamla, men inget mesh i den. Går väl även att köparen ny om jag vet att det är det.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#560084 Det finns inte några siffror på vad det skall vara för komp på en sån. Om man spinner iväg svänghjulet för hand baklänges mot kompressionen så skall den studsa tillbaka, det är vad som står i handboken.

Men du säger att den spottar olja ur vevhusventilationen. Men den skall vara ansluten till förgasarhalsen med ett gummirör så det borde inte spotta ut.

Om motorn ryker blått så är kolvringarna dåliga. Borrar om gör man knappast, det händer sällan att loppet är särskilt slitet, i så fall skulle du känna en distinkt vändkant.

Om den nedre oljeskrapringen är slut så drar motorn olja och ryker som en gammal tvåtaktare. Min jordfräs med 5 hk rök så, efter nya kolvringar så blev den helt fri från oljerök.

Kan du ha fyllt för mycket olja, det kan bli om maskinen lutar när du fyller på. Nivån skall vara nästan upp til kanten på påfyllningen när maskinen står plant.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560206 Spinna runt svänghjulet jag inte provat. Hade en annan kompis här igår. Hade tagit bort toppen för den andra killen sa att det var repor i cylindern. De var för små för det skulle vara nåt. Däremot så verkar avgasventilen läcka och är mycket glapp i. Där kan problemet med kompet vara.
Men det gummiröret till förgasaren har jag aldrig haft nåt. Har bara varit ett hål in till meshet.
Den ryker inte alls. Det är det som är så konstigt, fast ventilen läcker. Men det kanske inte går ut i ljuddämparen utan ner till ventilationen om ventiltätningen är dålig, dvs om det finns nån.
Den står monterad och körklar plant på garagegolvet, så den lutar inte. Det var ett av det första den andra killen kikade på.
Ska skruva bort förgasaren o ventilationen. Dels se om ”backventilen” på ventilationen är nåt med. Jag begriper ingenting, för det går över mitt förstånd, så jag får förlita mig på de 2 kompisar jag har och er.
Är det nån som har en bild på det gummiröret från ventilationen?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#560219 Har bara ett klipp från IPL, ingen bild från verkligheten.

Nr 11 i bilden.

1554298300_ventil.jpg


Kom just ihåg att det saknas på min, men jag har aldrig märkt att den spottar olja.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560290 Ok. Ska kolla upp det. Skulle varit i garaget idag, men en kompis frågade om jag ville gå på verktygsmässa. Var betydligt roligare😂

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#560295 En bra verktygsmässa är inte så lätt att övertrumfa :d

Kom iåg, när du är åter till slungan, det är inte mycket till kompression i de här motorerna. Om jag kommer ihåg det skall jag ta kompprov på mina i morgon för jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560303 Roligt att se lite nytt. Vore kanon

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#560899 Ja, till slut kom jag ihåg det.

Jordfräsen, 1968, 13 cubic inch, 7,3 bar. Nya kolvringar i den.

Snöslungan, 1981, 19 ci, 7,1 bar. Den motorn är i mycket bra skick, har troligen inte gått särskilt mycket av det allmänna skicket att döma.

Så man kan väl uppskatta att en B&S bör ha minst 6 bar komp för att vara någorlunda frisk.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560944 Tackar. Det var de siffrorna vi pratade om också. Lånat en tång för ventilfjädrarna. Avgasventilen läcker. Så mycket ser vi. Mer oroande att den glappar bra mycket. Och den ”nya” vevhusventilationen jag köpte från Pete hade fiberpackningen farit in. Fast den var riktig när jag satte dit den. Bara jag som råkar ut för sånt här.
sjuk ett par dagar, så det står på listan.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#560981
Magnus al’a Götet skrev:Bara jag som råkar ut för sånt här.
sjuk ett par dagar, så det står på listan.


Tro inte det, det är många som åker på det ena jäkelskapet efter det andra.

Krya på dig!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#560994 Tackar. Ska se om man orkar får bort ventilen och se om man blir klokare.
Var hos han som jobbat på Johansson o lånade tången. Kompprov blir lite luriga för det automatiskt dekompression på dessa. Han visade mig i Briggs bibeln. Utblås ventilen öppnar lite först, stängs o öppnar direkt efter. Han trodde man får upp i 600 varv innan den slutar. Men det är ju konstaterat att han läcker.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#631751 Hej mina vänner.
Har inte varit här på länge. Ber om ursäkt för det. Varit lite för mycket som hänt och varit runt mig.
I vilket fall som helst fick jag ihop den. Spottade olja i utblåset, en kompis var för förbi så vi tog loss toppen. Ventilstyrningarna var glapp, speciellt utblåset. Sen blev den stående bra länge. En annan kompis ringde Briggs o fick tag på 2 styrningar som liggat där sen urminnes tider. Han fick tag på de brotschar som ska vara. Det visade sig att det var en styrning på utblåset, men bra tunn. Satte nya på båda ventilerna. Såg djäkligt bra ut.
Satte ihop den igår.
Lite startgas, startade på andra draget. Tragiskt nog spottar den olja. Man vet ju inte hur mycket mycket ska bryta ihop (fick en sammanbrott i julas). Det enda jag kan tänka mig är kolvringarna. Frågan är om de är slut, hur mår ramlagren eller vevlager eller vad det heter på enputtrare.
Min senila hjärna kommer inte ihåg om det var från ventilationen eller utblåset den spottade från sist, tror det var ventilationen. Nu utblåset.
Såg en beggad Husqvarna var till salu på byn, men hävdar fortfarande att den slungans kvalla inte är i närheten av Gilson. Frågan är var smärtgränsen går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).