Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88114 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537750 Backdreven är de två inuti lådan som har kedja. Kugghjulen är till de tre framåtväxlarna. Just genom att det är en kedja så kommer utgående axel att rotera omvänt mot när kugghjulen griper in så det blir backen.

Jag packade väl in alla dreven och axlarna rätt ordentligt, vill minnas att det inte gick åt hela patronen. Tror jag hade sådär en tredjedel kvar. Det är 10 år sen och mitt minne fungerar bara ibland.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537786 Ok, var som jag misstänkte. Det stora drevet där kilen går fram o tillbaka hade en avfasad kant på ena sidan av alla 4 spåren. Men den såg mer att det skulle vara så än den skulle vara sliten. Ingen kant var mer sliten än nån annans. Splinesen i det lilla drevet såg bra ut och axeln såg bra ut. Men den axeln snurrar ju hela tiden. Så jag förstår inte riktigt om din var sliten där kilen går fram o tillbaka och det ska inte vara nån favfasning där? Vänder jag på det drevet, så måste jag vända lilla också. För de har en krage på utsidan. Så de kommer mycket nära insidan lådan. Typ några 1/10 mm.
Jag ber om ursäkt om jag är jobbig

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#537819 På min var det alltså kedjedrevets invändiga splines som var så hårt rundslitna i kanten att det pressade tillbaka kilen så det kuggade över. En liten avrundning är nog som det skall vara. Låter inte som du skulle behöva göra nåt. Annars är det rätt att båda kedjedreven måste vändas.

Men som sagt, du ser ju om de rörliga gejderna, kilarna, går in så de får ordentligt tag i drevet och i så fall behöver du inget göra åt det.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#537825 Kanon.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#541800 Hej gänget. Hoppas alla haft en bra jul o mår bra.
Började plocka isär den för ett bra tag sen. Sen har det hänt massa skit o allt annat som kan komma upp. Med resultatet att kommer inte ihåg hur allt ska sitta var och hur nu när jag börjar närma mig slutet. Tagit bra mycket kort, men går ju inte ta på allt. Min tanke var väl inte att det skulle bli såhär sent. En liten halvtaskig ursäkt.
Skulle nån kunna tänka sig att ta lite blandade kort på sin maskin? Har ett redigt gäng stora brickor. 2 tjocka är mellan lagret o fälgen, 4 tunna mellan drevet och ramen. Men har bra många kvar.
Kan ju alltid akriva min mail så slipper för många människor lida för min dumhet. Och ja, jag skäms faktiskt.

magnus.nordstrom@bottniait.se.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#541887 Jomen sådär blir det ibland. Nu har du i alla fall lärt dig det att när man plockar isär grejor så skall man ta massor av bilder.

Jag har alltså inte kvar den slungan utan en betydligt nyare Gilson med helt annat drivsystem. Men i min gamla blogg finns en del bilder, från sidan 101 - 104 : blog/totte/index_start-1500.html. Kanske nån av dom kan hjälpa till lite.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#542049 Kanon. Ska kika in där.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#542187 Var inne på din sida för kika lite. Men får inte upp några bilder. Vet inte om det är nåt med paddan.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#542229 Kan vara nåt gammalt problem med äldre inlägg i bloggarna. Jag letar fram lite bilder och lägger in här.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#542239 Här är en bunt bilder från när jag monterade ihop min.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#542248 Kanonsnällt. Jag tackar. Sparar ner dem så jag kan förstora upp och se detaljerna. Hör av mig om det är nåt.

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

röjjare  
#542628
totte skrev:Här är en bunt bilder från när jag monterade ihop min.

Du har samma som jag. :-bd
Vet du vad det är för dimmension på nållagrena till ingående axel på växellådan?
Dessa är vad jag beställt: https://bearingfinder.ntnamericas.com/item/needle-roller-bearings/drawn-cup-needle-roller-bearings/dcl1012

Jag har inte fått dem än, men om du vet att det inte är dom så kan jag (försöka) göra en ny mätning.
Mitt skjutmått är så jäkla dåligt, det kastar ett par 1/10 :???:

Updatering: Jo dom passar, Item # DCL1012, Drawn Cup Needle Roller Bearing
Senast redigerad av röjjare lör 19 jan 2019, 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#542658 Fler som har samma! Nej, tyvärr har jag ingen aning om lagerdimensionen. Hade nog inte loss ingående axel när jag fixade min låda och det är sådär tio år sen. Hoppas det är rätt du har beställt.

Gå och köp dig ett nytt skjutmått, det går inte att vara utan ett bra sånt.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#542703 Kikade inte heller på nållagren. Men allt gick så bra. Mitt problem är alla brickor. En del fattas, den där hustomten har varit i farten.
Ligger 2 tjocka mellan fälg o hjullager på drevsidan. Det är den fälgen jag inte får loss. Förmodar det ska ligga 2 på andra sidan oxå.
Sen har jag för mig att det skulle ligga 4 tunna mellan drevet och ramen, men skulle det ligga nån på insidan mellan segersäkringen och drevet?
Växellådans utgående axel där remskivan sitter innanför båda segersäkringarna, skulle det ligga nån där?
Skulle det ligga någon mellan lagret och den inre utkastaren? För utsidan där låsningen till lagret och remskivan sitter finner jag ingen anledning till.
Sen på varje sida om skruven, mot vinkelväxeln och utsidan?
Rätta mig gärna om jag har fel, vilket inte vore konstigt
Trodde jag inte skulle dokumtentera detta, men jag sket i det blå skåpet. Jag skäms att jag gjort bort mig, men hänt så djäkla mycket sista året så det är helt sanslöst.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#542704 Blev lite fel där med dubbla bilder, gick inte att ta bort. Ursäkta mig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).