Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115070 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Ekman  
#403382
Hema skrev:Det går inte att fästa eller svetsa p åenbit av en skivstång på sidan utan motor och sedan lägga/hänga på vikter så att det balanserar upp sig?


Jo låter som en bra idé-om man kan svetsa vill säga :oops:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Astrix1  
#403409 Köpte en bronco 120 från lokala Yamaha /Huskvarna försäljaren han bestämde genom duells jag gav 19900:- är nöjd klippt 4 gånger två hektar nu på sen sommaren utan fel.
Första vändan fick man kryp köra för det inte var avslaget på många år sen kan man kör på ca 5-10 km/h

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Hema  
#403418
Ekman skrev:
Hema skrev:Det går inte att fästa eller svetsa p åenbit av en skivstång på sidan utan motor och sedan lägga/hänga på vikter så att det balanserar upp sig?


Jo låter som en bra idé-om man kan svetsa vill säga :oops:

Gå till en plåtslagar/smed och be om att få en bit stång svetsad på en bit plattjärn, så kan du sedan borra hål och sedan bulta fast skivstångspinnen. Så sliper du få fula svetsmärken på putsen. Glöm dock inte att måla viktpinnen, annars kommer den snart få ytrost.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405389
Uvskogen skrev:Börjar förbli förvirrad. Vad är skillnaden mellan betesputs, slaghack, släntklippare, ruffklippare med mera?

Eller, vad kallas den maskin man vill ha för att slå av en äng/åker där hälften av marken ska räfsas ren (gynna ängsblomor) och andra hälften ska det ligga kvar (för gödning är tanken)?

Den andra delen(där det slagna ligger kvar) odlar vi på i begränsad skala än men planerar utökas med både bär och grönsaker/jordsaker.


Betesputs och ruffklippare är väl i samma sak. Bygger på samma princip som en gräsklippare med roterande kniv som ligger vågrät. Slaghack och släntklippare har en vågrät cylinder som roterar där det hänger olika modeller av slagor. Typ Y eller hammarslagor. Släntklippare är till traktorer, där ska man kunna lyfta aggregatet och vinkla det.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Ekman  
#458416 Mindre nöjd med Kellfri-putsen nu när den efter årets första putsning släppt i svetsfogarna och spruckit i plåten vid infästningen av hjulen på båda sidor. Har kört den drygt 20 timmar totalt. Har reklamerat till Kellfri, kan meddela hur ärendet avlöpt när det är klart.

Har funkat ok i övrigt men det blir lite tungt efter ett par timmar på fyrhjulingen kan jag tycka-servo är nog fint att ha.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Tosca  
#475455 Hur går ärendet?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Johan_paz  
#732943 För att väcka en slumrande tråd till liv :)

Jag själv har en nyare kellfri slaghack till atv, den funkar fint, använt den ca 5 timmar/år i några år nu vid sommarstugan.

Grannen hemma där jag bor till vardags har en likadan, fast äldre variant, ser ut som de som är i de första bilderna i den här tråden.
Idag när vi skulle köra lite så började remmen ryka rejält, vid inte allt för tjockt gräs. har kört min egen maskin på betydligt högre gräs utan problem.
Avbröt och kollade remmarna, ser ut att vara i ok skick även om det luktade illa.
Men, de var allt för slappa, och på den här modellen så är det en liten fjäder som drar remspännaren mot remmen. Går det att bygga om dessa? Satsa på starkare fjäder? Någon annan som har råkat ut för samma?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Tokslut  
#732950 kan det inte vara remmen som torkat och inte vill greppa tillräckligt då?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

jannee  
#732954 När remmar slirar använde jag mig förr av tjära, remvax fanns också, när nöden var som störst gick det även med sockerdricka/Coca-Cola. Något man hällde på lamellen när de började ta helt slut.
Kilrep/remmar har en förmåga att stelna och bli styva/hala när de inte använts så ofta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).