Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88831 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517887 He

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517888 Var ett kanonpris på däck där. Tack för den länken.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517893 Fått loss hjulet på vänstersidan. Men h. vägrar. Får kapa av bultarna till lagret så jag får ut axeln o möjligen får bättre läge.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#517925 Jo det är den vanliga B&S-förgasaren för 8 hk. Det är inte ett membran, bara nån slags packning. Var där inte flottör och nålventil, eller har du bara tagit bort dom?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517930
totte skrev:Jo det är den vanliga B&S-förgasaren för 8 hk. Det är inte ett membran, bara nån slags packning. Var där inte flottör och nålventil, eller har du bara tagit bort dom?

Jo, det var det som var det konstiga. Den är iaf rengjord och monterad. Mycket skit i den.

Nu är det bara fälgen som ska loss. Har värmt bra mycket o bankat som en tok. Men vägrar släppa. Får väl ta se om jag kan komma till en press. Gick in på deras sida och kollade axeln kostar. 103 $. Bättre att rädda drevet och svetsa det på en ny axel om jag inte lyckas

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#518654
Magnus al’a Götet skrev:
totte skrev:Jo det är den vanliga B&S-förgasaren för 8 hk. Det är inte ett membran, bara nån slags packning. Var där inte flottör och nålventil, eller har du bara tagit bort dom?

Jo, det var det som var det konstiga. Den är iaf rengjord och monterad. Mycket skit i den.

Nu är det bara fälgen som ska loss. Har värmt bra mycket o bankat som en tok. Men vägrar släppa. Får väl ta se om jag kan komma till en press. Gick in på deras sida och kollade axeln kostar. 103 $. Bättre att rädda drevet och svetsa det på en ny axel om jag inte lyckas


Hej. Fick inte loss h.fälgen så det blev en special med en svetsmutter innanför drevet.
Efter ett antal supar fick jag den att tända och gå på startgas och lite på sprit (miljöbensin). Men den skjuter. Varför vet jag inte. I min gamla hjärna så betyder det högtänd, men tvivlar att det går att ändra. Nån som har nån idé? Inte bytt bränslefiltret, men allt annat är rent.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#518683 Kolla ventilspelet. Skruva bort den lilla luckan under insug och utblås. Skall vara min 0.15 insug och 0,20 utblås. Är det inget spel så är det risk för brända ventiler.

Det som kan justeras i tändningen är brytaravståndet vilket i sin tur påverkar tändpunkten. Stort avstånd, tidig tändning, litet avstånd sen tändning. Inte för att en sån här lågkoprimerad motor är särskilt känslig för det. Brytaravstånd 0,5 mm.

Vad som kan inträffa är också att svänghjulet inte sitter rätt på axeln, om det inte dragits ordentligt ellr konan inte varit ordentligt ren. Om du tar loss startkopplingen som också är mutter för svänghjulet så ser du om slitsen i svänghjulet är mitt för den i axelkonan som det skall vara. Hammare och en bit hårdträ funkar för att få loss kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#518692 Kanon. Jättesnällt. Det ska jag kolla efter min semester. Det visste jag inte om man kunde justera så. Målet först var att se om det var värt ett räddningsförsök och det anser jag väl. Verkar vara mer att att köra med än Canadian jag hade inne. Och en riktig växellåda istället får gummihjul på skiva.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#518718 Om tändningen är knepig att få till så finns det elektroniska moduler att köpa som funkar fint på de här gamla motorerna.

http://www.briggsparts.se/art/tandspole.php

Briggsparts har i stort sett allt som man behöver för att fixa en gammal B&S.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#518861 Ok. Låter kanon. Ska gå in och kika om det är nåt jag har råd med.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#521850 Hej.
En dum fråga. En kompis kom förbi o hjälpte skruva lite. Men varken han eller jag kommer ihåg om det var så här plåten vid tändspolen skulle sitta. Är det nån vis människa som vet det?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#521871 Vis vet jag inte, men jag hittade en gammal bild på en av mina där den syns. Den skall sitta så.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#521880 Kanon. Kunde inte hitta så mycket bättre. Svänghjulet var fullt med grov rost. Även brytarna. Men gjorde inte så mycket mer idag.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#521943 Gjorde nog bra med lite rengöring och ställa in brytarna. Starta på varje drag och går bra

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#522003 Härligt! Brukar göra susen att fixa till brytarna. Skall det bli riktigt bra skall man polera dom med minst slippapper nr 800 - 1000. Då håller dom mycket länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).